دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با آنا:

پیام عاشورا زمینه‌سازی برای ظهور است/ گفتمان عاشورا در پرتو عزاداری زنده می‌شود

آیت‌الله کعبی، اشاره داشت: امامت و ولایت الهی، روح اسلام محمدی است. گفتمان عاشورا در پرتو عزاداری زنده می‌شود. کربلا نماد جهاد در راه خدا و مقاومت و عزم و اراده امت برای حفاظت از اسلام محمدی با نثار خون و آمادگی برای شهادت است.
کد خبر : 215473

آیت‌الله کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع) عنوان کرد: مسأله عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) از همان روز عاشورا آغاز می‌شود و امروز شکل جهانی دارد.


وی با مروری بر سابقه عزاداری در روایت و احادیث گفت: عزاداری و اندوه و برپایی مجلس روضه امام حسین(ع) در احادیث فراوان و شاید در بیش از 500 حدیث از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده بگونه‌ای که اولین مجلس سوگواری، ظهر عاشورا توسط زینب کبری(س)، اسرای کربلا و امام سجاد(ع) برپا شد.


وی ادامه داد: این ماتم برای امام بزرگوار را همینطور در مسیر ورود کاروان اسرای کربلا به کاخ ظلم و ستم یزید می‌بینیم و بعدا امام سجاد(ع) با اندوه و ماتم این رشته را در دست داشتند. باید بگوییم که امام سجاد(ع) 35 سال در اندوه و ماتم و در طریق رسالت راه امام حسین(ع) تلاش کردند.


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مجالس سوگ و عزاداری هیچگاه متوقف نشد. امام باقر(ع) که به هنگام کودکی در کربلا بودند، برای انتشار مظلومیت سیدالشهدا(ع) و ظلم وارد بر اهل بیت(ع) وصیت کردند و خود ایشان 10 سال در منا مجلس سوگواری امام را برگزار میکردند تا در سراسر جهان پخش شود.


این استاد حوزه اضافه کرد: امام صادق(ع) نیز آن را به عنوان گفتمان اثربخش در تبیین اسلام ناب محمدی در پیش گرفتند و بر مظلومیت امام و حزن و اندوه ایشان تأکید ویژه داشتند.


به گفته این استاد حوزه؛ همینطور در مورد همه ائمه این جریان مصداق دارد. تا زمانی که خود امام زمان(عج) ظهور می‌کنند و آنگاه که بر دیوار کعبه تکیه خواهد زد، اولین جمله‌اش روضه اباعبدا... خواهد بود.


وی با تأکید بر اینکه گریه بر امام توسط جهان آفرینش و ملائکه خدا قبل از زمینیان برگزار شده و همواره برگزار می‌شود، ادامه داد: فلسفه این عزاداری درواقع مانور ایمان، تقوی و بصیرت‌افزایی و روشنگری نسبت به اهمیت و ارزش ولایت الهی و امامت دارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره داشت: امامت و ولایت الهی، روح اسلام محمدی است. گفتمان عاشورا در پرتو عزاداری زنده می‌شود. کربلا نماد جهاد در راه خدا و مقاومت و عزم و اراده امت برای حفاظت از اسلام محمدی با نثار خون و آمادگی برای شهادت است.


آیت‌الله کعبی با بیام اینکه عزاداری‌ها امروز شکل ظاهری عاشورا را بیان می‌کند، عنوان کرد: فراسوی این عزاداری‌ها محتوای آن است. تقویت ایمان، تقوی، روحیه سلحشوری و فداکاری و آمادگی برای شهادت در راه خداست.


وی در گفت‌وگو با آنا افزود: با همین عزاداری‌ها و مجالس روضه امام حسین(ع) است که مردم در صحنه حاضر می‌شوند. همین جوشش عواطف انسانی برای شناحت حق و با حرکت در راه رهبران الهی، میتوان دریای انسانی را علیه ظلم و ستم بیدار کرد و کاخ ستمگران را ویران نمود.


عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: با توجه به این ظرفیت جهانی در مقابل استکبار جهانی، بستر برای اصلاح جهان و ظهور امام زمان(عج) فراهم خواهد آمد. لذا یکی از پیام‌های عاشورا زمینه‌سازی برای ظهور مهدی موعود(عج) است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب