دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهدی فقیه در گفت‌و‌گو با آنا؛

هنرمندان، عاشورای واقعی را درک نکرده‌اند/ جوانان در جنگ تحمیلی با شعار «تا کربلا می‌رویم» مقابل دشمن ایستادند

مهدی فقیه؛ بازیگر فیلم‌های مذهبی و دفاع مقدس گفت: موضوعات عاشورا مفاهیمی‌ هستند که می‌توان از آن‌ها فیلم‌ها و سریال‌های به یادماندنی تولید کرد؛ اما شاید ما هنرمندان عاشورای واقعی را درک نکرده‌ایم.
کد خبر : 215463

مهدی فقیه؛ بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که کارنامه بازیگری او غنی از فیلم‌های مذهبی و دفاع‌مقدسی است در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص فیلم‌های عاشورایی عنوان کرد: ما هر چه داریم از عاشورا داریم اما در تولید فیلم با مضمون عاشورایی با کمبود مواجه هستیم. در یک دهه‌ای فیلم‌ها و سریال‌های بسیار خوبی در این زمینه ساخته می‌شد اما امروزه اینگونه نیست.


*سریال «ثارالله» می‌توانست یک کار عاشورایی خوب باشد


وی ادامه داد: تا چندی پیش با یک گروه حرفه‌ای در شهر یزد بودیم و می‌خواستیم سریالی در این خصوص تولید کنیم که متاسفانه مسایلی به وجود آمد که نشد. سریال «ثارالله» هم که تمام تست گریم آن هم انجام شد، تولید نشد در صورتی که می‌توانست یکی از کارهای عاشورایی بسیار خوب شود.


بازیگر فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» با اشاره به اینکه مطالب عاشورایی را مردم به خوبی می‌فهمند، توضیح داد: ما هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم و جوانان ما در این راه از جانشان گذشتند تا مسایل عاشورایی و رشادت را به دیگران بفهمانند پس طبیعی است که با گذشت این دوران امروز همه ما از عاشورا و رشادت‌های امام، فهم کافی را داشته باشیم. در آن هشت سال با شعار «تا کربلا می‌رویم» همه جوانانمان جنگیدند و در مقابل دشمن ایستادند و البته امروزه هم از این دست رشادت‌ها کم نداریم. رشادت‌هایی از جنس شهدای حرم که با تمام جان خود می‌جنگند و خیلی از آن‌ها در این راه شهید می‌شوند.


ما هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم و جوانان ما در این راه از جانشان گذشتند تا مسایل عاشورایی و رشادت را به دیگران بفهمانند

*زیباترین مسایل عاشقانه را در کربلا داریم


فقیه خاطرنشان کرد: ما زیباترین مسایل عاشقانه را در کربلا داریم. همان‌طور که بانوی صبر؛ حضرت زینب (س) می‌گوید که جز زیبایی از کربلا ندیده‌ است پس می‌توان نتیجه گرفت که آن بالا یک اتفاقاتی افتاده است، اتفاقاتی مثل کودکی که با گلوی پاره شده از حوض کوثر سیراب می‌شود، یا ابوالفضلی که دستانش را می‌دهد و با بال‌هایش اوج می‌گیرد و یا جوانانی که برای عشق، با لب تشنه جان می‌دهند.


*ما هنرمندان عاشورای واقعی را درک نکرده‌ایم


بازیگر فیلم سینمایی «هور در آتش» ادامه داد: تمام این موضوعات که واقعیت‌های عینی محرم و عاشورا هستند، مفاهیمی‌اند که می‌توان از آن‌ها فیلم‌ها و سریال‌های به یادماندنی تولید کرد؛ اما شاید ما هنرمندان عاشورای واقعی را درک نکرده‌ایم و یا اگر هم درک کرده‌ایم امکانات ساخت برایمان به وجود نیامده است.


وی افزود: به عقیده من فیلمسازان زحمات خود را می‌کشند و عشق می‌ورزند اما متاسفانه مسایل بودجه‌ای در تولید اینگونه آثار وجود دارد که خیلی وقت‌ها نمی‌توان آن‌ها را حل کرد. از این رو هنرمندان به خاطر هزینه‌های بالا نمی‌توانند تولید کنند در حالی که مردم تشنه این ماجرا هستند.


*فرانسوی‌ها خواهان مطالعه کتابی درباره امام حسین(ع) هستند


مهدی فقیه با بیان مثالی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: چند سال پیش، تعزیه‌خوان‌های شیراز را به فرانسه بردم و آن‌ها در کلیسا تعزیه اجرا کردند، صدها هزار نفر برای دیدن این تعزیه به کلیسا آمده بودند. چند روز بعد از اجرای تعزیه، مسئولان هنری کشور فرانسه به من گفتند از زمانی که این تعزیه در کلیسا اجرا شده 250 نفر مراجعه کردند و کتاب امام حسین(ع) را از آن‌ها خواسته‌اند تا بیشتر درباره زندگی امام بدانند. با این مثال می‌خواهم تاکید کنم که دامنه این ماجرا تا این حد وسیع است.


در سینما یک فیلم را میلیون‌ها نفر می‌بینند و اگر فیلم با مفاهیم انسانی، درست و خوب باشد مطمئنا در همه جای دنیا ترویج داده می‌شود

*زبان فهماندن؛ زبان هنر است


وی افزود: امروز زبان فهماندن؛ زبان هنر است که از تئاتر و هنر تجسمی و مخصوصا سینما تشکیل می‌شود. مثلا در سینما یک فیلم را میلیون‌ها نفر می‌بینند و اگر فیلم با مفاهیم انسانی، درست و خوب باشد مطمئنا در همه جای دنیا ترویج داده می‌شود. نگاه کنید و ببینید کارهای مذهبی ما تا کجاها کشیده می‌شود و چه کسانی از آن استقبال می‌کنند. مانند سریال «مریم مقدس» که خودتان بهتر می‌دانید چه بازتاب جهانی فوق‌العاده‌ای داشت.


*موضوع عاشورا پتانسیل بالایی برای تولید فیلم دارد


بازیگر فیلم سینمایی «سفر به چزابه» اضافه کرد: حال تصور کنید که این مفاهیم تا چه اندازه می‌تواند به صورت تصویری درآید. البته اگر تصویر درست و با برنامه‌ریزی صحیح و به قول خودمان یک کار شسته و رفته خوب باشد. این موضوعات بیشتر از این‌ها پتانسیل تولید دارند و می‌توانند جذب جهانی داشته باشند.


عشق به امام حسین (ع) در فرهنگ عامه ما نهادینه شده است

*تولید محتوای عاشورایی از نان شب برای جوانان ما واجب‌تر است


وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متفکرین بزرگ فرهنگی ما در این مساله پژوهش و تجدید نظر کنند. تولید این محتوا از نان شب برای جوانان ما واجب‌تر است. عشق به امام حسین(ع) در فرهنگ عامه ما نهادینه شده و ما باید از این عشق به درستی بهترین استفاده را بکنیم اما متاسفانه دست روی دست گذاشته‌ایم و نشسته‌ایم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته