بخاریهای غیر استاندارد هنوز در کلاسها استفاده میشود/ دستورالعمل اردوها بازنگری شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، اعلام کرد: بیش از 13 میلیون دانش آموز امروز به مدرسه رفتند و سال تحصیلی 97-96 را آغاز کردند.
وی اظهار کرد: از سال 92-91 تعداد دانش آموزان رو به افزایش است که امسال نیز 2 درصد افزایش دانش آموز داشتهایم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق بررسیها، گرایش عمومی به سمت مدارس بزرگتر است درحالی که تعداد مدارس کاهش داشته، اما تعداد کلاسها افزایش داشته است و مدارس کوچک در حال جمع آوری است. بر اساس سند تحول نیز باید به سمت مدارس بزرگتر و اجتماعی برویم که هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در خود داشته باشد.
وی افزود: مهمترین برنامه در سال تحصیلی پیش رو این است که گامهای جدیتری برای تحقق تحول سند بنیادین برداریم. تحول در محتوا و متن درسها یکی از اولویتهاست که در دستور کار است و رئیس جمهوری نیز به این امر اشاره کردند. امسال سعی خواهیم کرد بیشتر به مهارتها بپردازیم و محیط مدرسه به محل تمرین زندگی تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای رساندن ضریب پوشش دانش آموزان در مدارس به صد درصد و ثبت نام تمام دانش آموزان واجد شرایط به تحصیل کار سختی در پیش رو داریم. هم اکنون در دوره ابتدایی بیش از 97 درصد دانش آموزان واجد شرایط ثبت نام کردهاند. در دوره متوسطه اول 80 درصد و دوره متوسطه دوم بالای 70 درصد رسیدهایم.
بطحایی در ادامه درباره افراد بازمانده از تحصیل نیز گفت: اولویت اول این است که تمام کودکان لازم التحصیل در دوره ابتدایی پوشش داده شوند. در سال تحصیلی گذشته حتی در برخی استانهایی که افراد بازمانده از تحصیل بیشتری داشتند مثل زاهدان از طریق خانه به خانه اطلاعاتشان را به دست آوردیم، تلاش هم بر این است که این آمار به صد درصد برسانیم.
وجود هزار کلاس خشتی و 2 هزار کلاس کانکسی
وی درباره مدارس کپری نیز گفت: در حال حاضر نزدیک هزار کلاس خشتی و گلی داریم و نزدیک 2 هزار کلاس کانکسی داریم که سعی بر این است، طی یک برنامه کوتاه مدت این کلاسها جمع آوری شود.
بطحایی ادامه داد: بنده قول میدهم تا پایان سال 97 این کلاسها استاندارد شوند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در برخی نقاط کشور، به دلیل گرما امکان استفاده از کلاس آجری نیست و به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک کنندهها از کلاسهای حصیری استفاده میشود.
وی افزود: 40 تا 42 درصد کلاسهای ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاریهای قطرهای در سراسر کشور جمع آوری شده است، اما بخاریهای غیر استاندارد هنوز در کلاسها استفاده میشود که با اعتبارات لازم پیش بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش نیروی انسانی در مواقع مواجهه با خطر نیز در دستور کار است.
بطحایی در ادامه درباره مقایسه خلاقیتها بین دانش آموزان کشور ما با دیگر کشورها و حل این نقص، گفت: متاسفانه ما در این مورد در آموزش و پرورش ضعیف عمل کردهایم. دانش آموزان ما محفوظات علمی خوبی دارند، اما مهارتهای لازم در زندگی را فرانگرفتهاند.
ضرورت مهارتآموزی دانش آموزان
وی افزود: سعی داریم دانش آموزان در پایان سال تحصیلی علاوه بر کارنامه نمرهای، با یک مهارت نیز آشنا شده باشند. تاکید بر این است این کار در سال تحصیلی جاری انجام شود. بچهها گفتگو کردن، تفکر کردن، احترام گذاشتن و مهارتهای زندگی را لازم دارند که امیدواریم در پایان سال تحصیلی بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را با عدد و رقم در این زمینه در اختیار مردم قرار دهیم.
وی در ادامه افزود: در این طرح سعی داریم مهارتها به گونهای آموزش داده شوند که مطلوب یک نظام آموزشی است. در آموزش و پرورش عمومی در کنار مهارت پایه برای اشتغال، باید سایر مهارتها نیز تمرین شود که با آموزش یک مهارت جرقه لازم برای ورود به مرحله کارآفرینی و اشتغال ایجاد خواهد شد.
بطحایی ادامه داد: ما امروز چیزی حدود 700 صفحه مقررات داریم که مدرسه باید از روی مقررات اداره شود و خلاقیتها جایی در اداره مدرسه ندارد. باید مدارس از حیث شایستگیها تقویت شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مردم این حق را دارند که از وضعیت کیفی مدرسه آگاه شوند و باید این حق به مردم برگردد. نظام تضمین کیفیت امسال به طور آزمایشی در بخشی از کشور ایجاد خواهد شد تا مردم رتبه کیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند.
وی در ادامه درباره سند تحول بنیادین گفت: گامهای اولیه این سند برداشته شده، اما پیشرفتهای لازم را نداشته و این پیشرفت متوازن در همه زیرنظامها نبوده است. سند تحول در هر 6 نظام که پیش بینی شده، متناسب با امکانات و مقدورات اجرا خواهد شد.
مشارکتهای بخش غیردولتی باید افزایش یابد
بطحایی افزود: مدرسهای که در سند تحول به عنوان تراز جمهوری اسلامی لحاظ شده، مدرسهای است که استانداردهای لازم برای آموزش را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: از سیاستهای کلی نظام این است که مشارکتهای بخش غیردولتی باید افزایش پیدا کند و فقط شامل آموزش و پرورش نمی شود. توسعه مدارس غیردولتی نباید موجب بیکیفیتی مدارس دولتی شود. تفاوت و تبعیض نیز نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد.
بطحایی گفت: متاسفانه تخلفات در آموزش و پرورش فقط در زمینه گرفتن پول نیست، اگر فرد یا مدرسه غیر دولتی متخلف به تذکرات در هر زمینهای توجه نکند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: نحوه برخورد با تخلفات در آیین نامهها مشخص شده است. واحدهایی داریم که بازرسیها را انجام میدهند و پرونده تخلف را به جریان میاندازند. از مردم خواهش میشود که تخلف گزارش داده شود و حتما گزارش تخلف داده شده را پیگیری کنند.
دستور العمل اردوها بازنگری شد
وی در ادامه درباره اردوها و مشکلات و حوادث برای دانش آموزان گفت: ما دستور العمل اردوها را مورد بازنگری قرار دادهایم و ظرف روزهای آینده به تصویب خواهد رسید و اعلام خواهد شد. برای کاهش تصادفات استفاده از پلیس و یک آمبولانس در کنار سفرها و اردوهای دانش آموزی در نظر گرفته شده است. همچنین تاکید شده که سفرهای طولانی حذف و بیشتر از سفرهای کوتاه استفاده شود.
وی درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق گفت: از هفته آینده پیش نویسها به مجلس ارائه خواهد شد و نتایج اعلام خواهد شد همچنین پاداش بازنشستگان نیز به زودی و به تدریج پرداخت خواهد شد.
بطحایی در پایان گفت: مدارس نمونه دولتی فوق برنامههایی بیش از مدارس دیگر دارند که بخشی از هزینهها از والدین دریافت میشود.
انتهای پیام/