دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1396 - 14:51
یک کارشناس مامایی:

استقلال حرفه‌ای «ماما»ها باید حفظ شود/ کار ماما تداخلی با متخصص زنان ندارد

یک کارشناس مامایی با تاکید براینکه استقلال حرفه‌ای ماما باید حفظ شود، بیان کرد: شرح وظایف ماماها تداخلی با متخصصان زنان ندارد.
کد خبر : 215243

فاطمه پورمحمدی، کارشناس مامایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با تاکید براینکه شرح وظایف مامایی با متخصصان زنان متفاوت است و عملکرد آنها هیچ تداخلی با یکدیگر ندارد، عنوان کرد: وزارت بهداشت شرح وظایفی را برای ماماها مشخص و مصوب کرده است و تمام ماماها طبق این مصوبه به ارائه خدمت می‌پردازند.


وی افزود: طبق این مصوبه، ماماها می‌توانند به زنان مشاوره‌های قبل از بارداری، حین بارداری، تشویق مادر به انجام زایمان طبیعی، تشخیص بیماری‌های ساده زنان، مشاوره‌های ناباروری و درمان‌‌های مربوط به آن و ... را ارائه دهند.


این عضو انجمن مامایی استان البزر در پاسخ به ادعای برخی متخصصان زنان مبنی براینکه ماماها باید برای ارائه خدمات تخصصی زیر نظر متخصصان زنان فعالیت داشته باشند، یادآور شد: استقلال ماماها باید حفظ شود و طبق قانون این افراد می‌تواند در مطب شخصی خود فعالیت داشته باشند و این فعالیت تداخلی با حیطه وظایف متخصصان زنان ندارد.


پورمحمدی خاطرنشان کرد: نظام ارجاع به خوبی در بین جمعیت مامایی اجرایی می‌شود به گونه‌ای که ماما پس از ارائه خدمات مشاوره‌ای و تشخیص‌های اولیه اگر متوجه شوند فرد یا زوج نیاز به درمان‌های تخصصی دارند، آنها را به متخصصان مربوطه ارجاع می‌دهند.


این کارشناس مامایی در ادامه در واکنش به سخنان برخی از متخصصان زنان مبنی براینکه ماماها در امور درمان نازایی ورود پیدا کرده‌اند، گفت: طبق مصوبه شرح وظایف، ماماها اجازه دارند مشاوره‌های اولیه را به زوجین نابارور ارائه دهند و در صورت نیاز و تشخیص‌های اولیه، آزمایش‌های هورمونی، اسپرم و سونوگرافی تجویز کنند که اگر نتایج آزمایش‌ها نشان از بیماری جدی مانند وجود کیست در رحم و یا سایر بیماری‌ها بود زوجین به متخصصان ارجاع داده می‌شوند، اما گاهی نتایج آزمایش‌ها مشکلی را نشان نمی‌دهد و زوجین با یک مشاوره ساده می‌توانند صاحب فرزند شوند که این مشاوره از سوی ماما انجام می‌شود.


وی افزود: برای مثال ممکن است یک خانم از زمان تخمک‌گذاری خود اطلاعی نداشته باشد که این امر با ارائه مشاوره مناسب برطرف و زوجین صاحب فرزند می‌شوند.


پورمحمدی با تاکید براینکه به لحاظ اخلاقی صحیح نیست ماماها در حوزه درمان تخصصی نازایی وارد عمل شوند، افزود: اگر متخصصان زنان و ماماها، هریک طبق شرح وظایف خود عمل کنند و سیستم ارجاع به خوبی انجام شود دیگر شاهد چنین اخباری نخواهیم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته