دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1394 - 16:45

اعمال تخفیفات قانونی مالیاتی برای تعاونی‌ها

در نشست مشترک معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه با رئیس سازمان امور مالیاتی مسائل و مشکلات تشکل‌های تعاونی در حوزه مالیاتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
کد خبر : 21481

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از ربط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌، حمید کلانتری با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون گفت: بخش تعاون فی‌نفسه بخشی توانمند و دارای شبکه‌های عظیمی از فعالان حوزه‌های مختلف تولیدی، اقتصادی، بازرگانی است.


وی با تاکید بر شفافیت مالی تعاونی‌ها در ثبت و رویدادنگاری مالی‌شان و عدم فرار مالیاتی این بخش از اقتصاد کشور افزود: تعاونی‌ها در پرداخت به موقع مالیات نسبت به سایر بخش‌ها پیشرو بوده و می‌توان از این بخش به عنوان پیشروان و پیشقراولان پرداخت مالیات یاد کرد.


وی به موضوع مشکلات مالیاتی در حوزه تعاونی‌های مصرف، مرزنشین و اتحادیه و شرکت‌های تعاونی تامین نیاز پرداخت و خواستار رسیدگی جدی به مسائلی از قبیل کوتاه کردن صدور گواهی ارزش افزوده، پذیرش خود اظهاری تعاونی‌ها و... شد.


کلانتری چندگانگی و عدم وحدت رویه در اجرای تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر 25 درصد تخفیف مالیاتی، تقسیط مالیات و بخشش جرائم و دیر کرد مالیات شرکت‌های تعاونی را از مهم‌ترین چالش‌های مالیاتی برشمرد و تصریح کرد: در اعمال معافیت مالیاتی شرکت‌های تعاونی بخش کشاورزی و صنایع وابسته و تامین نیاز تولیدکنندگان معضلات بسیاری وجود دارد.


همچنین ریاست سازمان امور مالیاتی به اهمیت ایفای دستگاههای دولتی بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت در همراهی اصناف مختلف و حرف آن برای استمرار نهضت مالیات تاکید کرد و گفت: لایحه نظارت بر صندوق های فروشتدوین و به دولت ارائه شده است.


عسکری لازمه تحقق مالیات بر ارزش افزوده را الزامی بودن اصناف در دارا بودن صندوق دانست و افزود: اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی باید به سازمان مالیاتی به عنوان دستگاه مجری در رفع مسایل پیرامون تعاونی‌ها در حوزه مالیات کمک کنند.


وی شفافیت رویدادهای مالی شرکت‌های تعاونی را به عنوان مزیتی برای اعمال بخشودگی جرائم مالیاتی تعاونی‌ها بیان کرد و گفت: برای بخشودگی آنها با نظر مساعد با توجه به اختیارات سازمان اقدامات و مساعدت‌های لازم به عمل خواهد آمد و صدور گواهی ارزش افزوده در صورتی که شرکت‌های تعاونی مشکل بدهی مالیاتی نداشته باشند، در حداقل زمان صورت می گیرد.


عسکری به بحث علی‌الراس بودن دفاتر اشاره کرد و افزود: این مورد در طرح نظام مالیاتی حذف شده و شرکت‌ها طی سال‌های آتی دیگر با چنین موضوعی روبرو نخواهند بود و اطلاعات فروش و درآمد و گردش مالی ملاک عمل ممیز مالیاتی قرار خواهد گرفت.


رئیس سازمان مالیاتی به بحث پرداخت تسهیلات بانک‌ها با ارایه پیش‌فاکتور اشاره و یکی از اقدامات سازمان مالیاتی کشور را رایزنی با بانک مرکزی برای حذف فاکتور به دلیل اعتبار سنجی تسهیلات توسط بانک‌ها عنوان کرد.


وی ادامه داد: در مورد تقسیط بدهی مالیاتی تعاونی‌ها نیز برای شرکت‌های تعاونی در دو حوزه عملکردی و ارزش افزوده حداکثر مساعدت با توجه به اختیارات قانونی سازمان مالیاتی به عمل خواهد آمد. همچنین به منظور ایجاد وحدت رویه در اعمال تخفیف 25 درصدی مالیات ابرازی تعاونی‌ها نیز بخشنامه‌ای طی روزهای آتی برای واحدهای مالیاتی سراسر کشور ابلاغ خواهند کرد.


گفتنی است، در این جلسه مصوب شد با هدف تسهیل امور مالیاتی تعاونی‌ها نشست‌های فصلی رئیس سازمان با مدیران بخش تعاون برگزار و بمنظور تعامل بیشتر تعاونی‌ها با نظام مالیاتی کشور نسبت به تدوین تفاهم‌نامه همکاری و شکل‌گیری کار گروهی برای بحث و بررسی و رفع چالش‌های شرکت تعاونی در حوزه مالیاتی در سراسر کشور فی مابین معاون امور تعاون و سازمان امور مالیاتی کشور منعقد گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته