دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1396 - 08:52

ترامپ رکورد بمباران خاورمیانه را شکست

روند بمباران‌های هوایی ایالات‌متحده‌ در کشورهای درگیر جنگ خاورمیانه آمار تکان‌دهنده‌ای را در مورد کشتار غیرنظامیان نشان می‌دهد.
کد خبر : 214728

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که بمب‌هایش به مراتب رساتر از کلمات هستند. ایالات‌متحده دوره ترامپ در بمباران خاورمیانه رکورددار بوده و شاخص آن تخمینا 10 درصد بیشتر از شاخص دوره رئیس‌‌جمهور‌ی پیشین این کشور است. جیمز متیس وزیر دفاع ایالات‌متحده تصریح کرد که اکنون استراتژی ایالات‌متحده در جنگ با داعش بر اساس " تاکتیک نابودسازی" تعیین می‌شود.


همان‌طور که نیوزویک در مقاله "ترامپ رکورد بمباران خاورمیانه را شکست" می‌نویسد، سال 2017 میلادی برای ترامپ سالی بسیار منحصربه‌فرد شد: ایالات‌متحده اعلام کرد که در این سال در افغانستان 2400 بمب فروریخته شده است( 1337 بمب در سال گذشته میلادی). در مبارزه با داعش در عراق و سوریه نیز از 32801 بمب ( 30743 بمب در سال 2016 میلادی) استفاده شده است. همچنین ایالات متحده در جنگ با القاعده در یمن نیز بیش از 100 عملیات بمباران( 38 عملیات در سال 2016) را به انجام رسانده است.


ترامپ در سخنرانی پیش از انتخابات خود در سال 2015 میلادی قول داده بود که داعش را نابود کند و گویا بدون درنظر گرفتن پیامدهای آن به دنبال استفاده از بمب برای این کار است تا به عهد خود وفا کند. تعداد قربانیان غیرنظامی این مبارزه در عراق و سوریه نشان‌دهنده رکوردی بی‌سابقه است. طبق گزارش‌های نهادهای ناظر این حملات هوایی منجر به مرگ ده‌ها شهروند غیرنظامی شده‌اند.


طبق اطلاعات دریافتی از دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی، تنها در افغانستان بین 28 تا 88 شهروند غیرنظامی در جریان این حملات کشته شده‌اند. طبق گزارش سازمان غیر‌دولتی ایروارز( Airwars ) فعال در امر پیگیری حملات هوایی برضد مواضع داعش تنها در ماه آگوست سال جاری میلادی در نتیجه حملات هوایی نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه 1060غیرنظامی کشته شده‌اند. ناگفته نماند تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در ماه آگوست سال گذشته میلادی 138 نفر بوده است.


در بدترین ماه سال به لحاظ تعداد کشته‌شدگان یعنی ماه مارس سال جاری میلادی دولت ترامپ 1881 نفر را به قتل رسانده است. پنتاگون در ماه می میلادی اعتراف کرد که در نتیجه تنها یک حمله هوایی به موصل 100 شهروند کشته شده‌اند. خونبارترین ماه در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما جولای 2016 میلادی بود که طبق گزارش ایروارز 312 نفر در آن کشته شده‌اند.


انتظار آن می‌رود که برتعداد حملات هوایی افزوده شود، چرا که 4 هزار نظامی دیگر به افغانستان اعزام می‌شوند تا به 11 هزار نظامی مستقر در این کشور ملحق شوند. یکی از اهداف اعلام شده از افزایش نیرو کمک به روند تعیین دقیق هدف‌های زمینی برای بمباران هوایی است.سازمان جاسوسی سیا اصرار ویژه‌ای بر افزایش اختیارات به منظور انجام حملات مخفیانه با کمک هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان دارد که می‌تواند به نوبه خود تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی باشد.
افزایش تعداد بمباران‌های هوایی نتیجه تصمیمی است که بر اساس آن به نظامیان اختیارات بی‌شماری برای انجام حملات داده شده است. به احتمال زیاد رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نظر ندارد رکورد کشتار غیرنظامیان را ارتقاء ببخشد. اودری کرونین پروفسور " مدرسه اداره بین‌المللی دانشگاه آمریکایی" می‌گوید: " گروه‌های تروریستی از حملات هوایی ایالات متحده بهره می‌برند تا آمریکایی‌ها را ناقضان بی‌اخلاقی نشان دهند که حتی کمتر از القاعده نگران جان مردم هستند. ایالات‌متحده در حال باختن جنگ "بصیرت"، این بخش کلیدی هر لشگرکشی به منظور مبارزه با تروریسم است. از این لحاظ بمب‌های ترامپ می‌توانند واکنش متقابل را در پی داشته باشند.


منبع: newsweek.com/نویسنده: جان هالتیوانگر /مترجم: سید مازیار کمالی




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته