دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1393 - 12:31

وزیر کار: آمار زنان تن‌فروش را به صفر می‌رسانیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه به دلیل ساختاری و فرهنگی در برخی مشاغل آمادگی برای حضور زنان وجود ندارد، گفت: با دیدن واقعیت‌های اجتماعی و مسائل جنسیتی باید برای زنان سیاست‌گذاری کنیم و طبق این برنامه در تلاش برای به صفر رساندن آمار زنان تن‌فروش هستیم.
کد خبر : 2147

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی ربیعی صبح امروز در نهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به بررسی وضعیت زنان در کشور پرداخت و گفت: ما باید در عرصه سیاست‌گذاری نسبت به مطالبات زنان توجه داشته باشیم. ترمینولوژی (اصطلاح شناسی) امروز مشارکت زنان را مطرح می‌کند زیرا ما نمی‌توانیم موقعیت اجتماعی زن در جامعه را نادیده بگیریم. بنابراین اگر به درستی صورت مساله زنان را مورد توجه قرار ندهیم، نمی‌توانیم سیاست‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام دهیم.
وی افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده، حضور زنان در محیط‌های کاری مختلف افزایش پیدا کرده است و در برخی مشاغل به سمت زنانه شدن پیش می‌رویم زیرا غالبا در شرکت‌ها از نیروی کار زن استفاده می‌کنند.


به گفته وزیر کار، اگرچه در کل آمار اشتغال در کشور پایین آمده است اما در آینده‌ای نه چندان دور، مدیریت بخش خصوصی در سیطره زنان در خواهد آمد بنابراین ما را به سمت تصمیم گیری برای این قشر سوق می‌دهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: امروزه کشور به شدت به سمت تجرد زنان پیش می‌رود و زنان مجرد در محیط‌‌های کاری افزایش پیدا کرده است که برخی معتقدند مشکلات اقتصادی مانع ازدواج است در حالی‌که من می‌گویم بحث استخدام نیروی مجرد زن یکی از این مسائل است. بنابراین در آینده با پدیده زنان مجرد سالمند روبرو خواهیم بود.
وی گفت: زنان در جامعه امروز تعیین کننده هستند و ما باید آنان را مورد توجه قرار دهیم زیرا تغییرات قدرت در خانواده، تعیین اسم کودکان، نوع لوازم و شکل خرید، حضور فرزند در خانواده و تربیت آنان را زنان تعیین می‌کنند.
ربیعی ادامه داد: در انجمن‌های علمی امروز حضور زنان بیشتر از مردان است و آگاهی علمی اجتماعی زنان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
وی به آسیب‌های نوپدید در بخش زنان اشاره کرد و گفت: آسیب‌های نوپدید ریشه در سبک زندگی قدیم دارد اما محتوا و هدف و آسیب‌ها در دوره مدرن تغییر کرده است، به طوری‌که نوع آسیب‌ها متفاوت شده و برای نمونه می‌توان به زنانه شدن اعتیاد که بسیار جدی است، اشاره کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: وقتی از جایگاه زنان صحبت می‌کنیم، باید مشاوران زنان طوری سیاست‌گذاری کنند که به سمت نوعی سیاست‌گذاری حرکت کنیم که به جنسیت زن توجه داشته باشد و باید با واقعیت ایران مباحث اجتماعی را پیش ببریم. بنابراین اگر با نگاه تنگ نظرانه به دین اسلام ننگریم الگوی اسلامی، حقوق اسلامی و سیاست‌گذاری بر اساس جنسیت را پذیرفته و باید از دین اسلام در راستای سیاست گذاری برای زنان استفاده کنیم.
ربیعی ادامه داد: در برخی مشاغل آمادگی ساختاری و فرهنگی برای حضور زنان وجود ندارد. همچنین زنان برای پذیرفتن برخی مشاغل آمادگی لازم را ندارند. بنابراین در دیدگاه قشر زنان نیز راجع به توانایی‌های خود باید تغییراتی صورت گیرد.
وی افزود: اگر موضوع ۹ ماه مرخصی زایمان زنان را در نظر بگیریم بحث اشتغال و استخدام زنان مجرد پیش می‌آید به طوری که در برخی مشاغل فقط زنان مجرد را استخدام می‌کنند و یا زنان متاهل مشغول به کار، تصمیم به فرزند آوری نمی‌گیرند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با دیدن واقعیت‌های اجتماعی و مسائل جنسیتی، می‌توانیم در حوزه زنان بهتر سیاست گذاری کنیم تا خواسته زنان مراجعه کننده در وزارت خانه‌ها به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.
ربیعی تصریح کرد: چندی پیش اعلام کردند، منشی زن را از فعالیت برای مدیر مرد کنار بگذارید اما به این فکر نکردند که وقتی یک مراجعه کننده زن حضور می‌یابد با چه کسی صحبت کند، بنابراین باید بازسازی ساختاری صورت گیرد.
وی یادآور شد: بیش از ۲/۵ میلیون زن سرپرست خانوار شناسایی شده داریم. البته برخی از زنان سرپرست خانوار مراجعه نمی‌کنند اما طبق آمار ما متوجه شده‌ایم که بخش عظیمی از زنان نیازمند حمایت هستند در حالی‌که نهادهای حمایتی لازم را در جامعه پیش بینی نکرده‌ایم.


وی تاکید کرد: تن فروشی زنان را تحت پوشش قرار داده‌ایم و برای آسیب دیدگان در این حوزه برنامه‌های بسیاری داریم تا با ارائه خدمات و اشتغال، آمار آن‌ها را بی‌سرو صدا به صفر برسانیم. بنابراین برخی از این افراد به صورت غیر رسمی شناسایی شده و در حال پیگیری وضعیت آنان هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب