دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایان طلایی تابستان برای بورس

هرچند افت‌وخیزهای دماسنج بازار سرمایه در هفته‌های اخیر زیاد بود اما در نهایت تالار شیشه‌ای پایانی طلایی برای تابستان رقم زد و سهام‌داران را با رشد شاخص به خانه فرستاد.
کد خبر : 214612

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، شاخص کل بازار سرمایه هفته جاری را پر رونق سپری و روز سه‌شنبه بورس از کانال 85 هزار واحدی هم عبور کرد.


در این روز شاخص کل در تالار شیشه‌ای برای نخستین بار در ساعت 11 و 50 دقیقه از کانال 85 هزاری عبور کرد و با ۷۴۴ واحد افزایش به ۸۵ هزار و ۱۷۲ واحد رسید.


در پایان معاملات هم شاخص کل بازار با 929 واحد افزایش به 85 هزار و 344 واحد رسید. روز سه‌شنبه سهامداران 734 میلیون سهام را در 54.665 دفعه به ارزش 2.123.537 میلیون ریال جابه‌جا کردند.


اما آخرین روز از هفته معاملاتی جاری شاخص بورس روند رشد خود را حفظ کرد و با 478 واحد رشد در جایگاه 85 هزار و 831 واحدی قرار گرفت.


این در حالی است که شاخص کل در ابتدای فصل تابستان در کانال 78 هزار واحدی در نوسان بود و در آخرین روز کاری شهریورماه در کانال 85 هزار واحدی جایگاه خود را تثبیت کرد.


اما در آخرین روز معاملات بازار بورس در تابستان، گروه خودرو در معاملات صدرنشین بورس بود و این گروه 308 میلیون سهم به ارزش 392 میلیارد ریال داد و ستد کرد.


گروه فلزات اساسی به ارزش 174 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش 111 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.


در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 110 میلیارد ریال جای گرفت. گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 93 میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.


نمادهای وغدیر (سرمایه گذاری غدبیر)، رمپنا (مپنا)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو)، پارسان (نفت و گاز پارسیان) و فولاد (فولاد مبارکه) در معاملات امروز با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.


در معاملات روز چهارشنبه 878 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 369 میلیارد ریال در 82 هزار و 491 نوبت خرید و فروش شد.


همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز از روند صعودی برخوردار بودند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 157 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 96 واحد رشد کرد.


شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 72 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 639 واحد افزایش یافت.


در پایان معاملات هفته جار هم شاخص بازار اول که مختص شرکت های دارای شرایط بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور است، 529 واحد و شاخص بازار دوم بورس 591 واحد بالا رفت.


از آنجایی که بورس تابستان را با رشد شاخص به پایان رساند و حتی نزدیک به کانال 86 هزار واحدی رسید، سهامداران انتظار دارند تا این روند کم و بیش در پاییز نیز ادامه داشته باشد و باید دید که آیا تالار شیشه‌ای می‌تواند سهامداران خود را در روزهای آتی معاملات نیز راضی نگاه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب