دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1393 - 12:19

جمهوری‌خواهان به‌دنبال استفاده انتخاباتی از مخالفت دموکرات‌ها با نتانیاهو

سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره که بدون رضایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد خشم قانونگذاران دموکرات آمریکا را برانگیخته است اما آنها به‌دنبال راه چاره‌‌ای برای کاهش پیامدهای آن هستند.
کد خبر : 2143

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آنا حزب دموکرات از هفته گذشته در دو راهی دفاع از رئیس جمهوری آمریکا و یا متحد یهودیشان گرفتار شده اند.


برخی جمهوری‌خواهان امیدوار هستند مخالفت حزب دموکرات با سخنرانی بنیامین نتانیاهو که قرار است در تاریخ سوم ماه مارس در کنگره آمریکا انجام شود، نظر رای‌دهندگان یهودی در آمریکا را به سوی حزب آنها برگرداند. به گفته یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه، دموکرات‌ها با اعتراض به برنامه های نتانیاهو مرتکب «اشتباهی» بزرگ شده اند. وی می گوید از دیرباز حامیان اسرائیل دوستانی بی‌طرف برای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بوده‌اند اما اکنون دموکرات‌ها می‌خواهند به دوستان اسرائیلی خود سیلی بزنند.


دموکرات ها با استناد به گذشته‌های خود تلاش می‌کنند چنین ادعایی را رد کنند. باراک اوباما توانست از 78 درصد حمایت رای‌دهندگان یهودی در سال 2008 و از 69 درصد حمایت آنها در سال 2012 برخوردار شود. دموکرات‌های کنگره نیز دو‌سوم آرای یهودیان آمریکا را از آن خود کرده‌اند.


جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره دعوت به عمل آورد اما دموکرات‌ها معتقدند جان بینر، با دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی با رئیس‌جمهوری به وی بی‌احترامی کرده است. اگر چه روسای‌جمهور نمی‌توانند سخنرانی‌های کنگره را لغو کنند، این سخنرانی‌ها معمولاً با مشورت با آنها صورت می‌گیرد.


می‌توان گفت مخالفت دموکرات‌ها با سخنرانی نتانیاهو بنا به سه دلیل عمده صورت گرفته است: این دعوت نوعی طعنه به اوباماست، این سخنرانی که قرار است سه هفته پیش از انتخابات اسرائیل صورت گیرد می‌تواند امیدهای نتانیاهو به پیروزی را افزایش دهد و دیگر آنکه نتانیاهو بی‌تردید یکی از حامیان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است که کاخ سفید و قدرت‌های غربی خواستار عقب‌نشینی از آن هستند.


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار نیست ملاقاتی با نتانیاهو در طول سفر وی به آمریکا داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته