دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1396 - 12:23

توافق محرمانه عربی-اسرائیلی برای حمایت از جدایی‌طلبی کُردها

یک روزنامه بریتانیایی گزارش کرد کشورهای عربی با اسرائیل به‌طور محرمانه توافق کردند از جدایی‌طلبی اقلیم کردستان عراق حمایت کنند.
کد خبر : 214126

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العالم، روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در گزارشی نوشت: «اسرائیل به‌طور علنی حمایت خود را از برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است و عربستان این حمایت را به‌طور محرمانه انجام می‌دهد، ولی هر دو کشور معتقدند که جدایی اقلیم کردستان مزایایی برای هر دو طرف دارد، ازجمله اینکه کوهی بلند را در مقابل دسترسی ایران به مرزهای آنان ایجاد می‌کند.»


طبق گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است، اسرائیل از تلاش‌های کُردها در راستای دستیابی به دولتی ویژه خود حمایت می‌کند. همچنین مواضع مسئولان اماراتی از حمایت آن‌ها از جدایی‌طلبی کردها حکایت دارد، ازجمله اینکه ابتسام کتبی، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی امارات گفته است، امارات در آغاز سال جاری میلادی یادداشت تفاهمی با اقلیم کردستان امضاء و در آن از برگزاری همه‌پرسی حمایت کرده بود.


اما ترکیه، شب گذشته (سه‌شنبه) بزرگ‌ترین حزب مخالف این کشور به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق 24 ساعت مهلت داد تا از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی صرف‌نظر کند. این در حالی است که تانک‌های ارتش ترکیه خود را به مرزهای شمال‌شرقی عراق رسانده‌اند و در حال برگزاری رزمایش هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته