دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1394 - 10:10
ابراهیمی در گفت‌وگو با آنا:

شاگردان امام(ره) ابعاد شخصیتی این مجسمه اخلاق را برای جامعه تبیین کنند/ اجتهاد در اندیشه امام(ره) نیازمند تسلط است

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت که افکار امام افکار روز است و سخنان امام(ره) در مجموعه‌های تبیان موضوع‌بندی شده است که خیلی می‌تواند به روشن شدن افکار امام در حوزه‌های مختلف کمک کند.
کد خبر : 21387

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اجتهاد در اندیشه امام خمینی‌(ره) اظهار کرد: اجتهاد گاهی مطلق و گاهی متجزی است، مجتهد به کسی گفته می‌شود که بنا به چهار دلیل کتاب، سنت، عقل و سیره بتواند احکام را استنباط کند.








امام مؤید بود؛ یعنی مورد عنایات حضرت ربوبی و بقیةالله بود، این بُعد بسیار مهم است؛ چراکه اگر اینگونه نبود همه تحرکات امام به نتیجه نمی‌رسید. باید تأکید کنم که موفقیت‌های امام به خاطر درس خواندن و مجتهد شدن ایشان نبود بلکه به دلیل مقام معنوی امام(ره) بود

وی افزود: فردی که بتواند همه احکام را استباط کند، مجتهد مطلق است و کسی که بتواند بخشی از احکام را استنباط کند مجتهد متجزی است. مراجع بزرگوار همگی مجتهد مطلق هستند، امام(ره) نیز مجتهد مطلق بودند.


ابراهیمی با تأکید بر اینکه «اجتهاد در اندیشه امام(ره)، نیازمند تسلط بر ابعاد مختلف اندیشه ایشان است»، گفت: اگر کسی بخواهد به افکار امام تسلط پیدا کند باید مجتهد باشد و غیرمجتهد نمی‌تواند این کار را انجام دهد.


عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: البته اگر کسانی بخواهند در موضوعات مختلف مانند اخلاق، سیاست و تدبیر امام تخصص پیدا کنند می‌توانند با استفاده از ابزارهای موجود این را انجام دهند.


ابراهیمی با بیان اینکه «امام(ره) یک عارف بود»،‌ گفت: مقام عرفان و نوع معرفت امام مانند ائمه بود و این امر باعث شده بود که امام انسان کاملی باشد.


وی اضافه کرد: همچنین علاوه بر اینها، امام مؤید بود؛ یعنی مورد عنایات حضرت ربوبی و بقیةالله بود، این بُعد بسیار مهم است چراکه اگر اینگونه نبود همه تحرکات امام به نتیجه نمی‌رسید. باید تأکید کنم که موفقیت‌های امام به خاطر درس خواندن و مجتهد شدن ایشان نبود بلکه به دلیل مقام معنوی امام(ره) بود.


این عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: امام برای رسیدن به این درجه از خود عبور کرده بود. همانگونه که پیامبر گفته‌اند هر کس از خودش عبور کند و همه کارهایش را به خاطر خدا انجام دهد چشمه‌های حکمت و دانش از سرزمین وجودش و از مسیر زبان و دهانش به مردم منتقل می‌شود، ما هر چه از امام شنیدیم حکمت بود. در صحیفه نور و تبیان این حکمت‌ها نوشته شده است هیچ کدام خارج از آیات و روایات نیستند و این لطفی است که به امام شده است.


ابراهیمی گفت: زندگی امام ابعاد مختلف دارد، سیره،‌ گفتار، رفتار و برخوردهای امام(ه) را به صورت یک مجموعه در کنار هم بگذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که با چنین حسن و ملاحت اگر جز بشر است غیر از عنایات پروردگار و ائمه نیست.


وی افزود: پیامبر اسلام فرموده‌اند اگر شیطان را دور کنید و به نفس خود مسلط شوید و کار را برای رضای خدا انجام دهید، آنچه را که من می‌بینم می‌بینید و آنچه را که من می‌شنوم می‌شنوید. امام تا جایی عروج کرد که آنچه را دیگران نمی‌دیدند می‌دید و آنچه را که نمی‌شنیدند می‌شنید. والله عبور از این همه طوفان‌ها در مسیر انقلاب بدون عنایت الهی امکان‌پذیر نبود. امام از هر لحاظ برجسته بودند.


این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نقش و کمک شاگردان امام(ره) در تبیین اندیشه‌های امام گفت: خیلی می‌توانند کمک کنند، کسانی که قبل و بعد از انقلاب در جریان سیر و سلوک امام بودند می‌توانند اندیشه‌های امام را تبیین کنند و ابعاد فکری و شخصیتی این مجسمه اخلاق را به همگان نشان دهند.


ابراهیمی درباره زمان‌سنجی افکار امام با شرایط امروز و روشن کردن آن، خاطرنشان کرد: افکار امام(ره)، افکار روز است. در تبیان چون سخنان امام موضوع‌بندی شده است خیلی می‌تواند به روشن شدن افکار امام در حوزه‌های مختلف کمک کند. همین که این کتاب و وصیت‌نامه امام برای افکارعمومی تببین شود، می‌بینید که گویی امام همین امروز سخن گفته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: حسین ابراهیمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته