دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1394 - 13:39
استاد دانشگاه الزهراء در واحد شیراز:

اسلامیت همراه با عدالت و مردم‌سالاری از مهمترین شاخص‌های حکومت مطلوب امام خمینی(ره) است

دکتر علی رجب‌لو، استادیار دانشگاه الزهراء در جمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، اسلامیت همراه با عدالت و مردم‌سالاری دینی را از مهمترین شاخص های حکومت مطلوب امام خمینی(ره) دانست.
کد خبر : 21384

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی رجب‌لو در نشست هم‌اندیشی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با محوریت اندیشه های سیاسی حضرت امام خمینی(ره) از اساتید برجسته دانشگاه الزهراء به ایراد سخنرانی پرداخت و اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) را در ابعاد مختلفی برای حاضرین تشریح کرد.


رجب‌لو گفت: بازشناسی اندیشه سیاسی رهبران بزرگی همچون امام خمینی (ره) که به احیای اندیشه سیاسی اسلام و تئوری حکومتی اسلام پرداخته‌اند، دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ تجربه عملی زندگی ایشان اگر درست به جامعه عرضه شود می‌تواند در ایجاد نظم سیاسی مطلوب و منطقی، راهگشا باشد.








تجربه عملی جمهوری اسلامی چالش های جدید فکری مهمی را فراهم آورد که نحوه درستِ برخورد با این چالش ها می‌تواند به استقرار الگوی نظام سیاسی مبتنی بر دیدگاه عقلگرایانه شیعی امام جامه عمل بپوشاند

وی گفت:استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و تلاش آن برای حاکمیت بخشیدن به اندیشه اسلامی در صحنه اجتماعی ـ سیاسی، موضوع اندیشه سیاسی در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد،مسائلی همچون «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام و تئوریزه کردن نظام «مردم سالاری دینی» به عنوان الگوی نظام سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیازمند رسیدن به اجماعی در حوزه اندیشة سیاسی است.


استاد دانشگاه الزهراء تصریح کرد: تجربه عملی جمهوری اسلامی چالش های جدید فکری مهمی را فراهم آورد که نحوه درستِ برخورد با این چالش ها می‌تواند به استقرار الگوی نظام سیاسی مبتنی بر دیدگاه عقلگرایانه شیعی امام جامه عمل بپوشاند.


رجب لو افزود: بنیان اندیشه امام خمینی (ره)، توحید و خداباوری است و اسلامیت همراه با عدالت و مردم‌سالاری دینی از مهمترین شاخص های حکومت مطلوب ایشان به شمار رفته است.


وی حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی را بیانگر نوع و محتوای حکومت دانست که در قالب جمهوری اسلامی تجلی یافته است،شکل این نوع حکومت، متغیر و تابع محتوای حکومت و شرایط و مقتضیات و خواست مردم خواهد بود.


این استادیار دانشگاه به تبیین مفهوم جمهوریت و اسلامیت در اندیشه سیاسی امام پرداخت و اظهار کرد: امام خمینی (ره) در باب حکومت گرچه تمام جوانب یعنی نفس و ماهیت حکومت،‌ زمامدار و حاکم و شکل حکومت را در نظر داشته‌اند اما در بیان مطلوبیت آن بیشتر به محتوای حکومت ها توجه داشته‌آند تا شکل آنها. ایشان به عنوان یک نظریه‌پرداز در باب حکومت و به عنوان یک ایدئولوگ توانست بعد از سال ها مبارزه و مخالفت با وضع موجود، حکومت مطلوب خود را در قالب جمهوری اسلامی به وجود آورد. حکومتی که با رژیم‌های موجود در جهان شباهت چندانی نداشت.


در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و دکتر رجب لو ضمن جمع بندی مباحث ابراز امیدواری کرد که اساتید در حوزه اندیشه های سیاسی امام مطالعاتی داشته باشند و در صورت لزوم برای دانشجویان علاقه مند به تشریح این اندیشه ها بپردازند.


نشست هم‌اندیشی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به همت و همکاری دفتر هم اندیشی و بسیج اساتید دانشگاه و با حضور دکتر حمزه سارویی رئیس واحد، دکتر حمید محمودیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و دکتر عبدالحمید فرزانه معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب