دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جوایز بانکی حساب‌های بدون گردش مالی چه می‌شود؟

هرچند این روزها از جوایز رنگارنگ نقدی و غیرنقدی بانک‌ها و موسسات اعتباری همانند گذشته خبری نیست و به نظر می‌رسد فیتیله جوایز بانکی پایین کشیده شده باشد اما شاید بد نباشد بدانیم تکلیف ماحصل این سنت دور و دراز بانک‌ها در حساب‌های راکد و بدون گردش مالی چه می‌شود.
کد خبر : 213716

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی شناسایی و تعیین تکلیف حساب‌های مطالبه نشده و مازاد (ریالی) را به بانک‌ها ابلاغ کرد و بر اساس آن بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند تا پایان سال تمامی حساب‌های خود را تعیین تکلیف و گزارش‌ آن را به بانک مرکزی ارایه کنند.


اما جوایز نقدی حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت که به دلایلی نظیر بسته شدن حساب، واریز نشده و حداقل 3 سال از تاریخ آنها گذشته باشد، ابتدا به حساب کوتاه مدتی که برای واریز سود افتتاح شده واریز و سپس به عنوان حساب راکد تلقی شده می‌شود. پس از یک سال هم بانک و موسسه اعتباری موظف است تا آن را به حساب‌های مطالبه نشده انتقال دهد.


جوایز غیرنقدی حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز هم در صورت فروش توسط موسسه اعتباری و طبق دستورالعمل اعطای جوایز به حساب‌های قرض‌الحسنه برای مدت دو سال و در صورت عدم فروش برای مدت حداقل سه سال در حساب کوتاه مدت مشتری نگهداری و سپس به حساب راکد منتقل می‌شود و پس از یک سال هم بانک و موسسه اعتباری باید آن را در سرفصل حساب‌های مطالبه نشده قرار دهند.


اما در صورت شناسایی صاحب جوایز یاد شده و عدم تعیین تکلیف از سوی وی، حساب‌های فعال آن در بانک شناسایی و وجوه جوایز به یکی از حساب‌ها واریز می‌شود.


در صورتی هم که صاحب جوایز شناسایی شده و تعیین تکلیفی برای جوایز صورت نگیرد اما حساب فعالی هم در بانک نباشد، وجوه جوایز پس از گذشت دو سال از انتقال به حساب‌های مطالبه نشده به سرفصل وجوه بلاتکلیف منتقل می‌شود.


در شرایطی هم که صاحب حساب شناسایی نشود، یعنی بانک نتواند از طریق روش‌های تماس تلفنی، مکاتبه، آگهی روزنامه و... صاحب حساب را شناسایی کند، بنابراین وجوه جوایز پس از گذشت حداقل 2 سال از انتقال به حساب‌های مطالبه نشده به وجوه بلاتکلیف منتقل می‌‌شود.


درباره حساب سپرده‌ای متعلق به اشخاص مجنون و سفیه هم از تاریخ اطلاع، حساب از هیچ یک از امتیازات آن برخوردار نیست که البته شرکت در قرعه‌کشی حساب‌های سپرده قرق‌الحسنه پس‌انداز متعلق به این اشخاص از شمول این ماده مستثنی است.


اما بانک موظف است تا در هر مرحله از حساب‌های راکد، مطالبه نشده و وجوه بلاتکلیف صاحبان آنها را از طریق تماس‌ها، مکاتبات و... شناسایی کرده و در صورت عدم پاسخگویی و یا مراجعه مشتری حساب را به مرحله بعد منتقل کند.


مانده حساب‌های کارت‌های هدیه منقضی شده هم که حداقل سه سال از انقضای آنها گذشته باشد، به حساب‌های راکد منتقل می‌شود.


بر اساس این دستورالعمل تمامی حساب‌های نزد بانک‌ها در 4 قالب حساب سپرده، حساب راکد، حساب مطالبه نشده و وجوه بلاتکلیف قرار می‌گیرد که حساب‌های سپرده شامل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از پس‌انداز و جاری و سپرده‌های مدت‌دار اعم از سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، کوتاه مدت ویژه و بلندمدت می‌شود.


حساب‌های راکد نیز به حساب‌هایی گفته می‌شود که طبق دستورالعمل بانک مرکزی طی مدت معینی نزد موسسه اعتباری بدون گردش مالی باقی بماند. پس از طی این دوره سپرده به حساب مطالبه نشده و سپس وجوه مطالبه نشده منتقل می‌شود که این وجوه بنا بر ضوابط و مقررات صاحبان آنها شناسایی نشده و یا علی رغم شناسایی، مشتری به ارتباط موسسه اعتباری از طریق تماس، مکاتبه و... پاسخ نداده و یا مراجعه‌ای درباره تعیین تکلیف وجوه مذکور نداشته است.


بر این اساس حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز فاقد گردش مالی برای مدت حداقل 3 سال، حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری فاقد گردش مالی از تاریخ ارایه آخرین برگ چک به موسسه اعتباری برای مدت حداقل یک سال، حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی فاقد گردش مالی برای مدت حداقل دو سال جزو حساب‌های راکد تلقی می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته