دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به کار خود خاتمه داد/ علیزاده: موسیقی ملت ایران را هرجای دنیا بنوازید همه اسلحه ها را زمین می گذارند

شب گذشته آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی و حسین علیزاده در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 213588

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدا پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم مراسم به صورت رسمی آغاز شد.


مجری برنامه، پس از خوش آمد گویی و خیر مقدم به مهمانان و گرامیداشت روز استاد بزرگ ادبیات ایران، شهریار از دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان دعوت کرد تا روی سن بیاید.


هومان اسعدی پس از ابراز خوشحالی بعد از بیست روز کار فشرده گفت: این جشنواره با کمک جمع بزرگی از استادان بزرگوار و در سه بخش و بیست روز برگزار شد. مشابه این موضوع نه تنها در ایران بلکه در جهان هم وجود ندارد و یا به ندرت دیده می شود.


وی افزود: موسیقی نواحی که دو دوره گذشته اضافه شد، تا کنون پیشرفت خوبی داشته و امسال نیمی از جشنواره به موسیقی نواحی اختصاص داشته که اگر به همین روال پیش رود درخواست ها سال به سال بیشتر می شود.


او اضافه کرد: تمهیداتی اندیشیده ایم که موسیقی نواحی در دو مرحله اجرا شود چرا که اگر این کار را نکنیم ممکن است جشنواره سال آینده بیش از سی روز طول بکشد و این کار را کمی سخت می کند.


وی با اشاره به این موضوع که این سه جشنواره در دل یک جشنواره است عنوان کرد: نهاد جشنواره آماده هم فکری و همکاری در سطح نرم افزاری است ولی بخش سخت افزاری نیاز به زیرساخت ها و همکاری مسئولان فرهنگ و ارشاد دارد. امیدوارم به طور جدی تر از این عزیزان حمایت شود تا شاهد ارتقا سطح موسیقی کشور باشیم.


پس از آن اولین پرده که ترکیبی از نوازندگان بخش موسیقی نواحی ایران بود بالا رفت و نوازندگان به صورت تک تک و جدا به اجرا پرداختند.


سپس از حسین علیزاده دعوت شد تا به نمایندگی از هنرمندانی که این جشنواره حضور داشتند روی صحنه بیاید.


علیزاده با اشاره به فرهنگ گسترده این سرزمین گفت: در این زمان یک ساعته ما شمه ای از اقوام ایران را دیدیم. کاش رادیو و تلویزیون حرمت موسیقی را به خوبی نگه میداشت. این موسیقی ملت ایران است که هرجای دنیا بنوازید همه اسلحه ها را زمین می گذارند. من باید تبریک بگویم به معلمان و خانواده های کسانی که در طی این مدت آمدند و به اجرای هنرشان پرداختند.


علیزاده در ادامه عنوان کرد: موسیقی من را بزرگ کرده است و معتقدم موسیقی دان باید آزاد باشد و آزادانه کار کند.


او با توجه به لزوم حمایت دولت اظهار کرد: سال های زیادی طول کشیده که این جشنواره عنوان ملی گرفته است و بیش از این ها باید قدر آن را دانست و برایش تلاش کرد. دولت یعنی کسی که در برابر ملت وظیفه دارد. این ثروتی که ما در هنر داریم خیلی قوی تر از نفتی است که داریم.


وی تاکید کرد: هیچ جای دنیا این تعداد از هنرمند کنار هم نبودند که در مورد یک اتفاق بزرگ تصمیم بگیرند. جشنواره جوان آینده نگرترین جشنواره ای است که برگزار می شود و در جهان بی نظیر است. تبریک می گویم به خاطر این اتحادی که هر ساله ایجاد می شود.


او در پایان اضافه کرد: در تمام دنیا هنرمندان ثروت مهم آن کشور هستند. امید است که بیش از این به هنرمندان این سرزمین اهمیت بدهند تا ما شاهد شکوفایی آن باشیم البته اگر تمام رشته ها از زیر بار تصمیم گیری دولتی خارج شود موفق تر می شوند.


نخستین بخش از اهدا جوایز در بخش موسیقی نواحی با حضور فرزاد طالبی، هومان اسعدی و... برگزار شد و جوایز هنرمندان بخش نواحی به آن ها داده شد.


پس از آن در بخش موسیقی کلاسیک چند نوازنده به هنرنمایی پرداختند و سپس برگزیدگان این بخش از سوی داوران معرفی شدند.


بعد از آن تندگویان، نماینده وزیر وزارت ورزش جوانان گفت: برای من باعث مباهات و خوشحالی است که شروع کارم با موسیقی جوانان بوده و امیدوارم روزی در تمام فرم ها به جای اینکه بگوییم؛ زبان گویا تر است بگوییم هنر گویاتر است.


در ادامه برنامه علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خوشحالی برای این اتفاق مهم حوزه موسیقی گفت: اگر می خواهیم به آینده کشور امیدوار باشیم باید این جوانان را تربیت کنیم. اولین سالی که جشنواره برگزار شد، همین شاکله از داوران و استمرار آن ها باعث شد این اتفاقات خوب رقم خورد.


او افزود: ما در استان ها نیازمند حرکت های اساسی هستیم. متاسفانه در بعضی موارد موسیقی نواحی ما دستخوش تغیرات شده که رفته رفته باید آن را از طریق جوانانی که در این مسیر هستند درست کرد. هویت موسیقی ما در گرو تربیت این جوانان و نوجوانان است.


مرادخانی اظهار کرد: ما به عنوان دولت تلاشمان بر این است که برای این هنرمندان شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند با فراغ بال به موسیقی بپردازند. البته تلاش می کنیم امکانی باشد که تمام این دوستان شغل و کاری داشته باشند که این امر با حضور استادان امکان پذیر است.


وی تصریح کرد: ما وظیفه مندیم که این کارها را انجام دهیم و امیدوارم به خوبی از عهده آن برآییم. کم و کاستی همیشه بوده ولی سعی می کنیم با همکاری دیگر وزارت خانه ها و در نهایت به همت خود هنرمندان و استادان این کار را به سامان برسانیم.


سپس هومان اسعدی طی حکمی از سوی علی مرا خانی به عنوان دبیر دوازدهمین دوره از جشنواره ملی موسیقی منصوب شد و در بخش پایانی جوایز بخش موسیقی دستگاهی به هنرمندان اهدا شد. به این ترتیب دفتر یازدهمین دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان بسته شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته