دکلهای مخابراتی در تهران به صورت دائم رصد خواهد شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر حریرچی، سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنیبر اقدامات وزارت بهداشت برای کمکهای بشردوستانه در حوزه پزشکی و ملزومات بهداشتی و درمانی به مردم آسیب دیده میانمار، گفت: همان طور که اعلام شد هم وزارت بهداشت با امکانات دولتی و هم جمعیت هلال احمر با امکانات مردمی و نیز گروههای پزشکی و پرستاری داخل کشور برای کمک به مردم میانمار اعلام آمادگی کردند، بنابراین ما آمادگی کامل داریم که اگر بتوانیم روزنهای برای کمک رسانی به این افراد پیدا کنیم، این اقدام را انجام دهیم.
وی در خصوص موضوع مضرات دکلهاى مخابراتی بر سلامت انسان، گفت: همگی ما در حال حاضر در عصر اطلاعات زندگی میکنیم و تبادل اطلاعات و استفاده از این دکلها یکی از ضرورتهای امروز جامعه است و پیش بینى شده است، تا سال ٢٠٢٣در ٨٥ درصد نقاط دنیا دسترسى به اینترنت وایرلس داشته باشند.
وی افزود: طبق بررسیهای متعددی که در کمیتهای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره تلفنهای همراه و بیسیم های نیروهای انتظامی و ماهوارهای شده هیچ مورد خارج از استاندارد ملى مشاهده و اثبات نشده است و از طرفی وزارت ارتباطات خود را ملزم کرده که در هر کجا دکل جدیدی نصب شد، به ما اطلاع دهد تا آن را سنجش کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز قرار است، 70 مرکز سنجش ثابت در سطح تهران قرار دهد تا این دکلها را دائما سنجش کند. همچنین مناقصهای برگزار کردیم تا دستگاههای سنجش متحرک را هم در سطح شهر قرار دهیم و دکلها و تشعشعات شان را بررسی کنیم. باید توجه کرد که دکلهایی که در فواصل مجاز قرار میگیرند، مشکلی ندارند و هر دکلی که دچار مشکل بوده با اعلام رسمی ما برداشته شده است.
دکتر حریرچی درباره اعتراضات اخیر جامعه بیهوشى نیز، گفت: در هفته گذشته در اکثر مراکز درمانى خدمات بیهوشى به نحوه مناسب ارائه شد.
وی گفت: سعی ما براین است که مسائل را در یک محیط دوستانه حل کنیم، اما مهم این است که اخیرا انجمن بیهوشی نامهای داشتند و اعلام کردند که اجازه نمی دهند کوچکترین خدشه ای در خدمت رسانی به مردم ایجاد شود.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که وزارت بهداشت یک عضو از اعضای متعدد شورای عالی بیمه است و از طرفی برای تعیین تعرفهها کار کارشناسی انجام میشود. حال وقتی که اختلاف نظر وجود دارد، برخی گروهها میگویند، تعرفههای ما حتما باید بالا برود؛ این در حالی است که وسع مالی چنین چیزی موجود نیست، بنابراین هر چقدر هم که تبادل نظر کنیم به یک نتیجه مشترک نمیرسیم. امیدوارم در این زمینه دوستان به مراجع قانونی و تولیت سلامت اعتماد کنند و در عین حال باید توجه کرد که تصویب کننده نهایی تعرفهها، شورای عالی بیمه و دولت است و این تصمیم گیریها با توجه به مصالح کشور انجام میشود.
وی در خصوص مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکى، گفت: بخش دارو و ملزومات مصرفی پزشکی ما به دلیل تاخیر بیمهها در پرداخت مطالبات بیمارستانها دچار مشکل شده است. باید توجه کرد که بیمارستانها به عنوان ارائه کننده خدمت باید عمده هزینههای خدمات درمانی را از بیمهها بگیرند و میزان فرانشیز پرداختی مردم مشخص است و از طرفی خط قرمز وزارت بهداشت این است که علیرغم همه مشکلات به طرف افزایش پرداخت از جیب مردم نرود.
حریرچی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تاخیر سازمانهای بیمهگر در پرداخت مطالبات، مشکلاتی در حوزه نقدینگی شرکتهای پخش و توزیع ایجاد شده است، اما از طرفی بیمارستانهای ما برخلاف شرایط قبل از طرح تحول سلامت، فقط مجاز هستند که کالاهای دارای بارکد مشخص و زنجیره تولید معین را خریداری کنند.
وی گفت: تولیدکنندگان ما هم به مشکلات کشور واقف هستند و باید توجه کرد که مشکل تاخیر بیمهها در پرداخت مطالبات بیمارستانها و شرکتها از سال ۷۴ که بیمارستان های کشور خودگردان شدند، وجود دارد. البته از نظر ما یک روز تاخیر هم پذیرفته نیست.
حریرچی ادامه داد: روزی که ما به وزارت بهداشت آمدیم، تاخیر بیمهها ۱۴ ماه بود هر چند که در مقاطعی از طرح تحول تاخیرها به سه تا چهار ماه کاهش یافت، اما در حال حاضر متوسط تاخیرها بیش از ۱۲ ماه است و در برخی دانشگاهها به ۱۳ ماه نیز رسیده است. البته همه ما به مشکلات کشور واقفیم، اما سعی میکنیم که این مشکلات را حل کنیم. از طرفی توجه داریم که خدشهای به ارائه خدمات به مردم وارد نشود. همچنین اقدامات متعددی برای حل این مشکل در حال انجام است. از برخی سازمان ها هم گلایه داریم که اولویت بهداشت و درمان را اعمال نمی کنند و دستورات قانون و رئیس جمهور را به طور کامل اجرا نمی کنند، اما امیدواریم بتوانیم در محیطی مناسب مشکلات را کمتر کنیم و در حال پیگیری این مشکل هستیم.
انتهای پیام/