دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1396 - 08:58

حذف یارانه سوخت در بزرگترین اقتصاد عربی

کسری بودجه عربستان تا آنجا بالا گرفته که این کشور که بزرگترین اقتصاد عرب را داراست به فکر اصلاح قیمت حامل های انرژی خود افتاده است.
کد خبر : 213444

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، سقوط قیمت نفت در سال‌های گذشته و کاهش آن به زیر 30 دلار کشورهای تولیدکننده نفت را وادار کرد تا دخل و خرج خود را بازنگری کنند.


در این بین کشورهای عربی که بیشترشان، با جمعیت اندک، با فروش منابع نفتی خود سرانه درآمدی بالایی داشتند با افت قیمت نفت کسری بودجه را مهمان ناخانواده اقتصاد تک محصولی خود دیدند. همین امر سبب شد تا فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی در دستور کار آنها قرار گیرد.


عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک زودتر از بقیه به فکر افتاد. حتی برای این منظور فروش سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان یعنی آرامکو در صدر اخبار دنیا قرار گرفت. عربستان حتی در دسامبر سال 2015 افزایش اندکی در قیمت سوخت این کشور اعمال کرد.


در مقابل امارات متحده عربی که دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب است، نخستین کشور در منطقه خلیج فارس بود که در آگوست سال ۲۰۱۵ به حذف یارانه‌های سوخت اقدام کرد تا قیمت‌های بنزین و دیزل را با بازارهای نفت جهانی منطبق کند.


اکنون صداهایی از عربستان به گوش می رسد که قیمت حامل‌های سوخت خود را با هدف واقعی کردن قیمت‌ها و فاصله از اقتصاد نفتی تا 80 درصد افزایش خواهد داد.


بر همین اساس قیمت بنزین در این کشور که 0.75 ریال سعودی است به رقم 1.35 ریال خواهد رسید.


البته شنیده‌ها حاکی از آن است که اصلاح قیمت سوخت در عربستان تا سال 2018 آغاز نخواهد شد.


مشکلات اقتصادی عربستان آنقدر بالا گرفته که این کشور علاوه بر تعیین رقم 55 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال 2017 خود،‌ هزینه‌های نظامی را نیز هفت درصد کاهش داد.


ریاض در پی روبرو شدن با مشکلات اقتصادی و مالی شدید از جمله کسری بودجه یک صد میلیارد دلاری به علت افت قیمت‌های جهانی نفت از میانه سال ٢٠١٤ به این سو، تصمیم گرفت یک رشته اصلاحات اقتصادی را از جمله فروش بخشی از سهام شرکت عظیم انرژی سعودی آرامکو، اجرایی کند و اکنون نیز در تلاش است تا با آزاد سازی قیمت های سوخت،‌ اقتصاد نفتی خود را بازسازی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته