دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برپایی نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی در مهرماه

نشست خبری دومین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور، صبح امروز (دوشنبه 27 شهریورماه) با حضور علیرضا مصطفی‌زاده و امراله فرهادی از اعضای شورای علمی و تخصصی بسته‌ها و ایمان آل مظفر، موسس و مدیر مسئول رویداد طراحی بسته‌بندی برگزار شد.
کد خبر : 213400

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، ایمان آل‌مظفر در این نشست، سخنان خود را با اشاره به پیشینه آغاز این جریان از سال 92 و اقدامات انجام شده از دوره گذشته مانند راه‌اندازی کارگاه آموزشی 6 ماهه برای طراحان آغاز کرد.


نمایش 84 اثر برگزیده از 51 طراح


وی در ادامه و درباره این دوره از نمایشگاه گفت: «بعد از انتشار فراخوان، 343 اثر از 88 طراح به دبیرخانه ارسال شد که در بخش‌های مختلف داوری شدند.»


وی با برشمردن چهار بخش حرفه‌ای، خلاقیت‌های تجربی و دانشجویی، نگاه ویژه و استدیو برتر سال، ادامه داد: «از میان آثار ارسال شده، 84 اثر از 51 طراح به عنوان آثار برتر انتخاب شده‌اند و در نمایشگاه طراحان بسته‌بندی که از 14 تا 25 مهر در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان برپا می‌شود، به نمایش گذاشته خواهد شد.»


حضور طراحان بین‌المللی و برگزاری ورکشاپ


موسس و مدیر مسئول رویداد طراحی بسته‌بندی همچنین به دعوت از مدیران یک استدیو خارجی اشاره کرد و گفت: «اتفاق ویژه این دوره، حضور 4 نفر از مدیران و طراحان یک استدیو مطرح بین‌المللی از کشور ارمنستان است که برگزار ورکشاپ و نمایشگاه آثار این استدیو در بخش جنبی را به همراه خواهد داشت.»


آل‌مظفر ضمن بیان این مطلب که هدف از این جریان، تقویت بسته‌بندی در کشور و کمک به موفق بودن تولیدگران داخلی است، ادامه داد: «مساله اصلی برای ما این است که این رویداد تداوم داشته باشد و شخصا این قول را می‌دهم که در برابر سختی‌ها بایستیم و آن را در شان فعالان این حوزه تداوم بدهیم.»


یک جریان مستقل برای حمایت از طراحی بسته‌بندی


وی در پاسخ به سوالی درباره هماهنگی این جریان با نهادهای دولتی گفت: «در سال‌های قبل مذاکراتی را با طازمان‌های دولتی نظیر اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی و ... داشتیم که عملا نتیجه‌ای به همراه نداشت. حتی با وجود اعلام آمادگی برای کمک به آن‌ها، شاهد برپایی رویدادهایی از سوی برخی از ارگان‌ها بوده‌ایم که خروجی مطلوبی نداشته‌اند.»


موسس و مدیر مسئول رویداد طراحی بسته‌بندی جمع آوری اطلاعات طراحان، در اختیار قرار دادن آن‌ها به سفارش دهندگان، انتشار کتاب منتخب آثار و توزیع آن در نمایشگاه‌ها و اماکن مناسب و معرفی طراحان برتر به سفارش‌دهندگان را از جمله اقدامات حمایتی این جریان عنوان کرد.


غفلت از اهمیت بسته‌بندی و شکست‌های اقتصادی


در ادامه این نشست، امراله فرهادی؛ گرافیست پیشکسوت حوزه برندینگ درباره این رویداد گفت: «هزینه این رویداد سالی بین 100 تا 150 میلیون تومان برآورد می‌شود که سختی‌های زیادی مانند اجاره سالن، دعوت از میهمانان و... را نیز شامل می‌شود و ما تنها به عنوان معلم و از سر دلسوزی به این جریان کمک می‌کنیم.»


وی ادامه داد: «هدف ما این است که طراحان و تولیدکنندگان کشورمان دست از کپی‌کاری و کارهای بزن‌دررویی بردارند و متوجه شوند که بی‌توجهی به مساله بسته‌بندی، موجب تضعیف آن‌ها خواهد شد. البته تا همین حالا هم برخی از تولیدکنندگان به دلیل بی‌توجهی خود به این مقوله، با مشکلاتی برخورد کرده‌اند.»


فرهادی اظهار داشت: «امیدوارم تولیدکنندگاه از این جریان حمایت کنند. ما از هیچ نهاد دولتی انتظار تقبل هزینه‌ها را نداریم چراکه تجربه نشان داده اگر چنین اتفاقی بیفتد، شاهد مداخله‌گری‌های دولتی در جریان‌ها و رویدادها خواهیم بود.»


امید به جذب آثار و طراحان بیشتر


وی درباره داوری آثار ارسالی نیز توضیح داد: «در مجموع باید بگویم کیفیت آثار امسال از دوره قبل افت داشت. البته می‌دانیم که بخش عمده‌ای از تولیدات در این مسابقه شرکت نکرده‌اند که امیدوارم در آینده شاهد جذب بیشتر آن‌ها به تنها رویداد علمی و معتبر کشورمان در حوزه بسته‌بندی باشیم؛ هرچند تلاش‌های صورت گرفته نیز در حد توان عالی بود.»


عضو شورای علمی و تخصصی بسته‌ها افزود: «فکر می‌کردیم در بخش نگاه ویژه، شاهد طرح‌های بیشتر و خلاقانه‌‌ای در زمینه طراحی با متریال‌های خاص باشیم اما اینطرو نبود و این یعنی هنوز توجه زیادی به این حوزه وجود ندارد. درباره انتخاب استدیو برتر سال نیز وضعیت چندان مناسب نبوده است اما ما این بخش را با هدف تشویق استدیوهای حرفه‌ای و تخصصی بسته‌بندی نگه خواهیم داشت.»


ضرورت حمایت از این جریان مستقل


مصطفی‌زاده، دیگر عضو شورای علمی و تخصصی بسته‌ها نیز در این نشست ضمن ابراز تاسف از نهادها و ارگان‌های مسئول دولتی که در تامین نیازهای جامعه کوتاهی می‌کنند، طراحی بسته‌بندی را یکی از نیازهای جدی جامعه خواند که نه تنها اهمیت اقتصادی دارد، بلکه اهمیت فرهنگی زیادی را نیز دارد.


وی دراین‌باره گفت: «وقتی هیچ نهادی حاظر نیست متولی یک نمایشگاه گسترده در زمینه بسته‌بندی شود و این نیاز جدی را مورد توجه قرار دهد، یک جریان در بخش مستقل به همت آقای آل‌مظفر ایجاد می‌شود که در حد توان خود، اتفاق بزرگی را رقم زده است.»


مصطفی‌زاده در تبیین اهمیت این حوزه تاکید کرد: «کدام محصول فرهنگی است که به اندازه محصولات بسته‌بندی شده در جامعه شمارگان و نفوذ داشته باشد؟ آیا تاثیر فرهنگی بسته‌بندی کم است؟ پاسخ دادن به این سوال، ضرورت توجه به حوزه بسته‌بندی را تعیین می‌کند.»


وی اظهار داشت: «امیدواریم یک روزی فرا برسد که تولید کنندگان و مسئولان اهمیت این جریان را بدانند و از آن حمایت کنند؛ آن‌هم نه در حد تقبل اسکان میهمانان و خریت بلیت و... بلکه حمایتی جدی و اثرگذار.»


مدرسان دانشگاهی و ضعف سابقه تجربی


این عضو شورای علمی و تخصصی بسته‌ها‌ در پاسخ به سوالی درباره جایگاه طراحی بسته‌بندی در دانشگاه‌ها گفت: «در دوره کارشناسی رشته طراحی و گرافیک، 6 واحد به بسته‌بندی و تبلیغات اختصاص دارد که با توجه به تنوع زمینه‌های دیگر، نمی‌توان بیشتر از این انتظار داشت.»


وی با بیان این نکته که در دوره ارشد، این موضوعات پیگیری نمی‌شوند، افزود: «دانشجویان باید بعد از اتمام تحصیل، خودشان به کسب دانش و تجربه بیشتر در بازار کار بپردازند اما آنچه باعث تاسف است، نبود دانش و تجربه لازم در میان مدرسان واحدهای مربوطه است. قطعا اگر مدرسان این درس خودشان تجربه طراحی بسته‌بندی را داشته باشند، اثرگذارتر خواهند بود. هرچند این 6 واحد به شکل تئوری ارائه می‌شود درحالی که باید به شکل عملی باشد.»


رونمایی از پوستر دومین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور، در این نشست اتفاق افتاد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خبری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته