دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1396 - 10:08

خاطره‌سازی با اقامتگاه های بومگردی و جاذبه‌هایش

اقامتگاه بومگردی با ویژگی‌ها و طراحی سنتی که دارد، خاطره‌سازی سفرهای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را دوچندان کرده است. در این بین خونگرمی و مهمان‌نوازی ایرانیان باعث شده تا طعم شیرین سفر به شهرهای مختلف در ذهن و یاد توریست‌ها ماندگار شود.
کد خبر : 213162

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با روی کار آمدن زهرا احمدی پور در مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرح اقامتگاه‌های بوم‌گردی شکل جدی به خود گرفت. به طوریکه تا پایان سال گذشته در 31 استان کشور 500 اقامتگاه و در اردیبهشت 1396 ، 669 اقامتگاه بومگردی برپا شد.


عموما اقامتگاه‌های بومگردی در مناطقی راه اندازی شد که برای گردشگران جذابیت‌های بصری داشته باشد و امکان بازدید از مکان‌های تاریخی را بیشتر کند. برای مثال در استان‌های مختلف اقامتگاه‌ها در دل روستاها ایجاد شد تا هم زمینه فعالیت‌های صنایع دستی و فروش آن را برای بومیان مهیا کند و هم مسافران با شکل سنتی زندگی مردم هر استان آشنا شوند.


یکی دیگر از جاذبه‌های اسکان در اقامتگاه‌های بومگردی شکل سنتی بومیان بود که با صنایع دستی هر منطقه از کشور رنگ و بویی متفاوت به خود گرفت. برای مثال در استان کردستان مردم خانه‌های سنتی خود را با گلیم‌ها و بافته‌های داری خود مجهز می‌کنند که این موضوع نیز در خاطره‌سازی از یک سفر متفاوت و آشنایی با سبک زندگی مردم این خطه بی‌تاثیر نیست.




با این‌که نوروز 1396 نخستین سال بهره‌برداری جدی از اقامتگاه‌های بومگردی بود، اما توانست شرایط امن و راحتی را برای مردم بوجود آورد به طوریکه گردشگران آرامش خود را در خانه‌هایی که چراغشان در دل روستاها روشن شده بود، یافتند. در این میان حتی گردشگران خارجی نیز تمایل بیشتری برای اسکان و زندگی هرچند کوتاه مدت به شیوه بومیان هر منطقه دارند و بر همین اساس نیز در سفر به هر شهر شاهد هم‌رنگ شدن و ارتباط‌گیری‌شان با فضای معماری و سبک زندگی و هنری آن شهر هستیم.



با توجه به این‌که غذا از مهم‌ترین جاذبه‌های هر سفر محسوب می‌شود، قطعا تجربه کردن غذاهای جدید که طعمی بومی و سنتی دارد یکی دیگر از بخش‌های وسوسه برانگیز در اقامتگاه‌های بومگردی است چراکه در ایران تنوع فرهنگی،زیستی، گیاهی متفاوت باعث می‌شده که در هر منطقه باتوجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که آن استان دارد، غذاها و شیرینی‌های خاصی پخته شود.



این امر توانست علی‌رغم آشتی دوباره با شیوه زندگی محلی‌ هر استان، به اقتصاد سفر خانواده‌ها نیز کمک کند چراکه طبق نرخ به تصویب رسیده اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای هر واحد اقامتی به همراه صبحانه کامل با ظرفیت یک تا چهار نفر از ۷۵ هزار تا ۲۶۰ هزار تومان است. طبق این تعرفه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با صبحانه کامل محلی برای هر واحد اقامتی با ظرفیت یک نفر به وسعت حداقل ۹ مترمربع ۷۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای واحد اقامتی با ظرفیت دو نفر به وسعت حداقل ۱۲ مترمربع ۱۵۰ هزار تومان، واحد اقامتی با ظرفیت سه نفر به وسعت حداقل ۱۸ مترمربع، ۲۱۰ هزار تومان و واحد اقامتی با ظرفیت چهار نفر به وسعت حداقل ۲۵ متر مربع ۲۶۰ هزار تومان تعیین شد.


اگرچه نرخ به تصویب رسیده چندان هم پایین نیست اما آنچه مسلم است این است که عموم مردم از فضای شهری خسته شده‌اند و ترجیح می دهند بجای اقامت در هتل‌های لوکس چند ستاره، با ورود به روستاها از فضاها و طبیعت بکر و دست‌نخورده استفاده کنند و برای ایامی کوتاه هم که شده به دور از تکنولوژی و زندگی شهری باشند. اثبات این امر آمار اقامت‌های شبانه‌ای است که از سوی سازمان گردشگری در نوروز امسال اعلام شد.


اگرچه در این میان هتل‌داران چندان راضی از این امر نبودند، اما آمار و ارقام نشان از استقبال مردم برای رفتن به دل مکان‌هایی دارد که پیش از این به آنجا نرفته و یا کشف نکرده‌اند.



بر همین اساس ضمن اینکه با در نظر گرفتن راهکارها و یا ارائه خدمات بیشتر از سوی هتلداران می‌توان میزان اسکان مسافران را در هتل‌ها افزایش داد، لازم است تا با تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مقوله ساماندهی و افزایش اقامتگاه‌های بومگردی نیز به دست فراموشی سپرده نشود و با ایجاد تمهیداتی در راستای رزرو و اطلاع رسانی نسبت به نحوه اختصاص اقامتگاه‌ها خدمات بهتری را در تعطیلات زمستانه و نوروز 1397 شاهد باشیم.





انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع دستی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته