دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1396 - 09:24

حماس در نوار غزه منحل می‌شود/ موافقت با برگزاری انتخابات سراسری

حماس بامداد امروز (یکشنبه) خبر داد، این جنبش مدیریت خود را بر نوار غزه موسوم به «کمیته اداری» منحل می‌کند.
کد خبر : 212890

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العالم، حماس در بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرد، آورده است: «حماس در پاسخ به تلاش‌های دستگاه اطلاعات عمومی مصر اعلام می‌کند، کمیته اداری در نوار غزه منحل و از حکومت وفاق (ملی) خواسته می‌شود تا به نوار غزه بیایند و فوری ماموریت‌ها و وظایف خود را انجام دهند. همچنین حماس موافقت خود را با برگزاری انتخابات سراسری اعلام می‌کند.»


این بیانیه می‌افزاید: «جنبش حماس آمادگی داد به درخواست دولت مصر گفت‌وگوها را با جنبش فتح بر سر ابزارهای اجرای توافق سال 2011 قاهره و پیوست‌هایش، آغاز کند و حکومت وحدت ملی در چارچوب گفت‌وگوهایی که در آن همه گروه‌های فلسطینی امضاءکننده توافق سال 2011 شرکت داشتند، تشکیل شود.»


طبق توافق قاهره که از سوی حماس، فتح و دیگر گروه‌های فلسطینی با نظارت دولت مصر به دست آمد، حکومت وحدت ملی تشکیل و انتخابات ریاستی، پارلمانی و شورای ملی سازمان آزادی‌بخش فلسطین برگزار و ساختار دستگاه امنیتی بازسازی می‌شود.


جنبش حماس در ماه مارس (اسفند 1395) تشکیل کمیته اداری را اعلام کرده بود، موضوعی که با مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین مواجه شد و آن‌ها این اقدام را مغایر با توافقی کی‌دانستند که میان فتح و حماس برای تشکیل حکومت وفاق ملی به ریاست رامی الحمدالله به دست آمده بود.


باوجود این، بعد از یک ماه از این توافق حکومت الحمدالله نتوانست مسئولیت‌های خود را در نوار غزه انجام دهد و جنبش حماس را به اخلال در روند فعالیت‌هایش متهم کرد.


یک منبع آگاه از گفت‌وگوهای قاهره خبر داد: «مصر امروز (یکشنبه) بیانیه‌ای را در زمینه نتیجه دیدارها با هیات‌های دو جنبش فتح و حماس که در قاهره حضور دارند منتشر می‌کند و به‌طور رسمی آغاز گفت‌وگوهای ملی برای پایان دادن به اختلافات و تحقق آشتی ملی در فلسطین اعلام می‌شود.»



انتهای پیام/

برچسب ها: آشتی ملی نوار غزه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته