دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرداخت تسهیلات میلیاردی بدون وثیقه مناسب به «پدیده شاندیز» + سند

صورت‌های مالی شرکت پدیده شاندیز نشان می‌دهد این شرکت در سال گذشته هم موفق شده است تسهیلاتی با ارقام کلان از دو موسسه اعتباری دریافت کند.
کد خبر : 21259

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در حالی که انتشار اخبار مربوط به دریافت تسهیلات میلیاردی پدیده شاندیز از دو موسسه اعتباری میزان و عسکریه در سال 1392 به ایجاد مشکلاتی جدی برای یکی از موسسات و نیز خود شرکت پدیده شاندیز منجر شد، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد این شرکت در سال گذشته نیز توانسته بیش از 1900 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کند.


آن طور که اسناد نشان می‌دهد موسسه اعتباری میزان به تنهایی رقمی بیش از 1403 میلیارد ریال به پدیده شاندیز تسهیلات داده است. این رقم در سال گذشته پرداخت شده است.


همچنین موسسه اعتباری عسکریه بیش از 497 میلیارد ریال به پدیده شاندیز تسهیلات پرداخته است. نرخ سود این تسهیلات 30 درصد محاسبه شده است. میزان سود و کارمزد این تسهیلات بیش از 261 میلیارد ریال است.


نکته قابل توجه دیگر آن است که بخش عمده ضمانت بازپرداخت تسهیلات دریافتی تنها با چک است. آن طور که اسناد در اختیار خبرنگار آنا نشان می‌دهد، برای 15 میلیارد ریال از تسهیلات دریافتی پدیده شاندیز در سال‌های 92 و 93 وثیقه ملکی و برای 10 هزار میلیارد ریال دیگر چک ضمانت نزد دو موسسه قرار گرفته است.


اواخر سال گذشته با انتشار اخباری مبنی بر حمایت مالی بی‌سابقه موسسه اعتباری میزان از پدیده شاندیز، سپرده‌گذاران این موسسه به خروج سپرده‌های خود از آن اقدام کردند. با این حال ناتوانی موسسه در بازپرداخت سپرده‌های مردمی باعث شد «میزان» با مشکلات متعددی رو به رو شود و در نهایت بانک مرکزی به ادغام آن در بانک صادرات رای دهد.


با این حال اخباری حاکی از این است که بانک صادرات این تعهد را نپذیرفته است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته