چه کسی از این اتفاق باخبر است؟
گروه فرهنگی آنا: اگر سری به سینماها بزنید و یا به سردر خیلی از سینماها نگاهی بیندازیم، فیلمهای متنوعی لااقل به لحاظ اسم و ژانر به چشم میخورد. حتی اگر کیفیت این آثارِ درحال اکران را کنار بگذاریم اما برای فیلمدیدن، همچنان میتوان دست به انتخاب زد.
با این وجود همچنان برای خیلیها سینما رفتن تفریح گرانی است؛ خصوص اینکه کسی اگر بخواهد با خانواده به سالنها برود و فیلم ببیند، هزینههایش نیز چند برابر میشود بنابراین قید این تفریح سالم را میزنند. و یا نهایتا مجبورند صرفا به سهشنبهها و بلیط نیمبهای این روز، دل خوش کنند.
جز اینکه هر از گاهی برخی طرحهای جالب به راه بیفتد؛ طرحهایی که خیلی راحت میتواند به نفع دو طرف باشد یعنی هم مخاطبان و هم تولیدکنندگان. مثل طرحی که از چند روز پیش در همه سینماهای کشور اجرا شده اما خیلیها از آن بیخبرند!
طرح «اکران نیمبهاء از 19 شهریور تا پایان هفته دفاع مقدس»؛ مصداق عینی این قضیه است. هرچند که در این چند روز اخیر، بر تعداد مخاطبین سینماها افزوده شده اما همچنان با آنچه که ابتدا پیشبینی میشد، خیلی تفاوت دارد.
اما واقعا همین تعداد افرادی که پای فیلمها نشستهاند، مگر جز مخاطبین همیشگی هستند؟ نه! درحالیکه هدف از اجرای این طرحها، استفاده همه و بویژه افرادی است که به هر دلیل شاید توانایی مالی یا انگیزه چندانی برای رفتن به سینماها ندارند. پیشبینیای که صدالبته لااقل در چند روز اخیر، اتفاق خاصی برایش نیفتاده است!
دلیلش هم مشخص است؛ چون خبری از تبلیغ آن نیست. خیلیها اصلا نمیدانند که سینماها در این 20 روز، بلیطهای نصف قیمت، ارائه میدهند. با ذکر این نکته که رسانه ملی در حوزه تبلیغ، همهکاره ماجراست پس وقتی هماهنگی بین سازمان سینمایی و تلویزیون و بقیه نباشد، به راحتی این طرحها یا زیانده است و یا بیسود.
دقیقا سودی که میتوانست به جیب هر دو طرف ماجرا برود؛ از یک طرف "خانوادهها" کمتر از جیبشان خرج میکنند و از طرف دیگر "سینمادار" با ارائه قیمتِ بلیط کمتر اما با جذب مشتری بیشتر، حتی گیشه بهتری خواهند داشت.
البته خب اینها همه در حد حرف است و پیشبینیهایی که قبل از اجرای این طرح جالب مطرح میشد اما وقتی بسیاری از آن مطلع نباشند؛ عملا اتفاق خوشایندی هم برای دو طرف نمیافتد. وقتی شاهد پخش تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون و رادیو و یا بیلبورهای شهری و غیره نباشیم، توقعی نمیشود داشت.
خانه سینما که مبدع این طرح است، چه بسا میتوانست همراه با انجمن پخشکنندگان و بقیه صنوف مرتبط، قبل از اجرای آن، دست به تبلیغات بهروز بزند ازجمله در فضای مجازی تا اینگونه طرح مذکور سوخت نشود.
البته با توجه به اینکه یک هفتهای بیشتر از طرح ارائه بلیط نیمبهاء نگذشته و به شرط اینکه سینماداران قید اجرای آن را نزنند، میتوان روی دو هفته باقیمانده حساب باز کرد بلکه به قولی فرجی حاصل شود.
جدا از این قضیه و برخلاف استقبال از برخی فیلمها شاید آثاری در این میان تاحدودی متضرر شوند که دقیقا اکرانشان در این هفته اخیر آغاز شده و مجبورند به مخاطبان همیشگی دل خوش کنند آنهم به نصف قیمت؛ و این یعنی ضرر پشت ضرر.
تأکید موکد اینکه امثال این طرحها، اتفاق خوشایندی است بخصوص برای خانوادهها که با هزینه کمتری بتوانند با دیدن فیلمهای متنوع فعلی در سینماها، لااقل به اندازه چند ساعت تفریح کنند. اما به شرطی که خبردار باشند. اتفاقی که یک سوم آن، خیلی راحت در سکوت گذشت!
انتهای پیام/