دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1396 - 13:38

آغاز جنبش «حراک 15 سپتامبر» در عربستان/ آل‌سعود دست به دامان مفتیان شد

از ماه‌ها پیش و به‌طور مشخص از ماه می (اردیبهشت) جریانی به نام «حراک 15 سپتامبر» در شبکه‌های اجتماعی عربستان سعودی شکل گرفت و در آن از مردم این کشور خواسته شده است تا با حضور در خیابان‌ها اعتراض مسالت‌آمیز خود را نسبت به ظلم و خودکامگی خاندان آل‌سعود اعم از پادشاه سعودی و فرزندش که ولی‎عهد عربستان است نشان دهند.
کد خبر : 212377

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در حالی امروز (جمعه) جریان 15 سپتامبر در خیابان‌های عربستان و فضای رسانه‌ای این کشور به راه افتاده است که پیشتر جنبش‌های دیگری همچون «7 رمضان» و «21 آوریل» در عربستان شکل گرفته بود ولی همه آن‌ها با حضور نظامیان سعودی و دستگاه امنیتی این کشور سرکوب می‌شد و جنبش‌های دیگر نیز نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت.


در ماه‌های اخیر فعالان سعودی در تلاش هستند تا تاکتیک خود را تغییر دهند و با به راه انداختن جریان «حراک 15 سپتامبر» تجمعات غیر مرکزی و به‌نوعی سازمان نیافته را به وجود آورند، تجمعاتی که بدون اینکه خطر بازداشت افراد وجود داشته باشد، می‌تواند به بیداری افکار عمومی منجر شود.


وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان عربی در گزارشی از برگزاری این جریان می‌نویسد: «جنبش حراک 15 سپتامبر در شرایط کنونی عربستان که از لحاظ سیاست داخلی و خارجی غیر عادی تلقی می‌شود، نوعی جهش و پیشرفت به‌شمار می‌رود. این جنبش نخستین واکنش مردم عربستان به اظهارات قحطانی، مشاور رسانه‎ای دربار سلطنتی عربستان است. قحطانی ماه گذشته در کاربری توئیتر خود خواستار سرکوب نکردن تظاهرات مسالمت‌آمیز در دوحه شد، اما فعالان سعودی در کاربری توئیتر خود این دعوت را لبیک گفتند و اعلام کردند که بهتر است که به برگزاری چنین تظاهراتی در عربستان اجازه داده شود. این آغاز ماجرا بود و بعد از آن موج اعتراضات فعالان سعودی به سطحی افزایش پیدا کرد که امروز شاهد آن هستیم.»


اسپوتنیک عربی گزارش کرد: «هشتگ #حراک_15_سبتمبر در کاربری‌های شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر در روزهای اخیر چندین بار ترند شد و به نظر می‌رسد غانم الدوسری، فعال سعودی مقیم لندن که در هماهنگی و ساماندهی این هشتگ تا حد زیادی نقش ایفا کرده است، سخنگوی این جنبش باشد و صدها هزار نفر در شبکه‌های اجتماعی او را دنبال می‌کنند.»


عربستان دست به دامان مفتیان شد


رویترز گزارش کرد: «هم‌زمان با اوج گرفتن جریان 15 سپتامبر، خاندان آل‌سعود از مفتیان سعودی خواستند علیه این جریان موضع‌گیری کنند. در این راستا شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ، مفتی اعظم پادشاهی عربستان فراخوان جریان 15 سپتامبر را فراخوانی دروغین توصیف کرد و گفت: «این فراخوان از سوی گروهی اخلال‌گر صادر شده و باید اینگونه آثار نکبت و پلیدی که خیری ندارند، از بین بروند. آن‌ها فراخوان به فتنه و فساد داده‌اند.»


از سوی دیگر محمد عریفی، از مفتیان سعودی گفت: «فرهنگ‌های متنوع ما دارای اهمیت هستند، مفاهیم ما متفاوت است، اما ما باید درباره لزوم حفظ امنیت و انسجام، و نه پاسخ دادن به چنین فراخوان‌هایی متحد باشیم.»


صالح مغامسی، از دیگر مفتیان سعودی و امام جماعت مسجد قباء در این‌باره گفت: «فراخوان مطرح شده توهمی بیش نیست و سخنی از سخنان شیطان است و ما باید از اینگونه سخنان دوری کنیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان سعودی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب