دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واحدهای آجرپزی در آستانه تعطیلی کامل

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با بیان اینکه هزینه‌های مصرف گاز در کوره‌های آجرپزی نسبت به قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 5 برابر شده است، گفت: با گران شدن سوخت هم اکنون تعداد محدودی از واحدهای تولید آجر فعال باقی مانده اند که آنها هم با یک پنجم ظرفیت خود کار می‌کنند.
کد خبر : 21232

مرتضی منبع چی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری 45 درصد هزینه‌های تولید آجر در کوره‌های آجرپزی افزایش یافته است، گفت: صنف تولید آجر از زمان اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها در حال تحلیل رفتن است و در واقع شبیه یخی است که دائما در حال آب شدن است.


وی افزود: قبل از اجرای سیاست هدفمندی یارانه ها در کوره‌های آجرپزی و نیز واحدهای تولید آجر در استان تهران 7500 نفر مشغول به کار بودند که در حال حاضر این رقم به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.


منبع چی با بیان اینکه قبل از بالابردن نرخ سوخت هزینه مصرف هر متر مکعب گاز برای واحد‌های آجرپزی 18.8 تومان بود، اظهار کرد: این رقم از ابتدای سال جاری به 115 تومان به ازای هر متر مکعب گاز رسیده است.


وی ادامه داد: با این حال آجر به دلیل رکود فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی زیر نرخ مصوب به بازار عرضه می‌شود.


به گفته منبع چی نرخ مصوب برای فروش هر تن آجر در کشور 60 هزار تومان است، در حالی که هم‌ اکنون با نرخ‌های 55 تا 50 هزار تومان فروخته می‌شود.


رئیس اتحادیه فخاران با بیان اینکه دولت باید برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای آجرپزی فکری اساسی کند، تصریح کرد: قرار بود از محل درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 6 هزار میلیارد تومان بابت بهینه سازی مصرف سوخت در کوره‌های آجر پزی هزینه شود که این کار موجب می‌شد 30 درصد از مصرف سوخت این واحدها کاهش یابد.


وی افزود: تجهیزات موجود در واحدهای آجرپزی متعلق به 40 سال پیش است.


رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با اشاره به اینکه اگر وضعیت گرانی سوخت برای کوره‌های آجر‌پزی به همین شکل ادامه یابد به زودی همه واحدهای آجرپزی در تهران و سراسر کشور ورشکسته و تعطیل خواهند شد، تصریح کرد: قبل از اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها هر کارخانه آجر پزی روزانه با هزینه یک و نیم میلیون تومانی گاز کار می‌کرد، در حالی که امروز این رقم به 15 میلیون تومان رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب