دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 14:34
در جلسه هیئت امنای استان ایلام اتفاق افتاد:

هدیه دکتر میرزاده به پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام

در ششمین جلسه هیات امنای استان ایلام که به ریاست دکتر میرزاده و با حضور دکتر مروارید (استاندار)، دکتر شهریار عباسی (رئیس واحد ایلام) و دیگر اعضا برگزار شد، دکتر میرزاده اعلام کرد بخشی از هزینه موردنیاز تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام، باید از طریق تبدیل املاک دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تأمین شود و مابقی آن را بنده به عنوان هدیه این سفر متقبل می‌شوم.
کد خبر : 21220

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این جلسه دکتر میرزاده با تأکید بر هم‌اندیشی برای حل مشکلات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام، گفت: به دلایل مختلف از قبیل تأسیس دانشگاه‌های مختلف در سال‌های اخیر و تغییر هرم جمعیتی کشور، واحدهای استان ایلام با مشکلات متعددی روبرو هستند که برای حل این معضلات باید تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در مسیر کیفی سازی دانشگاه و هم‌افزایی بیشتر باید در مسیر تجمیع و یا ادغام واحدهای کوچک حرکت کنیم زیرا امروز رقابت اصلی میان دانشگاه‌ها و بحث مهم ماندن یا نماندن واحدها، موضوع کیفیت و کیفی سازی آنهاست.


وی با بیان اینکه توسعه کمی دانشگاه آزاد اسلامی در این سالها به خوبی انجام شده، گفت: امروز نوبت کیفی‌سازی است و تا دیر نشده باید در این زمینه اقدامات مناسبی اجرایی شود.


دکتر میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تعیین تکلیف اراضی مازاد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام اظهار داشت: برای اتخاذ تصمیمات صحیح و منطقی در این زمینه، باید کمیسیونی با حضور معاون عمرانی، دبیر هیات امنای استانی، رئیس واحد و نماینده استاندار تشکیل شود تا با اتخاذ تصمیمات مناسب و ارسال آن به کمیسیون دائمی هیات امنای استانی، تصمیم نهایی و اجرایی شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه ساها نیز گفت: با راه اندازی سامانه ساها، 11هزار کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی که در تمامی آنها سرمایه‌های بسیار زیادی نهفته است، یکپارچه شده و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه این سامانه باعث شده هم‌افزایی مناسبی میان همه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی شده، تصریح کرد: همچنین بنا به تعهدات معاونت پژوهش و فناوری ریاست جمهوری، به زودی لینک آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به لینک سراسری آزمایشگاه‌های این معاونت متصل خواهد شد تا تمامی دانشجویان اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های ملی، بتوانند از امکانات و تجهیزات آن برخوردار شوند.








هم‌اکنون بسیاری از شهرهای عراق برای تأسیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرده‌اند و برنامه ها و مذاکرات مقدماتی برای تأُسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهایی مثل کربلا، نجف و بصره آغاز شده است.

دکتر میرزاده، سامانه آزمایشگاهی همکار آزاد (ساها) را سامانه‌ای ملی خواند و گفت: گستردگی این آزمایشگاه‌ها با 400 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی کشور، شرایط خوبی را برای تحقیقات و پژوهش در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.


وی در واکنش به ارائه گزارش معاون عمرانی دانشگاه در رابطه با پروژه‌های عمرانی نیمه تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: بخشی از این هزینه باید از طریق تبدیل املاک دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تأمین شود و مابقی آن را بنده به عنوان هدیه این سفر متقبل می‌شوم.


دکتر میرزاده مرز زمینی مهران در استان ایلام را یکی از امن‌ترین مرزهای زمینی با کشور عراق خواند و گفت: با توجه به نزدیکی این شهر به عتبات عالیات و ظرفیت بالای آن برای جذب دانشجویان عراقی، نگاه ویژه‌ای به این شهر خواهیم داشت تا بتوانیم دانشجویان متقاضی کشور عراق را جذب دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهران کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هم‌اکنون بسیاری از شهرهای عراق برای تأسیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کرده‌اند و برنامه ها و مذاکرات مقدماتی برای تأُسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهایی مثل کربلا، نجف و بصره آغاز شده است.


دکتر میرزاده در جمع بندی ششمین جلسه هیات امنای استان ایلام با تشکر و قدردانی از استاندار ایلام تأکید کرد: امیدوارم تصمیمات جلسه امروز، در رابطه با توسعه تحصیلات تکمیلی، تعیین تکلیف اراضی مازاد واحدها و اجرای طرح تجمیع 2، هم افزایی مناسبی را در میان تمامی واحدها ایجاد کند تا درنهایت به رشد و توسعه همه جانبه این استان بیانجامد.



وی تأکید کرد: توسعه آموزش عالی یک ضرورت برای توسعه کشور است و این مهم بطور حتم بدون توسعه تحصیلات تکمیلی امکان‌پذیر نخواهد شد.


دکتر میرزاده با اشاره به ابلاغ سند توسعه علم و فناوری توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: براساس این سند 50درصد تولید ناخالص ملی کشور تا سال 1404 باید از طریق اقتصاد دانش بنیان تحقق یابد و این موضوع واقعیت وظیفه سنگین دانشگاه‌ها را در این زمینه به خوبی نشان می‌دهد.


وی با اشاره به طرح‌های انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی طی دوسال اخیر تأکید کرد: حرکت در مسیر کاهش وابستگی به شهریه، یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی در دوسال گذشته بوده و بنا داریم تا پایان سال 96 میزان وابستگی به شهریه به 60 درصد کاهش یابد.


میرزاده همچنین به موضوع کمبود دانشجو و صندلی‌های خالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون به دلیل تغییرات در هرم جمعیتی کشور، شاهد خالی ماندن قسمتی از ظرفیت دانشگاه هستیم که این موضوع، درآمد دانشگاه را کاهش داده که واحدها را موظف می کند برای جبران، هزینه های خود را کاهش دهند.


استاندار ایلام: دانشگاه آزاد اسلامی با نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است


در پایان این نشست دکتر مروارید استاندار ایلام با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور تأکید کرد: این دانشگاه مسیر بالندگی خود را در این سال‌ها با فراز و نشیب بسیار پیموده و اکنون به نظر می‌رسد باید در مسیرهای دیگری ازجمله اشتغال و کارآفرینی گام بردارد و همچنان که در آن سال‌ها نهضتی در ادامه تحصیل فرزندان ایران اسلامی برپا کرد، هم‌اکنون در زمینه اشتغال نهضتی برپا کند.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گره خورده، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دوران سختی با همت آیت الله هاشمی رفسنجانی تأسیس شد.



عباسی: علیرغم قابلیت‌های موجود، ایلام استانی محروم است


دکتر عباسی رئیس واحد ایلام نیز در ادامه با تشکر از حضور دکتر میرزاده، مختصری از تاریخچه استان ایلام را بیان کرد و گفت: ظرفیت‌های استان ایلام در زمینه گردشگری و آثار تاریخی بسیار بالاست که اگر این موضوع را در کنار ذخایر عظیم نفتی این استان قرار دهیم، به قابلیت‌های وسیع این استان محروم پی خواهیم برد.


وی افزود: متأسفانه ایلام به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم، به یکی از استان‌های محروم کشور تبدیل شده است.


دکتر عباسی در ادامه به ارائه گزارشی از واحد ایلام و به طور کلی واحدهای استان ایلام پرداخت و گفت: هم اکنون واحد ایلام دارای 5700 دانشجو و استان ایلام 9535 دانشجوست. تعداد فارغ التحصیلان این استان بالغ بر 18هزار نفر است. همچنین تعداد مقالات ISI چاپ شده در این استان 337 مقاله است که نشان دهنده رشد علمی این استان است.


همچنین در پایان این جلسه، گلیم نقش برجسته ای به عنوان یکی از صنایع دستی استان ایلام توسط استاندار به پاس زحمات دکتر میرزاده در دوران بازسازی مناطق جنگی در این استان، به وی اهدا شد. دکتر میرزاده نیز این هدیه را به بنیاد شهید استان ایلام هدیه داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته