دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 15:10
وزیر راه و شهرسازی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان ریاست جمهوری؛

تفکیک جنسیتی در برخی قوانین به زیان زنان است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر پرهیز از سیاسی کردن مسائل زنان در کشور گفت: تفکیک جنسیتی در برخی قوانین و مقررات به زیان زنان است و دود سیاسی کردن مسائل زنان،‌ به چشم جامعه زنان می‌رود.
کد خبر : 21219

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه معاونت امور بانوان و خانواده ریاست‌جمهوری و وزارت‌ راه و شهرسازی، گفت: عملیاتی کردن برنامه‌های ویژه زنان و خانواده در محدوده بافت‌های فرسوده و سکونت‌های غیر رسمی در متن این تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد، زیرا بحث زنان در زندگی شهری مدرن بسیار پیچیده است زیرا در جامعه‌ای با سنت‌های ریشه دار زندگی می‌کنیم.


وی با بیان اینکه در آستانه بازخوانی مجدد نحوه حضور زنان در جامعه هستیم، افزود: پیش از انقلاب نحوه حضور زنان در جامعه به طوری مطرح شد که روبروی مذهب قرار گرفت در حالی که با تدبیر امام خمینی این تقابل از میان برداشته شد و گفتمان درون بینی و آشتی و رشد از درون در حوزه زنان مطرح شد.


وی یادآور شد: در هیچ یک از کشورهای مسلمان منطقه از جمله ترکیه و عربستان چنین بازخوانی صورت نگرفته است. ایران یکی از بهترین نمونه‌هایی است که با کمترین عوارض و حاشیه نقش زنان در جامعه مورد بازخوانی قرار داد. در برخی کشورها امور زنان را به ابزار سیاسی زنده باد مرده باد تبدیل می‌کنند که به جای پیشبرد اهداف زنان مخالفان و موافقان را ایجاد کرد.


آخوندی یادآور شد: باید مباحث زنان در حوزه اجتماعی مطرح شود تا ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و نحوه حضور زنان در شهر و جامعه برقرار کند، همچنین در بحث فعالیت‌‌های شهری،‌ مسکن، سکونتگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز عرضه تولید زنان در بازارهای مختلف می ‌تواند به صورت عملیاتی اجرا شود.


وی با اشاره به سفر اخیر خود به بندرعباس گفت: در بندر عباس زنانی را دیدم که علی رغم سواد اندک با سفر به هندوستان با توانمندسازی زنان در بازارهای اقتصادی آشنا شده بودند و با استفاده از این تجربه توانستند خود را با شرایط سازگار کرده و از فقر مالی نجات پیدا کنند.


آخوندی ایمنی و حفظ حریم زنان در تمام مسائل شهر را یکی از مهمترین مباحث این تفاهم نامه دانست و گفت: برخی تصور می‌کنند ساده‌ترین راه‌حل مشکلات، تفکیک جنسیتی است اما لزوما تفکیک جنسیتی بهترین و عملیاتی‌ترین روش نیست زیرا داستان تفکیک جنسیتی به گونه ای نیست که یک نسخه برای همه بنویسیم زیرا باید به ظرافت زندگی اجتماعی نیز توجه کنیم.


وی یادآور شد: چگونگی استفاده زنان از حمل و نقل جاده‌ای و دریایی یکی از مباحث مهم در زمینه ایمنی زنان است، پس به جای سیاسی کردن مسائل زنان باید به شکل فرآیندی زندگی شهری ایمنی را برای آنان فراهم کنیم.


آخوندی گفت: امروز بحث زنان در ایران بر می‌گردد به بحث‌هایی که در نهایت به ضرر زنان است و نشان می‌دهد که آنان نمی‌توانند در جامعه مسئولیت بپذیرند.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تفکیک جنسیتی در برخی قوانین و مقررات به زیان زنان است و ما باید یک زندگی اجتماعی را برای رشد و بالندگی زنان در جامعه در نظر بگیریم.


به گزارش آنا، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی امروز با حضور شهین دخت مولاوردی و عباس آخوندی با موضوع «همکاری و هماهنگی در خصوص توانمند سازی زنان ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده» برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب