لزوم بازنگری در آییننامه امتحانات دانشگاه آزاد/ ایجاد مراکز درمانی برای فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد در این نشست به ارائه راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: «بهبود خدمات آموزشی و ایجاد جاذبه بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی، هدفگذاری برای ورود به کسب رتبه زیر 100 در نظام رتبه بندی، تنوع بخشی به رشتهها و کاهش سطح پذیرش در رشتههای کمطرفدار، راهاندازی رشتههای جدید، توسعه فعالیتهای بینالمللی، افزایش تولیدات علمی و کتاب، تنوعبخشی به منابع مالی دانشگاه و کاهش هزینههای غیرضروری از جمله این راهبردهاست.»
او ادامه داد: «روسای واحدها، سال تحصیلی جدید را براساس تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شروع کنند. در همین خصوص سازمان مرکزی نیز به صورت استانی و مرکزی نظارت هایی اعمال خواهد کرد.»
رهایی از لزوم بازنگری در آییننامه امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «با توجه به اهمیت رعایت دقیق ضوابط در برگزاری امتحانات پایان ترم، آییننامهای در این باره در حال تدوین است که به زودی به واحدها ابلاغ خواهد شد.»
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به ضرورت تشکیل شورای تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و افزود: «این شورا با ترکیب مسئولان تحصیلات تکمیلی باید در واحدهای آموزشی تشکیل شود. هماهنگی در تایید پایاننامهها و رسالهها، هماهنگی در تایید هیات داوران رسالهها، ارزیابی دورههای تحصیلات تکمیلی و نظارت بر توزیع تخصصی دروس از وظایف این شوراست.»
تشویق اعضای هیات علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه میدهند
او همچنین به تشویق اعضای هیات علمی در صورت داشتن شرایط لازم اشاره کرد و گفت: «اعضای هیات علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه میدهند و تولیدات علمی مناسب دارند، مورد تشویق قرار میگیرند.»
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی از بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد و گفت: «آزمون باید از بین دروس گذرانده شده در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شود.»
رهایی افزود: «رشتههای تحصیلی در واحدهای دانشگاهی باید بازنگری شوند، این بازنگری باید براساس نظام منطقهبندی جدید، قطبهای تخصصی، توزیع گرایشهای بین دانشگاهی، واحدهای تحقیقاتی و واحدهای رشد انجام شود.»
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از راهاندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکردها واحدها و اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: «یکی از فعالیتهای اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی برای اصلاح و بهبود روند آموزشی است. این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد که واحدها به طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف مشخص و به واحدها به منظور اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقای سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.»
کوتاهشدن فرآیند جذب و نقل و انتقال اعضای هیات علمی پزشکی
دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست، بر کوتاهشدن فرآیند جذب، نقل و انتقال اعضای هیات علمی و انجام آن توسط کمیتههای تخصصی حوزه پزشکی تاکید کرد.
او همچنین خواستار اختصاص ردیفهای بودجهای مرتبط با حوزه علوم پزشکی در بودجههای سالانه واحدهای دانشگاهی مجری رشتههای علوم پزشکی درباره مواردی مانند اعتباربخشی آموزشی و درمانی، موضوعات پژوهشی مرتبط با علوم پزشکی، EDC و... شد.
نفر در ادامه از روسای واحدها خواست به مواردی از جمله جذب نیروهای درمانی اعم از تماموقت یا پارهوقت در بیمارستانها، درمانگاهها و کلینیکهای تابعه دانشگاه با تایید معاونت علوم پزشکی، ایجاد زیرساخت مناسب برای جذب دانشجویان خارجی، انتصاب معاونت پزشکی در واحدهای مجری رشتههای پزشکی و... اهتمام ورزند.
فعال کردن مجمع خیرین و جذب مشارکتهای مردمی در توسعه دانشگاه
دکتر علیرضا منادی، معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی به حمایت اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «این دانشگاه در تمامی ادوار فعالیت، از حمایت نمایندگان مجلس برخوردار بوده است. به همین خاطر روسای استانها باید تعامل بیشتری با نمایندگان مجلس در حوزه خود داشته باشند و از آنها بخواهند به عضویت فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی درآیند.»
او در ادامه از روسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها خواست با فعال کردن مجمع خیرین در استان خود، از کمکهای مردمی در راستای توسعه امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان متبوع خود بهرهمند شوند.
ایجاد بانک اطلاعاتی از نیروهای متخصص واحدها
دکتر عبدالرسول پورعباس، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر حفظ انسجام واحدها و پرهیز از تفکر جزیرهای در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برای دانشگاه دو دوره گذر و یک دوره استقرار را پیشبینی کردهایم که ظرف شش ماه آینده با فراهم آوردن زیرساخت های لازم در حوزه آموزش، پژوهش و ... دوره استقرار آغاز میشود.»
او افزود: «قطعا در مرحله گذر با برخی مشکلات روبرو خواهیم شد اما مطمئنیم با برنامهریزیهای انجامشده، بسیاری از مسائل را ظرف چند ماه آینده پشت سر خواهیم گذاشت.»
پورعباس از روسای واحدها خواست تا برای اجرایی کردن برنامه های مدیریت جدید دانشگاه، نیروهای متخصص خود را معرفی کنند تا بانک اطلاعاتی نیروهای متخصص واحدهای سراسر کشور تشکیل شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاهی موفق است که برای فارغالتحصیلان خود شغل ایجاد کند، دانشگاه آزاد اسلامی میتواند شهرکهای صنعتی برای برخی مشاغل خاص ایجاد کند و از فارغالتحصیلان خود برای همکاری در این شهرکها دعوت به عمل آورد. قطعا اگر دانشجو بداند پس از اتمام دوره تحصیل، برای او شغلی فراهم است، جذب آن دانشگاه خواهد شد.
او همچنین پیشنهاد داد دانشگاه آزاد اسلامی مراکز درمانی برای فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی ایجاد کند.
پورعباس بر چابکسازی ساختار اداری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «در برنامههای آتی 75درصد از فرآیندهای موجود حذف و به صورت مجازی انجام خواهد شد.»
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه از روسای استانها خواست تا ایجاد و تکمیل یک بانک اطلاعاتی درخصوص پتانسیلهای منطقه خود برای انجام امور اقتصادی را در دستورکار قرار دهند.
دکتر مرتضی موسی خانی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری نیز در این نشست با تأکید بر استفاده از سامانه طرحهای پژوهشی، گفت: «تحقیقات باید با اهداف برنامههای توسعهای تطبیق داشته باشند و طرحهای راکد نیز باید تعیین تکلیف شوند.»
او مکاتبه با سازمان مرکزی برای دریافت مجوز، نمایهسازی معتبر مجموعه مقالات، کنترل مقاله از نظر سرقت علمی، ترکیب کمیته علمی همایش، انتخاب سخنرانان کلیدی بینالمللی و شاخص، داوری و پذیرش مقاله کامل را از شرایط شرکت درکنفرانسهای بین المللی و برگزاری کنفرانسها نام برد.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری به توسعه کمی و کیفی مراکز تحقیقاتی، قطبها و پژوهشکدهها در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «واحدها تعامل با سایر مراکز و قطبهای علمی در حوزه تخصصی به منظور انتشار و انتقال برون دادهاو استفاده از پژوهشگران برتر در سطح کشور را باید در نظر داشته باشند.»
موسی خانی با تاکید بر توزیع عادلانه و در نظر گرفتن ظرفیت استادان در پایاننامهها و رسالهها، گفت: «رعایت کردن کدینگ به منظور جلوگیری از قبول راهنمایی پایاننامه و رساله بدون اخذ کد و اجتناب از اتلاف وقت و هزینه دانشجو ضروری است.»
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه کمی و کیفی طرح های برون دانشگاهی، تشویق و ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی برای جذب پژوهانه از صنعت و درآمدزایی از طریق گرفتن مگاپروژه های بخش صنعت از برنامههای این معاونت در بخش ارتباط با صنعت و طرح های برون دانشگاهی برشمرد.
دکتر احمد زرهانی رئیس سازمان سما نیز در این نشست گفت: «در فضاهای مازاد دانشگاه، مدارس جدید سما راه اندازی و دستورالعمل ارزشیابی از مدارس و آموزشکده های سما نیز اجرایی می شود.
او ادامه داد: «راهبرد آموزش یک مهارت و حرفه به هر دانشجو و هر دانش آموز از سال تحصیلی جدید اجرا میشود، به همین دلیل سازمان سما درصدد گسترش ارتباط خود با بخش صنعت، خدمات و کشاورزی کشور است.»
رئیس سازمان سما ادامه داد: «در راستای آموزش یک مهارت به هر دانشجو با سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تفاهم نامه منعقد کردیم.»
انتهای پیام/