دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1396 - 13:22
فرهاد رهبر در دوازدهمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها؛

اعطای حق مسئولیت مدیران دانشگاه آزاد براساس نتایج رتبه‌بندی

دکتر فرهاد رهبر گفت: واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شاخص‌هایی چون وضعیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری مالی رتبه‌بندی می‌شوند و میزان دریافتی حق مسئولیت مدیران نیز براساس نتایج این رتبه‌بندی تعیین خواهد شد.
کد خبر : 211994

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها با اشاره به تقارن ماه محرم با آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس، گفت: امیدوارم واحدهای دانشگاهی از این برکات معنوی به منظور ایجاد فضای دینی و انقلابی در شروع سال تحصیلی جدید و تداوم آن در کل سال بهره‌مند شوند. در اجرای طرح‌های فرهنگی و دانشجویی در واحدها و مراکز آموزشی شأن و شئونات دانشگاه آزاد اسلامی را رعایت و فضای معنوی خوبی همچون گذشته حاکم کنید.


رهبر به ادغام سه معاونت عمران، اداری مالی و برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان در معاونت جدید توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین ادغام معاونت ورزش در معاونت دانشجویی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: «این تغییرات در راستای مصوبه هیأت امنای مرکزی درباره چابک‌سازی ساختار سازمان مرکزی صورت گرفته است. از تجارب مدیران گذشته استفاده خواهیم کرد، این چابک‌سازی باید در واحدها و مراکز آموزشی تسرّی یابد و واحدها به سمت کوچک‌سازی ساختار خود پیش بروند.


او حمایت، هدایت و نظارت سیستماتیک را از وظایف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: ستاد این دانشگاه با تفویض اختیار به استان‌ها، صرفا مسئولیت راهنمایی و نظارت واحدها و مراکز آموزشی در امور مختلف را برعهده دارد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نظارت سازمان مرکزی بر عملکرد و فعالیت واحدها و مراکز آموزشی از طریق ایجاد سامانه جامع یکپارچه نظارت و ارزیابی در امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... انجام می‌شود.


رهبر گفت: هر استان دانشگاهی باید متولی یک یا چند قطب علمی با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای خود باشد، واحدهای دانشگاهی با نگاه به ویژگی‌های مثبت خود در منطقه باید به قطب علمی تبدیل شوند، به عنوان مثال واحدی که در منطقه خوش آب و هوا که دارای زمین‌های حاصل‌خیز و مستعد کشت و کار واقع شده، باید به قطب کشاورزی تبدیل شود.


او افزود: در مرحله بعد پس از آنکه واحدها قطب علمی خود را مشخص کردند، باید به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری و همچنین پروژه‌های تحقیقاتی استادان و اعضای هیأت علمی در جهت تخصصی‌شدن و قطب‌بندی واحد، سمت و سو بدهند. پژوهش‌های کاربردی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری همه باید در راستای قطب‌بندی علمی واحدها صورت گیرد.


ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان و تربیت تکنسین


رهبر تاکید کرد هیچ فردی مانع گرایش سیاسی هیچ شخصی در دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌شود، این امر دلیل نمی‌شود که دانشگاه را سیاسی اداره کنیم و ما امور دانشگاه را بدور از هرگونه سیاسی کاری پیش خواهیم برد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از رتبه‌بندی استان‌ها و واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شاخص‌های چون وضعیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری مالی و ... خبر داد و گفت: میزان دریافتی حق مسئولیت مدیران براساس این رتبه‌بندی تعیین می‌شود.


تا چه زمانی واحدها و مراکز آموزشی می‌خواهند دانشجو جذب و تربیت کنند و فارغ‌التحصیل بیکار تحویل جامعه دهند؟ مدیران و مسئولان دانشگاهی در استان‌ها باید دغدغه ملی داشته باشند و به فکر کارآفرینی و ایجاد زمینه اشتغال برای تحصیل‌کرده‌های خود باشند

او افزود: این رتبه‌بندی براساس سیاست‌های تشویقی و شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران اصلح در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد.


رهبر درباره نحوه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران دانشگاهی باید برنامه‌های خود را با نگاه به آینده و در نظر گرفتن منافع ملی و مصالح دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و اجرا کنند. تعداد متقاضیان تحصیلات دانشگاهی در همه مراکز آموزشی عالی به دلیل کاهش نرخ جمعیت دانش‌آموزی و تعدد دانشگاه‌ها رو به کاهش است و صرفاً شامل حال دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌شود، بنابراین واحدهای دانشگاهی باید به این تهدید به عنوان یک فرصت نگاه کنند و به دنبال ایجاد منابع درآمد غیرشهریه‌ای باشند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح سوال «تا چه زمانی واحدها و مراکز آموزشی می‌خواهند دانشجو جذب و تربیت کنند و فارغ‌التحصیل بیکار تحویل جامعه دهند؟»، گفت: مدیران و مسئولان دانشگاهی در استان‌ها باید دغدغه ملی داشته باشند و به فکر کارآفرینی و ایجاد زمینه اشتغال برای تحصیل‌کرده‌های خود باشند.


رهبر افزود: در برهه‌ای از زمان به دلیل کمبود امکانات آموزش عالی سیاست دانشگاه آزاد اسلامی جذب دانشجو بود، اما در حال حاضر با توجه به گسترش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، توسعه کیفی آموزش و پژوهش و حل معضلات و مشکلات جامعه هدف اصلی و عمده این دانشگاه است.


او بر ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان و تربیت تکنسین تاکید کرد و گفت: نیروی کار زبده با مهارت بالا و توانمند نیاز امروز کشور است که باید در رأس امور دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.


تاکید بر آینده‌نگری، آینده‌اندیشی و آینده‌پژوهی در برنامه‌ها


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بر آینده‌نگری، آینده‌اندیشی و آینده‌پژوهی در تدوین برنامه‌های دانشگاه تأکید کرد. او خطاب به روسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قطار دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه آموزش و پژوهش با تدبیر، تفکر و راهنمایی‌های شما مدیران به سمت چاره‌اندیشی برای مسایل ملی، خلق ثروت و کارآفرینی پیش می‌رود.


رهبر در پایان با تأکید بر اینکه نهال دانشگاه آزاد اسلامی با همت و تلاش مدیران سابق به یک درخت تنومند تبدیل شده است، گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی مستمر به سوی ترقی و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پیش برویم و این دانشگاه را به جایگاهی که شایسته آن است، برسانیم.


در ابتدای این نشست روسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه پیشنهاداتی از جمله چابک‌سازی واحدها و مراکز آموزشی، تأسیس کانون بازنشستگان دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی سیستم یکپارچه نظارت، مستندسازی املاک، توسعه درآمدهای غیرشهریه‌ای، کاهش ساعت اداری، تجمیع دانشکده‌ها در واحدها، توسعه رشته‌های علوم پزشکی، توسعه شرکت‌های دانش بنیان به منظور رفع مشکلات جامعه و افزایش درآمد و کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش پرداختند.


تشکیل شورای صیانت از اموال و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، اعطای وام اشتغال‌زایی به فارغ‌التحصیلان، بازنگری در آیین‌نامه‌های آموزش، تفویض اختیار بیشتر به استان‌ها، مدیریت هزینه‌ها، اتمام طرح‌های عمرانی، تعامل مؤثر دانشگاه آزاد اسلامی با سایر نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی، گسترش رشته‌های بین رشته‌ای و چند نظمی، بازنگری در ترکیب اعضای هیأت امنای استان، اجرای دقیق مقررات و وحدت رویه، تعیین تکلیف نیروهای مازاد و ... از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته