دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1396 - 10:34
مدیر میراث فرهنگی استان گیلان در گفت‌وگو با آنا:

کاروانسرای تی‌تی مرکز تفریحی گردشگری و اقامتی می‌شود

کاروانسرای تی‌تی به عنوان میراثی از دوره صفویه هرساله مورد بازدید گردشگران است. این کاروانسرا که در شهرستان سیاهکل قرار دارد ویژگی‌هایی دارد که مسئولان میراث فرهنگی استان را بر این واداشته که با واگذاری به بخش خصوصی کاربری ویژه‌ای برایش در نظر گیرند.
کد خبر : 211783

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، شهرستان سیاهکل از مناطق بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهوای استان گیلان است که با رودخانه‌ای با نام شمرود که از وسط آن می گذرد، در ایام تابستان از مناطق پرمسافر استان به شمار می‌رود. روستای پیرکوه با مردمی که به زبان کرمانجی سخن می‌گویند و به دلیل همزیستی با مردم گیلک زبان گیلکی را نیز فراگرفته‌اند. بازار هفتگی سیاهکل که از پر رفت‌وآمدترین بازارهای گیلان است، چشمه آب معدنی لاریخانی، کوه درفک، قلعه گرماور، آبشار لونک، حمام دیلمان و کاروانسرای تی‌تی از جمله بخش‌های دیدنی و جذاب سیاهکل برای هر گرشگر است.


کاروانسرای تی‌تی‌ از بناهای شهرستان سیاهکل است که به ثبت ملی رسیده و از مدتی پیش مورد مرمت قرار گرفته است. رضا علیزاده مدیر میراث فرهنگی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا ضمن اعلام خبر استمرار مرمت این کاروانسرا، از ادامه گفت‌وگوها برای جذب سرمایه‌گذار سخن گفت و اظهار کرد: «مرمت‌هایی که طی چند سال اخیر در بنا صورت گرفت، کافی نبوده است اگرچه هرساله بدلیل شرایط اقلیم منطقه، اقدام به پاکسازی بنا از علف‌های هرز می‌شود. در حال برنامه‌ریزی برای تغییر کاربری این کاروانسرا هستیم.»


وی یادآور شد: «کاروانسرا تی‌تی دارای سند منگوله‌دار است که به نام اداره کل میراث فرهنگی است، بر همین اساس نیز می‌توان اعلام کرد که برنامه سازمان قطعا واگذاری آن به بخش خصوصی برای احیا و استفاده بهینه با نظارت دقیق است، به نحوی که به اصل بنا لطمه وارد نشود.»



مدیر میراث فرهنگی استان گیلان بیان کرد: «مرجع واگذاری بناهای تاریخی کشور، صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی است که دفترش در تهران قرار دارد. صندوق مذکور بناها را از طریق مزایده به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار می کند و ما اکنون در حال پیگری مکاتبات به عمل آمده با صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی هستیم تا این بنا جزو بناهایی که برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار کرد، شود.


علیزاده بیان کرد: «در حال حاضر تی‌تی کاروانسرا چندین متقاضی برای سرمایه گذاری دارد و ما در حال رایزنی هستیم که بتوانیم امسال ساماندهی این اثر تاریخی و واگذاری آن به بخش خصوصی را انجام بدیم.»


وی در سخنانش تاکید کرد: «ما معتقد هستیم شرایط جغرافیایی این کاروانسرا امتیاز بسیار خوبی برای واگذاری به بخش خصوصی است. به دلیل داشتن شرایط بسیار مناسبی که این بنا دارد و قرارگیری آن در کنار رودخانه شیمرود، همچنین موقعیتش در پای کوه و جنگل‌های بکر و همچنین اینکه در کنار مسیر راه قدیمی سیاهکل به دیلمان قرار گرفته که به قزوین هم متصل می‌شود، از امتیازاتی است که می‌تواند مکانی بسیار مناسب برای جذب سرمایه‌گذار باشد.»



وی تصریح کرد: «به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی استان، کاروانسرا تی تی، باید تبدیل به مرکز تفریحی گردشگری و اقامتی شود. این بدین معنا است که جنبه هم تفریحی، هم پذیرایی و هم اقامتی آن حفظ شود و هم در کنار ایجاد این امکانات، می‌توان نمایشگاه‌های صنایع دستی و جشنواره‌هایی با موضوعات مختلف برگزار کرد. تحقق این امر بستگی به پیگیری‌های اداره کل و نظر مثبت صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی دارد.»


علیزاده گفت: «در وضعیت فعلی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در کاروانسرا تی‌تی جواب نمی‌دهد چونکه تعداد بازدید‌کنندگان روزانه از آن کم است ولی بعد از ساماندهی این اثر تاریخی و واگذاری آن به بخش خصوصی در کنارش می‌توان نمایشگاه‌های متعدد صنایع دستی بر پا کرد.»






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته