دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1396 - 14:30
در دیدار ولایتی با وزیر امور خارجه اسبق فرانسه مطرح شد ؛

ابعاد مثبت روابط ایران و فرانسه به رغم فراز و نشیب‌ها / تاکید فرانسه بر حفظ برجام به‌رغم مواضع آمریکا

دکتر ولایتی در پاسخ به پرسش آنا در جریان دیدار با وزیر خارجه اسبق فرانسه درباره اظهارات متناقض اخیر فرانسه نسبت به برجام، گفت: ما از سابقه موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های فرانسوی آگاهیم و آن را همواره رصد کرده‌ایم. گرچه روابط میان ایران و فرانسه همواره دچار فراز و نشیب بوده است، ولی جمع‌بندی ما این است که روابط ایران و فرانسه دارای ابعاد مثبت بسیاری است.
کد خبر : 211679

به گزارش خبرنگار گروه بین‌المللی خبرگزاری آنا، دکتر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌المللی، در ابتدای دیدار با اوبرودرین وزیر خارجه اسبق فرانسه گفت: این دیدار نشانه روابط خوب و گسترده میان ایران و فرانسه است. امیدوارم در مدت اقامت‌تان، مذاکرات سازنده‌ای در رابطه با روابط دو کشور داشته باشیم.


وی افزود: در این دیدار ما رایزنی‌هایی در راستای اوضاع عراق و سوریه و همچنین مبارزه با تروریسم انجام دادیم.


در ادامه این دیدار، وزیر امورخارجه اسبق فرانسه گفت: جناب آقای ولایتی از پذیرایی و استقبال‌تان تشکر می‌کنم و از اینکه با شما ملاقات کردم خوشحالم. من روابط ایران و فرانسه را به مدت طولانی دنبال کردم و در 5 سالی که وزیر امورخارجه فرانسه بودم و بعد از آن، این تحولات را همواره پیگیری کرده‌ام.


وی افزود: این سفر کوتاه باعث شد تا ملاقات‌های جالبی داشته باشم و فکر می‌کنم ما در دوران خاصی از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به سر می‌بریم. از سویی توافق هسته‌ای در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های غربی امضا شد و در حال‌حاضر این آمریکا است که در تلاش است تا این توافق را به حاشیه ببرد. از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایران و فرانسه را داشتیم که فضا را برای مبادلات میان دو کشور بسیار مناسب کرده است.


وی تصریح کرد: ایران قصد دارد توافق هسته‌ای را اجرا کند و فرانسه نیز می‌خواهد فارغ از مواضع آمریکا، آن را حفظ کند و فکر می‌کنم این موضوع رویکرد دیگر طرف‌ها نیز باشد. پس باید با همکاری با یکدیگر این لحظات سخت را مدیریت کنند.


وزیر امورخارجه اسبق فرانسه تصریح کرد: من پست دولتی ندارم و اظهاراتم شخصی است، ولی همواره با مقام‌های فرانسه در ارتباط بوده‌ام و می‌دانم که نظرشان در قبال ایران کاملا مثبت است.


وی افزود: فکر می‌کنم موضوع توافق هسته‌ای یک نوع همگرای میان ایران و فرانسه به وجود آورده است.


مشاور رهبر معظم انقلاب در روابط بین‌الملل در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران گفت: ما مخالف دیدگاه آمریکا در زمینه خروج از توافق هسته‌ای هستیم و معتقدیم که آمریکا باید به این توافق پایبند باشد، ولی می‌دانیم در هر صورت موضع فرانسه نسبت به این موضوع ثابت است.


دکتر ولایتی در پاسخ به پرسش آنا درباره اظهارات متناقض اخیر فرانسه نسبت به برجام، گفت: ما از سابقه موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های فرانسوی آگاهیم و آن را همواره رصد کرده‌ایم. گرچه روابط میان ایران و فرانسه همواره دچار فراز و نشیب بوده است، ولی جمع‌بندی ما این است که روابط ایران و فرانسه دارای ابعاد مثبت بسیاری است.


دکتر ولایتی در ادامه گفت: ایران و فرانسه رابطه طولانی و قدیمی و دست‌کم 31 ساله دارند و این غیر از روابط غیررسمی است که شاید سال‌ها پیش از آن بازمی‌گردد.


وی تصریح کرد: مردم ما از زمان جنگ‌های صلیبی به این سمت اروپا را به نام فرانسوی‌ها می‌شناختند. سابقه فرهنگی ما سابقه طولانی است و مردم ما به رابطه دو کشور علاقه‌مندند.


وی تصریح کرد: ایران از نفوذ خوبی در منطقه برخوردار است و دوستان خوبی دارد. فکر می‌کنم می‌توانیم با فرانسوی‌ها روابط منطقی بیشتری داشته باشیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب