کاهش چاقی و اضافه وزن در دانشآموزان ایرانی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ستاد عالی فعالیتهای ورزشی دانشآموزی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش باید برای تقویت فعالیت دانشآموزان و حضور آنها در عرصههای ملی و بینالمللی به سایر سازمانهای متولی وصل شود تا بتواند با همکاری آنها فعالیتهای ارزندهای انجام دهد که امروز خوشبختانه ارتباطات بین دستگاههای متولی به خوبی اجرا شده و ما میتوانیم برای تحقق این امر با سایر نهادها و سازمانها در ارتباط باشیم.
وی افزود: معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش یکی از معاونتهای پیشرو در حوزه عملیاتی کردن طرح تحول بنیادین است. سند تحول بنیادین یک پایه و اساس برای تمام فعالیتهای مدارس و وزارت آموزش و پرورش است به گونهای که در این سند مدرسه به عنوان کانون تحول مدنظر قرارگرفته و در آن به مشارکت خانوادهها، دانشآموزان، سازمانها، ارگانها و سایر نهادها تاکید شده است.
حمیدی با توجه به سیاستهای معاونت تربیت بدنی و سلامت برای افزایش فعالیتهای ورزشی دانشآموزان گفت: مدرسه و کیفیت محوری، همگانی سازی، علمی و تخصصی کردن، اخلاق محوری و مشارکت محوری از جمله سیاستهای معاونت تربیت بدنی در فعالیتهای ورزشی است.
وی با تاکید بر اینکه رویکردهای معاونت تربیت بدنی با برنامههای وزیر آموزش و پرورش که در مجلس ارائه کرده است تطبیق دارد، یادآور شد: در این رویکردها به تمرکز بر سند تحول بنیادین، همسوسازی، وحدت و انسجام شکلی و محتوایی برنامهها، ارتقاء کیفیت و جایگاه مدارس، تاکید بر ساحتهای شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین، توسعه عدالت آموزشی با کاهش نابرابری در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت و ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت از جمله مهمترین رویکردهای مهم معاونت تربیت بدنی و برنامههای وزیر آموزش و پرورش بوده است.
حمیدی خاطر نشان کرد: کیفیت بخشی و افزایش اثر بخشی ساعات درس تربیت بدنی، مدرسه محوری و عمومیت بخشیدن به فعالیتهای فوق برنامهای، توانمندسازی و بهسازی منابع انسانی و توسعه نهضت داوطلبی، ارتقاء جایگاه تربیت بدنی در نظام ارزشیابی، برنامه محوری و طراحی نظام مدیریت عملکرد تربیت بدنی و ورزش دانشآموزی، استانداردسازی، اعتبارسنجی و توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی، ظرفیتسازی و تنوع بخشی به بنیادهای مالی، بازاریابی و درآمدزایی با مشارکت خانوادهها، سازمانها و ...، طراحی و استقرار نظام استعدادیابی و استقرار و تحکیم بنیادهای حقوقی، مالی، تشکیلاتی و اداری فدراسیون ورزش دانشآموزی از جمله استراتژیهای تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با توجه به نقاط ضعف ورزش کشور در زمینه استعدادیابی در نظام جامع تربیت بدنی و ورزش تصریح کرد: فقدان طرح یکپارچه، اجرایی و ساختارمند استعدادیابی، فعال نبودن آموزش و پرورش در امر استعدادیابی، ضعف امکانات و تجهیزات مناسب استعدادیابی، گسترده نبودن مراکز استعدادیابی کشور و عدم توجه به ورزش مدارس به عنوان پایه ورزش قهرمانی از نقاط ضعف ورزش کشور در سال 1382 بود که خوشبختانه امروز با همکاری سازمانهای متولی این مشکلات تا حدودی مرتفع شده است.
وی افزود: در سال تحصیلی گذشته، 21/1 درصد دانشآموزان دچار چاقی و اضافه وزن بودند که خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش توانست با همکاری وزارت بهداشت، میزان چاقی را حدود 3 دهم درصد در پسران کاهش دهد و از روند افزایشی آن نیز در دختران و پسران جلوگیری کند.
حمیدی یادآور شد: امروزه 13 میلیون دانشآموزان در مدارس سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند که 33 هزار دبیر تربیتی به آنها درس تربیت بدنی را به صورت تخصصی ارائه میکنند.
حمیدی گفت: 800 طرح عمرانی در حوزه تربیت بدنی در دست ساخت و احداث داریم که امسال 150 پروژه آن به اتمام میرسد و افتتاح میشود.
وی گفت: خوشبختانه امروز نظام استعدادیابی و غربالگری سالیانه دانشآموزان انجام میشود که این مساله موضع فعال نبودن وزارت آموزش و پرورش و عدم توجه آن به ورزش پایه را مرتفع کرده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ نشاط در مدارس افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه امروزه توانستیم با افزایش فعالیت ورزشی در مدارس نشاط و شادابی و وابستگی دانشآموزان را به مدرسه افزایش دهیم.
حمیدی در پایان خاطر نشان کرد: 15 هزار و 266 کانون ورزشی فعال در مدارس کشور داریم.
انتهای پیام/