دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 11:20
رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری:

85 درصد بیماران از خدمات بستری خود پس از اجرای برنامه تحول رضایت دارند

رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری از بهره‌مندی بیش از هفت و نیم میلیون نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت در سال اول اجرای برنامه تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: ‎طی مطالعات و بررسی‌های انجام شده 85 درصد بیماران از خدمات بستری خود پس از اجرای برنامه تحول ابراز رضایت کرده‌اند.
کد خبر : 21145

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد آقاجانی اظهار کرد: اهداف اصلی برنامه نظام تحول سلامت حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است.


معاون درمان وزیر بهداشت افزود: حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت با محوریت اقشار آسیب‌پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت از 15 اردیبهشت ماه 1393 در کشور اجرا شد که در این مدت میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی در خدمات مشمول برنامه از 37درصد به 4.5درصد رسیده است.


رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری ادامه داد: بیماران بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها 6درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر روستائیان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، 3 درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.


آقاجانی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته، طی اجرای برنامه تحول سلامت نزدیک به 7.5 میلیون نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند، گفت: همچنین بیش از 9 میلیون نفر دفترچه بیمه سلامت ایران را دریافت کرده‌اند و پوشش بیمه‌ای به 95 درصد رسیده است.


وی ادامه داد: بیمارستان‌های مشمول از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی به تمامی بیماران بستری در همان بیمارستان و یا در زنجیره تامین خدمات مکلف شده‌اند، لذا بر اساس این برنامه در صورتی که بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد براساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد کرد و مسئولیت و هزینه‌های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده است.


معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: همچنین ما به التفاوت تعرفه‌ها با تعهدات بیمه‌ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می‌گیرند.


آقاجانی هم‌چنین در ادامه اضافه کرد: پیش از اجرای برنامه تقریبا همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می‌شدند که با توجه به افزایش 134 درصدی دسترسی به اقلام دارویی و 43 درصدی دسترسی به ملزومات مصرفی در بیمارستان‌ها، این میزان در حال حاضر به 3.2 درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌ طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.


رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری افزود: طی مطالعات و بررسی‌های انجام شده 85 درصد بیماران از خدمات بستری خود پس از اجرای برنامه تحول ابراز رضایت کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته