دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 10:45

نوبخت: اطلاعی از نامه مجمع روحانیون به رئیس‌جمهوری ندارم/ اگر دخالت دولت در انتخابات به معنای اجراست، وظیفه دولت اجرای انتخابات است

سخنگوی دولت گفت: اطلاعی از نامه مجمع روحانیون درخصوص ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات به رئیس‌جمهوری ندارم.
کد خبر : 21138

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری نامه مجمع روحانیون مبارز به رئیس‌جمهوری درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: ما این نامه را در دولت دریافت نکردیم؛ نمی‌دانم که این نامه به رئیس‌جمهوری داده شده است یا نه.


وی افزود: این روزها چنین مسائلی مطرح می‌شود؛ مثلا گفته می‌شود که 6 هزار و 732 استاد دانشگاه به رئیس‌جمهوری نامه داده‌اند، پس از این خبر ما به دنبال نامه می‌گردیم که این نامه کجاست. از اینکه نامه مجمع روحانیون به رئیس‌جمهوری رسیده است یا نه، واقعا خبر ندارم.


سخنگوی دولت تأکید کرد: من نظرم را قبلا درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات بیان کردم. این ممنوع‌التصویری مربوط به دولت نیست و سخنگوی قوه قضائیه که فردی قانونمند است این موضوع را اعلام کرده است که حتما مستنداتی در این باره دارد؛ البته این ممنوع‌التصویری مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیست چراکه من در این شورا عضویت دارم و تا‌کنون چنین مصوبه‌ای را ندیده‌ام.








صرف اطلاع‌رسانی برای عضویت در یک حزب به معنای سوءاستفاده نیست. دولت از امکانات برای القای نظرش استفاده نخواهد کرد. این دولت، دولت راستگویان است

دولت به دنبال سوء‌استفاده در انتخابات نیست


نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه «آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در آخرین اعلام نظر خود گفته که برخی از اعضای دولت به صراحت اعلام می‌کنند ما عضو فلان حزب هستیم من از این اظهارنظرها احساس نگرانی می‌کنم؛ چراکه زمینه‌ساز دخالت دولت در انتخابات است»، گفت: اگر دخالت به منظور اجراست که من آن را تأیید می‌کنم چراکه وظیفه دولت اجرای انتخابات است ولی اگر منظور این باشد که ما می‌خواهیم از منابع در اختیارمان در انتخابات سوءاستفاده کنیم قطعا تکذیب می‌کنم.


وی افزود: برخی از اعضای دولت قبل از اینکه وارد دولت شوند عضو احزابی بوده‌اند و این به آن معنی نیست که این افراد هرجا که باشند از امکانات دولت به نفع حزبشان استفاده خواهند کرد؛ این خلاف واقع است. ما امانتداریم و نمی‌خواهیم سوء‌برداشت کنیم. صرف اطلاع‌رسانی برای عضویت در یک حزب به معنای سوءاستفاده نیست. دولت از امکانات برای القای نظرش استفاده نخواهد کرد. این دولت، دولت راستگویان است.


به گزارش آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با رسانه‌ها که در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، درخصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در وزارت صنعت و معدن اجرا شده است، گفت: بر اساس این سیاست‌ها، وزارت صنعت و معدن باید به دنبال افزایش صادرات، کاهش واردات و رشد تولید باشد؛ بر این اساس در طول سال 93 این وزارتخانه در بخش افزایش تولید در زمینه صنعت فولاد خام 7/04 درصد، در زمینه محصولات فولادی 2/3 درصد و در بخش خودروهای سواری 55/9 درصد رشد داشته است و همچنین در زمینه صادرات خودرو توانسته با رشد 190 درصدی، 27 هزار خودرو صادر کند.


وی افزود: همچنین این وزارتخانه درخصوص صادرات صنعت توانسته 13/6 میلیارد دلار صادرات کند و همچنین در رابطه با واردات مواد اولیه واسطه‌ای توانسته یک درصد و مواد مصرفی 30 درصد کاهش واردات داشته باشد. همچنین وزارت صنعت در صادرات غیرنفتی با رشد 19 درصدی، 26/9 میلیارد دلار صادرات داشته است و در صادرات مواد پتروشیمی 14/2 میلیارد دلار صادرات داشته است که همگی اینها با رشد مواجه بوده است.


سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت نفت و سیاست صرفه‌جویی دولت در هزینه‌های جاری تصریح کرد: دولت به دلیل کاهش قیمت نفت، سیاست صرفه‌جویی در حدود 6 هزار میلیارد تومان را در پیش گرفته و برای تحقق این مبلغ بخشنامه 12 بندی تدوین کرده است.


نوبخت ادامه داد: در این بخشنامه، خرید خودروهای سواری داخلی حداکثر به میزان 50 درصد فروش خودروهای اسقاطی، خرید خودرو از طریق مازاد فروش با 30 درصد صرفه‌جویی، کاهش سفرها و مأموریت‌های خارجی تا حد 50 درصد، کاهش مأموریت‌های داخلی به میزان 40 درصد، کاهش برگزاری همایش‌ها به میزان 80 درصد، کاهش اعتبارات پژوهشی درخصوص پژوهش‌های تکراری و مشابه، کاهش هزینه در استفاده از مواد مصرفی و ملزومات اداری تا 30 درصد و عدم بکارگیری نیروی انسانی جدید، کاهش هزینه برق، آب، سوخت و تلفن تا 20 درصد، ممنوعیت خرید واحدهای ساختمانی جدید را در دستور کار قرار داده است.


مأموریت دولت به وزارت کار برای شناسایی پردرآمدها


وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره مکانیسم دولت برای حذف یارانه ثروتمندان اظهار کرد: بر اساس تبصره 20 قانون بودجه ما باید افراد پردرآمد یارانه‌بگیر را از لیست دریافت یارانه حذف کنیم. بر این اساس وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مأمور کرده‌ایم پردرآمدها را شناسایی کند، شناسایی پردرآمدها کار سختی است. تعداد زیادی از مردم در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و هزینه زندگی در شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک متفاوت است. برخی از مردم در منازل خود بیمار دارند؛ از این رو بررسی همگی این موارد را به وزارت تعاون سپرده‌ایم تا با دقت افراد پردرآمد را شناسایی کند.


تجمعات غیرقانونی علیه مذاکرات خلاف شرع است


سخنگوی دولت در ادامه درباره برگزاری تجمع علیه مذاکرات گفت: با وجود اینکه مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کرده‌اند که همه نظراتشان را درخصوص مذاکرات بیان کنند و با وجود اینکه در دانشگاه‌ها و صدا و سیما که خود را ملزم به تبعیت از رهبری می‌دانند همه نظرات گفته می‌شود؛ اما تجمعاتی نیز برگزار می‌شود که غیرقانونی است و بنا به گفته امام و رهبری این اقدامات خلاف شرع است. برخی از تجمعات فراتر از بیان نظرات است و قطعا این اتفاق خلاف شرع است، گفته‌ها و رفتار باید با هم منطبق باشد ولی در تجمعات چیز دیگری دیده می‌شود.


توصیه به وزیر کشور


وی درباره لغو برخی سخنرانی‌ها در برخی از شهرها خصوصا لغو سخنرانی علی مطهری در کرج تأکید کرد: صرف نظر از اینکه آقای مطهری شخصیتی فهیم، دلسوز انقلاب و صاحب‌نظر است و باید حرف‌هایش را بشنویم، همان طور که هر کسی حق دارد نظرش را بیان کند، آقای مطهری، این فرزند برومند و خلف شهید مطهری نیز این حق را دارد که نظرش را بگوید، همه فرمانداران و استانداران موظف‌اند زمینه آزادی بیان سخنرانان مراسم‌های مختلف را فراهم کنند و قطعا از وزیر کشور انتظار می‌رود که سازو کاری را فراهم کند که موضوعات این‌چنینی تکرار نشود.


افکارعمومی به تخریب‌ها علیه نمایندگان نظام در مذاکرات پاسخ خواهد داد


نوبخت در ادامه درخصوص عملکرد صدا و سیما و اینکه در این روزها مستمراً مستنداتی را در انتقاد به مذاکرات پخش می‌کند که حتی برخی اوقات حالت تمسخر نیز دارد، گفت: افکارعمومی در این زمینه قضاوت می‌کنند. نمایندگان ما در این مذاکرات با همه توان در حال تلاش‌اند و به هیچ عنوان روحیه‌شان را از دست نمی‌دهند و به دنبال شکسته شدن تحریم‌ها هستند تا کشور بتواند از منابع مسدود شده خود استفاده کند؛ این اقدامات تأثیر سوئی در نمایندگان ما ندارد ولی افکارعمومی قطعا نظارت می‌کند و به موقع نیز پاسخ خواهد داد.


دستورالعمل دولت به هیئت رسیدگی به سفرهای خارجی کارکنان


سخنگوی دولت درخصوص مکانیزم دولت برای کاهش سفرهای خارجی گفت: هیئتی مسئول رسیدگی به سفرهای خارجی کارکنان دولت است. ما این دستورالعمل را به آن هیئت ارائه داده‌ایم که در سفرهای خارجی صرفه‌جویی شود؛ چراکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارز و ریالی را که باید برای سفرهای خارجی پرداخت کند را تخصیص نخواهد داد.


وی در ادامه درباره استفاده از سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج گفت: تلاش می‌کنیم فضای کسب و کار را فراهم کنیم. سرمایه‌گذاران منتظر ثبات وضعیت هستند؛ همچنین نتیجه مذاکرات قطعا بر روی سرمایه‌گذاری‌ها تأثیر خواهد گذاشت.


نوبخت همچنین درباره اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه «مردم فقط دولت را نقد می‌کنند»، گفت: برخ انتقاد به دولت را حتی با تمسخر مجاز می‌دانند. سخن رئیس‌جمهوری اشاره به این موضوع داشت تا فضای نقد برای افکار‌عمومی مشخص شود.


بعد از مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی، برای انتقال پایتخت تصمیم خواهیم گرفت


سخنگوی دولت همچنین با اشاره به انتقال پایتخت تصریح کرد: گروهی در وزارت مسکن و شهرسازی مأمور شده‌اند که مطالعات انتقال پایتخت را به‌روز رسانی کنند؛ بعد از اینکه نتیجه مطالعات مشخص شد درباره چگونگی تصمیم‌گیری وارد عمل خواهیم شد.


برای هرگونه شرایط سخت، برنامه داریم








به ما تهت ناورا نزنید من چطور می‌توانم دروغ بگویم، راستگویی سرمایه اجتماعی دولت است

نوبخت درباره تهدید بازگشت تحریم‌ها اظهار کرد: روزهای پایانی مذکرات است؛ طرفین تلاش می‌کنند توافق را به سمتی ببرند که بیشترین موفقیت را کسب کنند؛ ولی آن چیزی مبناست که توافق می‌شود. اگر شرایط از این سخت‌تر شود منابع تقلیل می‌یابد. اگر درآمد نفت تا 500 هزار یا 300 هزار بشکه کاهش پیدا کند برنامه داریم. ما قطعا راه‌های دور زدن تحریم را نیز دنبال خواهیم کرد. همچنین ما برای شرایط رفع همه تحریم‌ها برنامه داریم که چگونه آن همه نقدینگی که وارد کشور می‌شود را مدیریت کنیم.


وی در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها، با گریز به انتقاداتی که به دولت به بهانه افزایش قیمت بنزین در این روزها صورت گرفته است و همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌ها که وی را متهم به دروغ‌ویی در این زمینه کرده بودند، گفت: بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها به نقل از من گفته می‌شود که نوبخت اعلام کرده دولت در سال جاری سوخت را گران نخواهد کرد. بر این اساس با پیگیری مطالبی که پیش از این بنده در میان رسانه‌ها گفته بودم خلاف این موضوع ثابت شد، بنده درباره افزایش قیمت سوخت در حاشیه جلسه علنی مجلس در تاریخ 5 اسفند سال 93 به خبرنگاران گفته بودم که دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد. یکی از این رسانه‌ها پس از افزایش قیمت سوخت قید فعلا را از جمله بنده حذف کرد و با این عنوان که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد گزارشی را نوشت و بنده را به دورغ‌پردازی متهم کرد؛ در صورتی که این‌گونه نیست و اقدامات این‌چنینی را مناسب نمی‌دانم.


سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین برای اینکه برخی به توهم‌افکنی در افکارعمومی دچار نشوم مجبورم به موضوع دیگری که شما سؤال نکردید بپردازم و آن یارانه 300 میلیاردی تولید است. با وجود اعلام پرداخت این یارانه بازهم یکی از این رسانه‌ها در گفت‌وگو با یک تولیدکننده گفت که هیچ یارانه‌ای به این تولیدکننده پرداخت نشده است و آن را ملاک پرداخت یارانه تولید دولت ارزیابی کرد.


وی افزود: ما در بخش یارانه تولید، 10 میلیارد تومان به کارخانه قند دزفول 80/504 میلیارد تومان به کارخانه سیمان مازوت سوز، 50 میلیارد تومان برای صادرات خدمات فنی مهندسی کالاهای غیرنفتی، 3/559 میلیارد تومان به وزارت کشاورزی برای کمک به کمباین کشاورزان، 160 میلیارد تومان برای توزیع شیر یارانه‌ای در مدارس اختصاص داده‌ایم همچنین در سال جاری 300 میلیارد یارانه تولید به 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که 100 میلیارد تومان آن به حمل و نقل عمومی مسافر اختصاص داده‌ایم. به ما تهت ناورا نزنید من چطور می‌توانم دروغ بگویم، راستگویی سرمایه اجتماعی دولت است.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا در دولت افزایش قیمت شجاعت است و یا کاهش قیمت»، تاکید کرد: ما قانون را اجرا کردیم. بر اساس تبصره 20 قانون بودجه سال 94 ما درآمد 48 میلیارد تومانی از محل یارانه‌ها را باید محقق کنیم. با افزایش نرخ سوخت می‌توانیم حدود 35 هزار میلیارد تومان را تأمین کنیم، تا 48 هزار میلیارد تومان هنوز فاصله داریم ولی دیگر برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم ما اگر می‌توانستیم این افزایش قیمت را هم انجام نمی‌دادیم.


توضیحی درباره فشارها بر وزیر اطلاعات


سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه «چرا وزیر اطلاعات در همایش فرمانداران مطلبی را می‌گوید و بعدا رسانه‌ها را متهم به انتشار خلاف واقع می‌کند و تکذیبیه می‌دهد در صورتی که سایت دولت نیز این سخنان وزیر اطلاعات را منتشر کرده بود»، گفت: خود وزیر اطلاعات باید توضیحات بیشتری بدهد شاید عبارتی که مربوط به تحت فشار گذاشتن ایشان بود را اشتباه انعکاس داده بودند که بعدا آن را اصلاح کرد.


چربی‌های تورم آب شده و به استخوان رسیده‌ایم


نوبخت در پایان درباره مکانیزم دولت برای کاهش نرخ تورم و اینکه کار دولت از این پس برای کاهش نرخ تورم سخت‌تر است، گفت: ما نرخ تورم را از بالای 40 درصد به 15 درصد رسانیدم. از این پس کار سخت‌تر است؛ چراکه چربی‌ها آب شده و به استخوان رسیده‌ایم. به دنبال یک رقمی کردن نرخ تورم هستیم و در طی آن با جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و همچنین کنترل پایه پولی و نقدینگی این هدف را محقق خواهیم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته