دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کل سازمان توسعه تجارت خبر داد:

آمادگی ایران در برقراری تجارت آزاد با افغانستان،پاکستان و عمان

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران:سازمان توسعه تجارت ایران جهت حمایت از توسعه صادرات و ترانزیت از استان سیستان و بلوچستان آمادگی کامل دارد و برای برقراری تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با برخی کشورها به‌ویژه افغانستان،پاکستان و عمان آمادگی داریم.
کد خبر : 211196

به گزارش گروه اقتصادی آنا از سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان سیستان و بلوچستان گفت: دولت به‌جز نفت در حوزه صادرات سهمی چندانی را ندارد و تنها سعی کرده با رصد کردن جریان تولیدات صادراتگرا نقش سیاست‌گذار و حمایتی را ایفا کنیم.


وی ادامه داد: اقتصاد و صادرات متکی بر بازار رقابتی بوده و باید با ایجاد رقابت و نوع کالای صادراتی و تکنولوژی با پویایی در این زمینه حرکت کرد تا بتوان در بازارهای منطقه‌ای و جهانی سهم بیشتری را کسب کرد.


قایم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور تجارت گفت: برای توسعه روابط با کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان، استان سیستان و بلوچستان نقش کلیدی را می‌توان از خود برجای بگذارد زیرا بر اساس همین توانایی، وزارت صمت به سمت تشکیل میزهای تخصصی کالایی پیشرفته‌ تا از مزیت‌های هر منطقه برای صادرات استفاده کند؛ هم‌اکنون میزهای کالایی مختلف ازجمله میز کالایی ترانزیت، خرما و ... در استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است.


وی تصریح کرد: درزمینه تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد برنامه‌ریزی کلانی صورت گرفته تا با برخی از کشورها به‌ویژه افغانستان، پاکستان و عمان که با سیستان و بلوچستان به‌صورت زمینی و دریایی هم‌مرز هستند، تجارت رونق بگیرد.


وی در ادامه همچنین درباره دریافت تسهیلات توسط واحدهای تولیدی گفت‌: صادرکنندگان درصورتی‌که درگذشته تسهیلات بالای 18 درصد دریافت نموده‌اند از طریق یارانه مابه‌التفاوت به آن‌ها پرداخت خواهد شد.


قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در پایان ضمن اشاره به صادرات محصولات ساختمانی ازجمله سیمان گفت: با توجه به اینکه هزینه حمل‌ونقل در قیمت صادراتی این محصولات بسیار تأثیرگذار است، در سال گذشته به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یارانه پرداخت‌ کرده‌ایم و این موضوع جزو سیاست‌های ما به شمار می‌رود و با توجه به اینکه سیمان ازجمله محصولات مهم صادراتی سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود در این زمینه آماده همکاری هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته