دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1396 - 10:55

معامله اس 400 ترکیه با روسیه راهی برای انتقام از غرب

ترکیه از غرب به خاطر حمایت از کردهای سوریه عصبانی است. بسیاری از مقامات ترکیه نسبت به تعهد ناتو جهت تامین امنیت ترکیه شک دارند آنها بهترین راه برای تامین امنیت خود را حرکت به سمت روسیه می‌دانند.
کد خبر : 211177

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، آمریکا و متحدین اروپایی ترکیه در ناتو دوست ندارند توافق فروش سامانه های دفاع هوایی اس 400 روسی به ترکیه عملی شود چرا که از نظر آنها هنوز رقابت میان شرق و غرب ادامه دارد و آنها نگران هستند این همکاری مقدمه‌ای برای همکاری روسیه و ترکیه در مورد سلاح‌های استراتژیک باشد.


طرف دیگر سکه این است که ترکیه از سیاست‌های ناتو در منطقه ناراضی است. بیشتر به خاطر اینکه متحدین اصلی ترکیه در ناتو، با کردهای سوریه (YPG) که ترکیه آنها را گروه تروریستی می‌نامد همکاری می کنند. همچنین آنها از درخواست ترکیه برای اعمال فشار بر طرفداران گولن در کشورهای خودشان امتناع می کنند.


بسیاری از مقامات ترکیه نسبت به تعهد ناتو جهت تامین امنیت ترکیه شک دارند آنها بهترین راه برای تامین امنیت خود را حرکت به سمت روسیه می‌دانند. البته روسیه از این وضعیت بسیار خوشحال است و دور کردن ترکیه از غرب و کشیدن آن به سمت خود یکی از آرزوهای دیرینه روسیه است.


ترکیه، مانند هر کشور دیگری، حق دارد ابتدا نیازهای امنیتی خود را در نظر بگیرد. این واضح است که ترکیه برای تامین امنیت خود نیاز به سیستم دفاع هوایی مدرن دارد. اگر نیاز نداشت در طول جنگ اول و دوم خلیج فارس و جنگ داخلی سوریه این را از ناتو نمی‌خواست.


با این حال سوال این است که خرید اس 400 ترکیه از روسیه یک معامله سیاسی است یا معامله نظامی است؟ اگر این یک توافق نظامی است و برای رفع نیازهای نظامی ترکیه است هنوز مزیت‌های نظامی این سامانه دفاعی توضیح داده نشده و مولفه های آن مشخص نیست.


مرو سرن، کارشناس امنیتی موسسه دولتی تحقیقات سیاسی اقتصادی اجتماعی (SETA) در گفتگو با الجزیره اعلام نمود ترکیه بیشتر توسط تسلیحات میان برد مورد تهدید قرار گرفته است بنابراین تجهیز این کشور به سامانه دفاعی دور برد اس 400 به لحاظ نظامی منطقی نیست. اگر هم حتی چنین تهدیدی برای ترکیه وجود داشته باشد خرید سامانه دفاع هوایی اس 400 یک راه حل بسیار پرهزینه برای برطرف کردن آن تهدید است و همچنین یک راه حل پر ریسک برای یک عضو ناتو به شمار می آید.


مقامات آنکارا می گویند ارزش واقعی این توافق و معامله به انتقال فن‌آوری آن به ترکیه است و ظاهرا روسیه نیز با انتقال فن آوری آن به ترکیه موافقت نموده است. ولی دوستی روسیه و ترکیه پایدار نیست و نمی‌توان از انتقال فن‌آوری آن مطمئن بود.


دو کشور روسیه و ترکیه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای از اوکراین گرفته تا کریمه و خاورمیانه منافع ناهمسو و در برخی موارد منافع متضاد دارند. با توجه به این مسائل مسکو چه سطحی از تکنولوژی مدرن نظامی را حاضر است به ترکیه منتقل کند؟ هنوز یک سوال بی پاسخ است.


ترکیه از غرب به خاطر حمایت از کردهای سوریه عصبانی است. اما روسیه به روشنی اعلام کرده است که «پ ک ک» را گروه تروریستی نمی‌داند. همچنین این مسکو بود که ابتدا ایده استقلال کردهای سوریه را مطرح و انکارا را خشمگین کرد. خشم از غرب، انکارا را مجبور کرده در برابر این اقدامات روسیه سکوت کند. ولی معامله اس 400 با روسیه راه درستی برای انتقام از غرب نیست.


منبع:hurriyetdailynews.com /نویسنده: سمیح ایدیز/ مترجم: جعفر خاشع


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته