منطقه آزاد انزلی به مرکز صادرات کالاهای استراتژیک تبدیل میشود
به گزارش خبرنگار آنا، در جریان این بازدید، سردبیران اقتصادی رسانههای جمعی از دو شهرک صنعتی مستقر در منطقه آزاد انزلی بازدید کردند و با مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی آن به گفتوگو پرداختند.
سپس در نشستی که با حضور دکتر رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی برگزار شد، وی ضمن بیان دستاوردهای اقتصادی این منطقه، به بخشی از مشکلات و چالشهای این منطقه نیز اشاره کرد.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی روی مزیتهای رقابتی کار کرده است، گفت: تاکنون توانستهایم 53 واحد صنعتی غیرفعال را از رکود خارج کرده و فعال کنیم.
مسرور با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی در سال 95 توانست رتبه نخست را در بحث سرمایهگذاری در مناطق آزاد کشور کسب کند، تصریح کرد: به اعتقاد ما هدف از ایجاد مناطق آزاد، توسعه منطقهای نیست بلکه ایجاد درآمد ارزی است. برای این کار نخست باید زیرساختها آماده شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی، بندر کاسپین را مهمترین زیرساخت این منطقه برای ایجاد درآمد ارزی خواند و تاکید کرد: ایجاد این بندر نقش بسزایی در کاهش قیمت تمام شده دارد.
وی ادامه داد: بندر کاسپین مانند فرزندی است که استعدادهای فراوانی دارد و باید حمایت و تقویت شود. این بندر در نوع خود بینظیر است.
مسرور در ادامه وجود بخشینگری در میان مدیران کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی از مدیران ما فقط بخش خود را میبینند در حالی که نگاه بخشی به مسائل از آفتهای امروز است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی افزود: امروز سرعت ایجاد زیرساخت در منطقه خزر بسیار بالا رفته است چرا که آنها آیندهپژوهی را در دستور کار خود قرار دادهاند اما متاسفانه سرعت ما کم است و باید به کارمان شتاب بیشتری دهیم تا بتوانیم عقبماندگیمان را جبران کنیم.
وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی قصد دارد به مرکز صادرات کالاهای استراتژیک تبدیل شود، گفت: برای این کار باید سه کار یعنی راهاندازی بورس کالا، راهاندازی بندر کاسپین و احداث کریدور شمال به جنوب را تکمیل کنیم.
مسرور با بیان اینکه مناطق آزاد از جمله دستگاههای تخصصی کشور هستند که باید مدیران متخصصی در آن بکار گرفته شوند، گفت: با وجود اینکه ما امروز همدلی خوبی با سایر دستگاهها داریم اما یکی از مهمترین مشکلات ما تضاد بسیاری از تصویبنامهها با قوانین مناطق آزاد است که باید برای رفع آن چارهای اندیشید.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی، مناطق آزاد رقیب هیچ دستگاهی نیستند بلکه ایجاد شدهاند تا با ایجاد مزیت نسبی، به دنبال جذب سرمایه بروند.
مجتمع بندری کاسپین، بزرگترین بندر ایران در دریای خزر
در ادامه حضور سردبیران اقتصادی رسانههای جمعی در منطقه آزاد انزلی، آنها به بازدید از مجتمع بندری کاسپین پرداختند.
مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی دارای 22 پست اسکله با ظرفیت 15 میلیون تن در هر شیفت کاری خواهد بود و اسکلههای آن نیز هر یک به طول ۱۷۵ متر بوده که یک پست آن اسکله تجاری با سرمایهگذاری مستقیم سازمان و دیگری اسکله نفتی دلفین است که با سرمایهگذاری بخش خصوصی ساخته شده است.
مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و همچنین بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور با مساحتی در حدود 350 هکتار و با پسکرانهای به مساحت حدود 500 هکتار به دلیل واقع شدن در منطقهای با پتانسیل بالای جغرافیایی و اقتصادی(قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی شرق به غرب و شمال به جنوب) میتواند زمینه ارتقاء ظرفیت حمل و نقل دریای خزر را فراهم کند.
از ویژگیهای متمایز این بندر نسبت به سایر بنادر ایران که جزو بنادر نسل سوم جهان محسوب میشود، دارا بودن پسکرانه ۴۰۰ هکتاری است، در نتیجه از نظر مساحت نیز بزرگترین بندر ایران در دریای کاسپین خواهد بود. وجود این پسکرانه امکان ساخت صنایع مولد، واحدهای تولیدی فرآوری کالا و صنایع مرتبط با کشتیسازی، تعمیر و نگهداری کشتی را فراهم میکند و درعینحال خدمات لجستیکی، انبارداری و ترانزیت کالا نیز در این بندر انجام خواهد شد.
این مجتمع بندری دارای دو موجشکن که طول موجشکن شرقی 2665 متر و طول موجشکن غربی 2435 متر است که در اواخر سال 92 با مهندسی ارزش صورت گرفته و طراحی مجدد موجشکنها 100 میلیارد تومان از هزینه اجرای این پروژه کاهش یافت.
ارزش سرمایهگذاری بهروز شده سازمان منطقه آزاد انزلی در احداث این مجتمع بندری از ابتدای شروع به ساخت آن تاکنون حدود 700 میلیارد تومان و میزان سرمایهگذاری در حال انجام بخش خصوصی نیز حدود 300 میلیارد تومان خواهد بود.
همچنین اسکله مارینای مجتمع بندری کاسپین در جوار موجشکن شرقی این مجتمع بندری احداث میشود، این اسکله در نوع خود در دریای خزر بینظیر بوده و بزرگترین اسکله تفریحی و گردشگری در این پهنه آبی ایران خواهد بود.
مجموع هزینههای ساخت اسکله مارینای مجتمع بندری کاسپین 40 میلیارد تومان خواهد بود که رقم 20 میلیارد تومان آن از محل منابع مالی سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور ساخت موجشکنهای آن صرف خواهد شد که تا پایان سال آماده بهرهبردای میشود.
فضای پس کرانه اسکله مارینا دارای بخشها و امکانات خدماتی و رفاهی مشتمل بر فروشگاه تجهیزات دریانوردی و شناورهای مسافری، تعمیر و نگهداری شناور، ساختمان های اداری، خدماتی و پارکینگ در مساحت چهار هکتار خواهد بود که بر اساس برنامه تعیین شده، این بخش از پروژه از سوی سرمایهگذاران بخش خصوصی انجام میشود.
همچنین منطقه آزاد انزلی ظرف سه سال آینده دارای مجموعه تفریحی گردشگری، آکواریوم و پارک خزندگان خواهد شد که این پارک بزرگترین پروژه آکواریوم و باغ خزندگان کشور خواهد بود. این مجموعه در فضایی به مساحت 10 هزار متر مربع با سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 30 میلیون دلار مراحل احداث خود را آغاز کرده و ظرف سه سال آماده بهرهبرداری خواهد شد.
مجموعه تفریحی فوق علاوه بر آکواریوم، دارای بخشهایی همچون باغ خزندگان، فروشگاه هدایا، شهر بازی، سینمای چند بعدی، رستوران، کافیشاپ و سوئیتهای اقامتی است. با بهرهبرداری از این مجموعه گردشگری، زمینه اشتغال برای 100 نفر فراهم میشود.
شاخصههای اقتصادی منطقه آزاد انزلی
نگاه کلی به شاخصههای اقتصادی منطقه آزاد انزلی طی سالهای 92 تا 95 و نیز 6 ماهه اول سال جاری، نشان از رشد قابل توجه این منطقه دارد به طوری که این منطقه اهداف تعیین شده برای آن که توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است را محقق کرده است. از جمله این شاخصهها میتوان به رشد 32 درصدی صادرات حاصل از تولید، رشد 31 درصدی صادرات مجدد، رشد 139 درصدی سرمایهگذاری بخش خصوصی، رشد 31 درصدی صدور مجوز فعالیت اقتصادی، رشد 10 درصدی در ثبت شرکتها، رشد 85 درصدی هزینههای عمرانی و رشد 40 درصدی تعداد گردشگران ورودی به فاز تجارت و گردشگری منطقه در سال 95 به نسبت سال 94 اشاره کرد.
انتهای پیام/