دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تمایل بانک مرکزی به رساندن نرخ ارز رسمی به قیمت بازار

آن طور که مستندات نشان می‌دهد بانک مرکزی علاقه‌ای به کاهش نرخ دلار ندارد.
کد خبر : 21113

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرده که جهت‌گیری بانک مرکزی از سال 92 به این طرف یکسان سازی نرخ ارز بوده است. به گفته غلامعلی کامیاب مقدمات زیادی برای این موضوع باید فراهم شود که البته بخشی از آن، خارج از اختیارات بانک مرکزی است.


یکسان سازی نرخ ارز از زمان اوج‌گیری نرخ ارز در سال‌های 90 و 91 مورد توجه جدی دولت و بازار قرار گرفت، به طوری که امروز همه به لزوم عملیاتی شدن آن اذعان دارند. با این حال طبیعی است که هر گونه افزایش نرخ ارز می‌تواند به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها یا به عبارت دیگر تورم دامن بزند.


این اتفاق به تازگی و در سال‌های 90 و 91 تجربه شده است، اما ظاهرا بانک مرکزی قصد ندارد برای کاهش نرخ ارز اقدامی کند. گرچه اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی و حتی خود رئیس کل این ادعا را مطرح می‌کند که نهاد ناظر دخالتی در تعیین نرخ ارز ندارد، بررسی روند نرخ ارز در دو سال اخیر نشان می‌دهد که علاقه بانک مرکزی، رساندن نرخ ارز رسمی به عدد تعیین‌شده در بازار است.


در واقع بانک مرکزی قصد دارد نرخ ارز را با عدد تعیین شده در بازار یکسان کند؛ عددی که اتفاقا چندان هم تابع عرضه و تقاضا نیست، بلکه بیشتر تابع سفته‌بازی دلالان سبزه میدان و خیابان منوچهری است.


این عدد ناشی از همان معاملات فردایی است که بانک مرکزی شش ماه پیش وعده داد آنها را از خیابان‌ها جمع می‌کند، اما مراجعه به دو محل یادشده نشان می‌دهد که دلالان همچنان با شدت و حدت زیاد، نرخ ارز فردا را در آنجا تعیین می‌کنند.


نمودار زیر تغییر نرخ دلار رسمی را نشان می‌دهد. به خوبی مشخص است که نرخ ارز رسمی از سال 92 به بعد همواره صعودی و در حال نزدیک شدن به عدد غیررسمی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته