دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1393 - 13:43

سخنان نتانیاهو در کنگره و و داغ شدن تنور اختلاف مقام‌های آمریکایی

دو نماینده کنگره آمریکا گفته‌اند از حضور در جلسه سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا خودداری خواهند کرد. در این حال برخی منابع غیبت معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی را نیز محتمل دانسته‌اند.
کد خبر : 2111

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، «جان لوئیس» و «جی.کی بلومناوئر»، اعضای مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از حزب دموکرات گفته‌اند که در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا برای سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل که قرار است روز ٣ مارس (12 اسفند) برگزار شود حاضر نخواهند شد.


«لوئیس» که به دلیل فعالیت در نهضت پیشبرد حقوق مدنی در آمریکا شهرت دارد، گفت: دعوت یک‌جانبه «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان از «بنیامین نتانیاهو» توهینی به رئیس‌جمهوری و وزارت امورخارجه است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.


کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که دعوت از «نتانیاهو» بدون هماهنگی با دولت صورت گرفته است و رئیس‌جمهوری در طول اقامت نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا با وی ملاقاتی نخواهد داشت.


دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا دلیل این تصمیم را نزدیک بودن تاریخ سفر «بنیامین نتانیاهو» به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل اعلام کرد و گفته است که مقام‌های آمریکایی از ملاقات با مقام‌های هر کشوری در چنین اوضاعی خودداری می‌کنند تا شبهه جهت‌گیری انتخاباتی و دخالت در امور داخلی کشورها ایجاد نشود.


همچنین، انتظار می‌رود نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود، برنامه هسته‌ای ایران را هدف انتقاد شدید قرار دهد و از اقدام احتمالی کنگره در تشدید تحریم علیه ایران حمایت کند. رئیس‌جمهوری و وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرده‌اند که با توجه به تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای حل بحران هسته‌ای ایران، چنین تحریم‌هایی سازنده نخواهد بود و مورد تایید آنان نیست.


همچنین احتمال دارد معاون رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس سنای آمریکا نیز از حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو خودداری کنند. «جی.کی بلومناوئر» گفته است به این دلیل از شرکت در جلسه مشترک مجالس کنگره در روز ٣ مارس از حضور در سخنرانی نتانیاهو خودداری خواهد کرد.


وی افزود: قانون اساسی آمریکا تصریح می‌کند که سیاستگزاری و فعالیت در حوزه سیاست خارجی در حیطه اختیارات رئیس‌جمهوری است و این واقعیت که رئیس مجلس نمایندگان مایل است برای مقاصد نمایشی، باعث تضعیف دیپلماسی کشور شود، تاسف آور است.


هم‌زمان، برخی منابع گفته‌اند که ممکن است «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از حضور در جلسه سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل خودداری کند.


معاون رئیس‌جمهوری آمریکا رئیس رسمی سنای ایالات متحده است و قاعدتا باید در مراسم رسمی در کنگره شرکت کند. کاخ سفید هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است اما باتوجه به اظهارات قبلی دفتر رئیس‌جمهوری درباره زمانبندی سفر نتانیاهو و روابط نه چندان گرم وی و «باراک اوباما»، احتمال غیبت «جو بایدن» در جلسه مشترک کنگره وجود دارد.


از سوی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه اسرائیل تایید کرده است که سه دیپلمات این کشور به دلیل انتشار مطالبی در انتقاد از نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه در صفحه توئیتر خود، از سمت‌هایشان معلق شده‌اند. این سه نفر در سفارتخانه‌های اسرائیل در سوئیس و هند و دفتر وزارت امورخارجه در بیت المقدس خدمت می‌کردند. سخنگوی وزارت امورخارجه اسرائیل، با تایید این خبر، از دادن جزئیات بیشتر خودداری کرد.


پیشتر گزارش شده بود که «ییگال کاسپی» سفیر اسرائیل در سوئیس در صفحه توئیتر خود مطلبی را به‌نقل از روزنامه «هاآرتص» در حاشیه سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا، آورده است. در این مطلب آمده است: هرگاه به نظر می‌آید که نتانیاهو روابط با کاخ سفید را به حداقل ممکن کاهش داده است، وی موفق می‌شود آن را چند درجه دیگر کاهش دهد.


موران نیز مطلبی از توئیتر یک وبلاگ‌نویس اسرائیلی را در توئیتر خود نقل کرد که گفته بود: «نتانیاهو» به همه چیز توجه دارد جز مشکلات اجتماعی کشورش.


«یارون بامبورگ» کارشناس سیاسی وزارت امورخارجه و سخنگوی سابق سفارت اسرائیل در پاریس هم به علت ابراز نظری انتقاد آمیز از رهبر حزب «وطن یهودی» از سمت خود معلق شده است. وی گفته بود که رهبر این حزب شخصی متوهم، منتظر ظهور و خشونت‌گراست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته