دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 09:49

نشست صلح یمن اواخر خرداد در ژنو برگزار می‌شود

منابع آگاه سیاسی از برگزاری نشست صلح یمن در اواخر خرداد خبر دادند.
کد خبر : 21107

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «البیان»، منابع آگاه سیاسی در یمن شب گذشته (یکشنبه) اعلام کردند که به احتمال بسیار، کنفرانس صلح یمن در ژنو، اواسط ماه جاری میلادی (اواخر خرداد) برگزار می‌شود.


این منابع گفتند: سازمان ملل مطمئن شده است که همه طرف‌های مرتبط با یمن در این نشست حاضر خواهند شد و این در حالی است که هم‌اکنون هیئتی ایرانی در مسقط (پایتخت عمان) مشغول گفت‌وگو با هیئتی از حوثی‌ها (جنبش «انصارالله») و طرف آمریکایی است.


این منابع سیاسی تصریح کردند که «اسماعیل ولد شیخ احمد» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تضمین‌هایی از همه طرف‌ها درباره اینکه در کنفرانس صلح ژنو برای یمن شرکت خواهند کرد، دست یافته است. انتظار می‌رود که این کنفرانس در نیمه اول ماه جاری میلادی برگزار شود.


به‌گفته منابع آگاه، اختلاف‌ها اکنون بر فهرست شرکت‌کنندگان از هر دو طرف متمرکز است و هر کدام از طرف‌ها خواهان شرکت نمایندگان بیشتری از خود در این کنفرانس هستند.


تهران نیز در مذاکرات غیرمستقیمی که میان جنبش «انصارالله» و آمریکا در عمان برگزار شد، شرکت کرده است. این منابع در این باره گفتند: هیأتی ایرانی مذاکراتی با هیأت آمریکایی در مسقط درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند و با مذاکره‌کنندگان حوثی نیز دیدار کرده‌اند. در این دیدارهای دوجانبه «صالح صماد» رئیس شورای سیاسی جنبش و نیز «محمد عبدالسلام» سخنگوی حوثی‌ها حضور داشتند.


تاکنون مذاکرات مستقیمی میان طرف‌ها صورت نگرفته است.


مذاکرات میان هیأت «انصارالله» و هیأت آمریکایی بر متوقف شدن جنگ و ازسرگیری عملیات سیاسی بر اساس طرح «ابتکار خلیجی» و قطعنامه شورای امنیت متمرکز بوده است تا اینکه این مذاکرات، اساسی برای اعلام آتش‌بسی جدید و رفتن به نشست ژنو برای کنفرانس صلح باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته