دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
واکنش به اتهام جدید علیه دانشگاه آزاد

گناه وزارت علوم را به پای دانشگاه آزاد ننویسید

باید دانست دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند از اجرای بخشنامه‌های وزارت علوم مستثنی باشد و این دانشگاه هم بخشنامه صادره را با یک سال تاخیر ابلاغ کرده است. این به آن معناست که دانشگاه آزاد اسلامی توجه به پژوهش‌محوری دانشجویان کارشناسی‌ارشد دارد که اگر این چنین نبود، همان سال 94 آیین‌نامه وزارت علوم را ابلاغ و اجرایی می‌کرد. . .
کد خبر : 210993

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یک سایت خبری صبح امروز در گزارشی دانشگاه آزاد اسلامی را به "مدرک فروشی با تامین نظر مالی دانشگاه " متهم کرده و اختلاف میان وزارت علوم با دانشگاه آزاد را به ارائه 6 واحد درسی به جای "رساله یا پایان‌نامه" در مقطع کارشناسی‌ارشد از سوی دانشگاه آزاد اسلامی تفسیر کرده است؛ در حالی‌که سوتفاهم‌نامه‌های ایجاد شده میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد معطوف به حذف غیرقانونی رشته‌محل‌ها نه ارائه 6 واحد درسی به جای گذراندن پایان‌نامه بوده است.


بنا بر این گزارش این سایت مدعی شده است ورودی‌های مهرماه تحصیلات تکمیلی سال 95 می‌توانند به جای شیوه تحصیلی «پژوهشی»، شیوه «آموزش محور» را برگزینند و به جای پایان‌نامه، شش واحد درسی انتخاب کرده و با گذراندن آنها، فارغ‌التحصیل شوند. در بخش دیگری از آن تصویری از بخشنامه (6 واحد درسی به جای پایان‌نامه) از سوی دانشگاه آزاد درج شده است که این موضوع از اساس صحت نداشته چراکه این بخش‌نامه از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.




آبان سال 94؛ وزارت علوم آیین‌نامه‌ای را برای کارشناسی‌ارشد ابلاغ کرد که طبق آن "اگر دانشجو نخواست یا نتوانست از پایان‌نامه-رساله دفاع کند می‌تواند 6 واحد درسی را جای پایان‌نامه انتخاب بگذراند. این بخشنامه سال 94 از سوی وزارت علوم ابلاغ شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم با یک سال تاخیر در سال 95 آن را ابلاغ کرده است. بنابراین این دستور توسط وزارت علوم صادر شده و دانشگاه آزاد نیز مانند سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تابع این وزارتخانه است.


دانشگاه آزاد اسلامی از سال 95 تاکنون به بخشنامه صادره وزارت علوم عمل نکرد و دانشجویان کارشناسی‌ارشد را ملزم به ارائه رساله و پایان‌نامه کرده است. به گفته مسئولان وزارت علوم؛ تعدادی از دانشجویان بارها به وزارت علوم مراجعه و از عدم ارائه 6 واحد درسی از سوی دانشگاه آزاد اعتراض خودشان را اعلام کردند و مسئولان این وزارت‌خانه در پاسخ گفته‌ بودند که "ما این بخشنامه را به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرده‌ایم و باید آن را اجرا کند."


طبق آمار وزارت علوم، از سال 95 تاکنون هیچ دانشجویی در دانشگاه آزاد پیدا نمی‌شود که رساله را انتخاب، هزینه آن را پرداخت کند و بعد 6 واحد درسی را جایگزین آن کرده باشد. زیرا عملا چنین فرضیه‌ای هم نمی‌تواند صحیح باشد. به این دلیل سال 95 دانشگاه آزاد اسلامی این بخشنامه را ابلاغ کرده است و اگر دانشجویی هم بخواهد 6 واحد درسی را انتخاب کند باید یک و سال و نیم از سال 95 گذشته باشد تا بتواند در ترم 4 به جای پایان‌نامه 6 واحد درسی را بگذارند.


از سوی دیگر؛ تفسیری که وزارت علوم از انتخاب 6 واحد درسی به جای پایان‌نامه دارد این است که «اگر دانشجویی نخواهد یا نتواند از رساله خود دفاع کند می‌تواند 6 واحد را به جای پایان‌نامه انتخاب کند. یعنی دانشجو رساله را گرفته، نوشته و حالا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از آن دفاع کند.» بنابراین این مساله حاکی از آن است که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پول نبوده و نیست. تاکنون دانشگاه آزاد حتی یک مورد (دانشجو) نداشته است که 6 واحد درسی را جای رساله گذرانده باشد.


باید دانست دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند از اجرای بخشنامه‌های وزارت علوم مستثنی باشد و این دانشگاه هم بخشنامه صادره را با یک سال تاخیر ابلاغ کرده است. این به آن معناست که دانشگاه آزاد اسلامی توجه به پژوهش‌محوری دانشجویان کارشناسی‌ارشد دارد که اگر این چنین نبود همان سال 94 آیین‌نامه وزارت علوم را ابلاغ و اجرایی می‌کرد.


به نظر می رسد رسانه‌ها در انعکاس اخبار این‌چنینی بهتر است بررسی‌های بیشتری صورت داده و با قوانین دانشگاهی آشنایی بیشتری پیدا کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب