دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحقق رویای ساخت زندگی شیخ اشراق

شکرخدا گودرزی سرانجام وسوسه ساخت نمایش با محوریت زندگی سهروردی پس  از 6 سال به واقعیت تبدیل کرد.
کد خبر : 210521

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سرانجام پس از 6 سال نمایش «سهروردی» به کارگردانی شکرخدا گودرزی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.


آن طور که روابط عمومی این نمایش اعلام کرده است این نمایش از دوم مهرماه هر شب ساعت 18در تالار وحدت اجرا خواهد شد.


سالها بودکه گودرزی در مقام کارگردان از ساخت نمایش «سیمرغ و سهروردی» سخن گفته بود که هربار به دلیل تامین نشدن بودجه اجرای این نمایش منتفی شد.


همه بازیگران سهروردی


سال 93 شکرخدا گودرزی خبر از اجرای نمایش «سیمرغ و سهروردی» داد. او در همان زمان خبر بازی محمدرضا فروتن در نقش سهرودی را نیاز اعلام کرد.


کارگردان نمایش «حریر سرخ صنوبر» آن زمان از حمایت وزیر اسبق وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و مدیران وقت بنیاد رودکی خبر داده بود. در مورد بازی محمدرضا فروتن هم تقربیا قطعی سخن گفت؛ «با محمدرضا فروتن برای بازی در این نقش صحبت کردم که وی نیز پذیرفته است اما امیدوارم هرچه زودتر نتیجه را به ما اعلام کنند چون باید با بازیگران وارد مذاکره شویم. اگر این اتفاق دیرتر از حد معمول رخ دهد ممکن است بازیگران جذب کارهای دیگری شوند و آنها را از دست بدهیم.»


سرانجام نگرانی او برای بازیگر نقش شیخ اشراق درست از آب درآمد و بعد از 6 سال هنگام اجرای اسامی بازیگران نمایش با تغییرات اعلام شد. البته این تغییر شامل اسم نمایش‌ «سیمرغ و سهروردی» هم می‌شد؛ این روزها از نمایش جدید گودرزی با نام «سهروردی» یاد می‌شود.


علی دهکردی، اصغر همت، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، افسر اسدی، الهام جعفرنژاد، نوید گودرزی، مجید جعفری، اصغر معینی، علیرضا درویش نژاد، سمیه میربهاء بازیگران این نمایش هستند.


شیخ اشراق به روایت نمایش


کارگردان نمایش «بهرام چوبینه» علاوه برکارگردانی این اثر عهده‌دار نوشتن متن را نیز برعهده دارد. او بارها اعلام کرده که برای نوشتن این نمایشنامه 6 سال زمان صرف کرده است.


آن طور او اعلام کرده برای نوشتن از منابع مختلفی برای تحقیق بهره برده است و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و دوستان انجمن حکمت و فلسفه هم نمایشنامه را مطالعه کردند و مشکلی در نمایشنامه ندیده‌اند. صرف زمان 6 ساله امری بود که باعث شد او هرگز از اجرای این نمایش منصرف نشود.


بودجه برای نمایش پرهزینه


امری که باعث شد ساخت این سریال به تعویق بیفتد، بودجه‌ای بود که اینکار نیاز داشت رقم بالای هزینه تولید نمایش، نبود تهیه کننده، کمبود بودجه دولتی، مشکلاتی بود که بارهای از سوی گودرزی عنوان شد. از سوی دیگر طرف دیگر او تمایل نداشت که اینکار را با تهیه کننده خصوصی روی صحنه ببرد چرا که از نظر او «سرمایه‌گذار خصوصی گیشه‌مدار است نه اندیشه‌مدار».


حال باید دید که او با چه ترفندی هزینه‌های این نمایش را تهیه کرده است.


سهروردی کیست؟


شهاب الدین سهروردی به عبارتی بزرگترین متفکرین ایرانی است. فلسفه او در نزد اهل تفکر به فلسفه اشراق شهرت دارد. بنیان تفکر سهروردی با رویکردی به حکمت خسروانی (ایران باستان) و آنچه که از حکمت هرمسی یا افلاطون دریافت کرده بود با شهودی که از آموزه های اسلامی فرا گرفته بود او را مورد غضب متعصبان دوران خود قرار داد و موجب شد که مفتیان و متعصبان شهر حلب او را در عنفوان جوانی ۳۶ یا به عبارتی ۳۸ سالگی محاکمه و به قتل رساندند.


سهروردی شهریار اندیشه حکمت ایران زمین است او حکمت خسروانی را نیک دریافت و جلوه ای نورانی به فلسفه داد. نور، نه نور محسوس، بلکه نور معقول!


فلسفه سهروردی بسیاری از متفکران را تحت تاثیر خود قرار داد. به عنوان مثال یکی از بزرگترین نمایشنامه نویسان قرن بیستم، اوژن یونسکو آثار سهروردی را یکی از بزرگترین و اعجاب انگیزترین آثار حیات معنوی بشر می داند. یونسکو آشنایی اش را با سهروردی مدیون هانری کربن مترجم آثار سهروردی و شرقشناس برجسته می داند.


پیش فروش بلیت‌های این نمایش درس سایت https://www.tik8.com شروع شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته