دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کمبود خلبان در نیروی هوایی ترکیه پس از کودتا

وبگاه آمریکایی به کمبود کادر پرواز ویژه جنگنده‌های «اف-16» در نیروی هوایی ترکیه پس از کودتای نافرجام و عدم کمک آمریکا به این کشور در رفع این مشکل پرداخت.
کد خبر : 210223

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از فارس، وبگاه آمریکایی «المانتیور» در گزاشی نوشت: در حالی که ترکیه تلاش دارد کمبود خلبانان نظامی خود را برطرف کند، دولت این کشور 25 خلبان دیگر را اخراج کرد و سپس در حکمی اضطراری از نظامیان سابق فعال در بخش هوایی خود درخواست کرد تا مشاغل سودآور بخش خصوصی را رها کرده و به سرکار قبلی خود بازگردند.


بر این اساس، نیروی هوایی ترکیه با توجه به کودتای نافرجام سال 2016 با مشکل مواجه شده و دست‌کم دو سال نیاز دارد تا کمبود خلبان خود را جبران کند. این در حالی است که خلبان اخراجی این کشور از گروه با تجربه‌ها نیز بودند.


المانتیور با اشاره به کمیت هواپیماهای نظامی ترکیه و میزان خلبانان لازم ادامه داد: ترکیه 320 هواپیمای جنگی از جمله 240 فروند« اف-16» ،90 هواپیمای حمل و نقل، هفت هواپیمای سوخت رسان و 105 هواپیمای آموزشی دارد.


در برخی از اسکادران‌ها تعداد خلبانان اف-16 برای هر هواپیما به 0.6 رسید. علاوه بر این، به دلیل افزایش ماموریت‌های عملیاتی و کمبود خدمه، خلبانان در حال حاضر دو برابر ساعت‌های قبل از کودتا پرواز می‌کنند. در حال حاضر دولت ترکیه تلاش دارد تا 300خلبان نظامی سابق را به نیروهای هوایی بازگرداند اما تنها چهل تن از آن‌ها به سرکار بازگشتند.


این وبگاه با اشاره به تلاش‌های دولت ترکیه در جذب خلبانان سابق نوشت: دولت امیدوار است که 150تا 180 خلبان در یک ماه دوباره به نیروی هوایی بپیوندند و با توجه به این که بسیاری از آن‌ها خلبانان با تجربه اف-4 و اف-16 هستند، لازم نیست کلاس‌های آموزشی بیش از دو ماه نیز برای آن‌ها گذاشته شود.


نیروی هوایی ترکیه همچنین پس از کودتا و تعطیلی مراکز آموزشی 180 دانشجوی خلبان غیر نظامی را از دانشکده پرواز پذیرفت. این افراد آموزش مقدماتی خود را با هواپیماهای « SF-260D» تکمیل کرده و در حال حاضر با هواپیماهای «T-38M» پرواز می‌کنند.


برای این 180 نامزد که آموزش با جنگنده اف-16 در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد، مشکل خلاء کمبود معلمان پروازی جنگنده اف-16 است. به همین منظور آنکارا اینک در تلاش برای جذب مربیان این نوع جنگنده از خارج از کشور است.


یک منبع نظامی در این زمینه گفت که ترکیه در ابتدا از آمریکا تقاضای 6 مربی پرواز کرد اما این کشور با مرتبط کردن آن با موضوع‌های دیپلماتیک اقدامی را در حل این مشکل انجام نداد .حتی امریکا اجازه نداده تا پاکستان مشکل کمبود معلم پرواز ترکیه را حل کند. از سوی دیگر عدم علاقه ترکیه در اعزام نیرو به آمریکا برای دوره‌های خلبانی خود از علائم دیگر در زمینه بحران اعتماد بین آنکارا و واشنگتن است.


در خاتمه این مطلب آمده است: نیروی هوایی ترکیه در حال حاضر قصد دارد 180 خلبان را آموزش خاتمه داده و به سطح 1.5 خلبان در هر هواپیما برسد. حال سئوال این است که چگونه ارتش، روحیه و انگیزه‌های بالا برای کسانی که احساس می‌کنند مجبور به بازگشت به شرایط نامساعد هستند را تضمین می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب