دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تفاوت عشق شرقی با عشق غربی در «شب شرقی»

ناصح کامگاری که نمایش «شب شرقی» را از 20 شهریورماه در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه خواهد برد، این اثر نمایشی  درام عاشقانه با رویکرد اجتماعی است که به مقایسه دو فرهنگ غرب و شرق درباره مفهوم عشق می‌پردازد.
کد خبر : 209924

ناصح کامگاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص ایده نگارش «شب شرقی» و شکل اجرایی آن گفت: «ایده نگارش نمایشنامه «شب شرقی» به بیست سال پیش برمی‌گردد. بعد از اولین تجربه کارگردانی تئاتر با نمایش «در فراق فرهاد» در برورشور نمایش وعده دادم که برنامه آینده گروه «ارژنگ» اجرای نمایش «شب شرقی» است ولی کارشکنی‌های آن سال‌ها مانع استمرار فعالیت گروه شد و این اثر مانند چند نمایشنامه و اجرای آماده دیگر در محاق ماند تا بالاخره امسال امکان اجرا فراهم شد.»


وی افزود: «سال گذشته موضوع را با مدیر تئاتر شهر مطرح کردم و بعد از موافقت وی و تعیین سالن و موعد اجرا، طرح قدیمی را بنا به مقتضای زمان و موضوعات امروزی در قالب نمایشنامه تازه‌ای نوشتم.»



کامگاری درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی تشریح کرد: «کار از لحاظ متن درام واقع‌گرایانه است اما در اجرا متکی بر عناصر بصری طراحی صحنه است که لزوما واقع‌گرایانه نیست و دارای عناصر نمادین و نشانه‌شناسانه است. این طراحی صحنه منطبق بر سالن سایه است.»


این کارگردان تئاتر در خصوص حال‌و‌هوای نمایش «شب شرقی» نیز عنوان کرد: «درام عاشقانه با رویکرد اجتماعی است و در هسته اصلی داستان نمایش، مقایسه دو فرهنگ غرب و شرق درباره مفهوم عشق مدنظر قرار گرفته است. طراحی متن متکی بر روایتی ساده در زمان حال است که تداعی‌گر وقایع گذشته است.»


وی در اشاره به هدف خود از پرداختن به این مضمون، به جذابیت موضوع عشق در آثار دراماتیک پرداخت و افزود: «باید اشاره کنم که تلقی ما از عشق کاملا مبتنی بر غریزه نیست و در طول تاریخ و با دگرگونی نحوه حیات اجتماعی تلقی انسان از عشق نیز دگرگون شده است. نوع حیات سیاسی و اجتماعی شرق و غرب دچار تفاوت‌هایی شده و لاجرم استنباط از مفهوم عشق نیز متفاوت به نظر می‌رسد. در این مسئله رشد شهرنشینی، توسعه وسایل ارتباط جمعی و مدرنیسم تاثیرگذار بوده است و نقش احساسات را کمرنگ کرده است، بیراه نیست اگر بگوییم شیدایی و شیفتگی هنوز از ویژگیهای عشق شرقی است، با تاکید بر این موضوع که جستجوی عشق مهم‌ترین انگیزه در زندگی انسان است. عشق منشا حیات و جادوی ناشناخته زندگی و حیات انسان است.»



کامگاری تاکید کرد: «تقابل دو مرد شرقی و غربی را به بهانه حضور همزمان ایشان در محیط بسته یک واحد مسکونی نشان دادم و گرهی عاطفی بر سر راه آن‌ها قرار دادم تا هر یک از آنان یک رشته در هم بافته این گره ناگشودنی باشند.»


وی در خصوص نقش‌آفرینان این اثر نیز تصریح کرد: «گروه اجرایی متشکل از اعضای جوان گروه ارژنگ است که همگی دانش‌آموخته رشته تئاتر و از دانشجویان سابق من هستند که در نمایش‌های پیشین من نقش‌های کوتاه داشته یا به عنوان دستیار تجربه اندوخته‌اند. انسجام فکری و عاطفی گروه مانع از هر تشتت و مشکلی شد و همه با همدلی در طول یک تمرین چهارماهه گام به گام روند تحول نمایش را پی گرفتند. خوشبختانه مساعدت هنرمند زبده نقاشی فرهاد گاوزن و همکارانش آزیتا صفوی و نرگس اهرابی در خانه طراحی کودک اکباتان فرصت مناسبی برای تولید این نمایش فراهم کرد.»



نمایش «شب شرقی» با بازی محمد پویا، ‌ هدی والی، محمد خداوردی از 20 تا 31 شهریورماه هرشب ساعت 19:30 در سالن سایه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاترشهر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته