دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر اقتصاد از استقلال بانک مرکزی دفاع کرد

وزیر اقتصاد تمام تلاش دولت برای اعمال سیاست‌های اقتصادی طی دو سال گذشته را معطوف به حفظ احترام و استقلال بانک مرکزی خواند.
کد خبر : 20977

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی طیب‌نیا در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی یکی از چالش‌های ساختاری اقتصاد کشور را سلطه سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی و چالش حکمرانی بانک مرکزی خواند و گفت: ما در حال حاضر با مشکل سلطه مالی و تفوق سیاست‌های بودجه‌ای بر سیاست‌های پولی در کشور مواجه هستیم که این امر امکان اعمال سیاست‌های مالی مستقل برای کنترل نقدینگی را از بانک مرکزی سلب کرده است.


وی با بیان اینکه متاسفانه هر سه منبع رشد پایه پولی در اقتصاد ایران همواره تحت سلطه سیاست‌های بودجه‌ای دولت بوده است، این امر را به غیر از زیر سوال بردن استقلال بانک مرکزی، عامل مهمی در بی‌ثبات کردن سیاست‌های پولی ارزیابی کرد.


وزیر اقتصاد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را نیز متاثر از بودجه‌های دولت دانست و افزود: دولت و مجلس در قالب بودجه‌های سالیانه، تکالیفی را برای بانک مرکزی و نظام بانکی تعیین می‌کنند که انجام این تکالیف به رشد بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی و در نتیجه رشد پایه پولی و تورم منجر می‌شود و خود به خود امکان نظارت بانک مرکزی بر جریان نقدینگی در کشور را می‌گیرد.


وی با محل سوال خواندن سیاست‌های دولت‌ها طی دهه‌های اخیر برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز، تلاش مشترک دولت و بانک مرکزی برای این کار را موجب تضعیف قدرت بانک مرکزی در جهت کاهش حجم نقدینگی و تورم در کشور خواند.


وزیر اقتصاد ادامه داد: من به صورت جدی طرفدار استقلال بانک مرکزی به نحوی هستم که بتواند سیاست‌های کارشناسانه پولی و مالی خود را اعمال کرده و پاسخگو نیز باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته