دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1396 - 13:20
سرلشگر باقری در همایش حقوق دفاعی:

هماهنگی با ناوهای آمریکایی برای ایران خنده‌دار است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یک کشور بیگانه به ما می گوید که اگر می خواهید در خلیج فارس گشت‌زنی کنید و یا مانوری برگزار کنید باید از ناوهای بیگانه اجازه گرفته و با آن ها هماهنگ باشید و این مضحک است.
کد خبر : 209685

به گزارش حوزه دفاعی و امنیتی خبرگزاری آنا، سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش حقوق دفاعی که صبح امروز در مرکز همایش های امام علی شهرک امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حقوق در بخش دفاع بسیار اساسی و تعیین کننده است.


وی با اشاره به ریشه های حقوق دفاعی در نظام بین‌الملل افزود: در سطح کلان، مسئله حقوق ریشه در نحوه اداره جامعه و نگرش نهادهای مدنی در سطح داخلی و بین‌المللی دارد. البته ریشه مباحث حقوقی در ادیان الهی به ویژه اسلام بسیار کامل است و کشورهای تاریخی مثل ایران و چین از مبانی حقوقی کامل و کافی برخوردار هستند اما آنچه امروز به عنوان حقوق مدنی مطرح می شود به قوانینی که ۱۰ کشور، پس از جنگ جهانی دوم تعیین کرده اند، بازمی گردد.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: آنچه به عنوان حقوق بین‌المللی و مبانی کشورها از جمله ایران تعیین شده، مطابق خاص این کشورها نیست و اگر امروز حقوق بین‌الملل مطرح و اجرا می شود، این ها خواست کشورهای فاتح جنگ جهانی دوم است که ظلمی بر کشورها از جمله ایران است.


سرلشگر باقری ادامه داد: دومین ظلمی که در حقوق بین‌الملل بر کشورها وارد می شود، اجرا نشدن همین قوانین مطرح شده از سوی آن هاست؛ مانند احترام به حقوق و خواست ملت ها، عدم حمایت از تروریست و احترام به رأی اکثریت که در موازین بین‌المللی آمده است و رسانه های کشورهای استکبار آن را مطرح می کنند اما خودشان این مسائل را رعایت نمی کنند و آنچه ما در منطقه شاهد آن هستیم، رعایت نشدن این حقوق است.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر عدم رعایت حقوق بین‌الملل از سوی کشورهای قدرتمند اظهار کرد: آنچه در عراق، سوریه، یمن، بحرین و میانمار اتفاق می افتد، همان حقوق زیرپا گذاشته شده است که به عنوان حقوق بین‌الملل از سوی خود این کشورها مطرح شده ولی رعایت نمی شود.


سرلشگر باقری اضافه کرد: آنچه در جنگ ۸ ساله هم اتفاق افتاد و تهاجم ارضی رژیم بعثی برخلاف موازین بین‌المللی به کشور ما انجام داد و با سکوت مجامع بین‌المللی انجام شد و این اقدام را مغلوب نکرده است و از کشور مهاجم نیز حمایت و سلاح در اختیار او قرار داده اند و اقدامات رژیم صهیونیستی در چند سال اخیر از نمونه های رعایت نشدن حقوق بین‌الملل است.


وی افزود: ما در حقوق بین‌المللی با موازین دفاعی مواجه هستیم که باید حق خود را در آن بجوییم. ایران اسلامی در این شرایط و در راستای حقوق بین‌الملل، در حال دفاع از مرزهای قانونی و امنیت کامل برای خود است و در کنار تهدیدات مختلف از سوی استکبار جهانی که امنیت کشور ما را به خطر انداخته و البته تهدیدات نرم باید بتوانیم حقوق حقه خود را طلب کنیم.


سرلشگر باقری ادامه داد: مقابله ایران با زیاده خواهی ها در حقوق مرزها، حقوق دریایی، هوایی، فضایی و فضای مجازی وجود دارد و البته در بحث خرید تسلیحات دفاعی و فروش سلاح های متعارف و قراردادهای تسهیلاتی نیز این مسائل وجود دارد.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بلواهای به وجود آمده در رسانه های بیگانه در خصوص تحرکات نیروهای سپاه در خلیج فارس خاطرنشان کرد: مدتی است در خلیج فارس، رسانه های استکبار بلوا می کنند که شناورهای ایران تا چند صدمتری ناوهای ائتلاف و آمریکا آمده و با انجام کارهای غیرایمن و غیر حرفه ای، زمینه درگیری را به وجود آورده اند؛ ناوهای یک یا چند قدرت وارد دریای بسته خلیج فارس شده است و برای خود دکان باز کرده اند؛ این ناوها اعلام می کنند که ما برای خود دارای مرز هستیم وهر کسی بخواهد از پنج مایلی این ناوها گذر کند، باید اجازه بگیرد.


سرلشگر باقری افزود: این مانند آن است که جمهوری اسلامی در سواحل آمریکا یک شناور را مستقر کند و اعلام کند که هر کسی بخواهد از این محل عبور کند باید از ما اجازه بگیرد، این خواسته دشمنان ریشه در زیاده خواهی قدرت ها دارد.


وی با بیان اینکه براساس قوانین بین‌المللی، دولت های ساحلی دارای منافعی هستند و دیگر کشورها باید به این منافع احترام بگذارند گفت: ایران اسلامی در خلیج فارس دارای سکوهای نفتی و منافع بسیاری است که در حقوق دریاها وجود دارد و برای تأمین همین منافع در سطح آب ها به گشت زنی می پردازد اما یک کشور بیگانه به ما می گوید که اگر می خواهید گشت زنی کنید و یا مانوری برگزار کنید باید از ناوهای بیگانه اجازه گرفته و با آن ها هماهنگ باشید و این مضحک است.


سرلشگر باقری افزود: اگر از سوی تروریست ها علیه سکوهای نفتی و منافع ایران اسلامی اتفاقی بیفتد چه کسی پاسخگو است؟ ما در خلیج فارس به دنبال حقوق حقه خود هستیم اما در مقابل با تهاجم رسانه ای مواجه می شویم. در حقوق هوایی نیز به همین شکل است و براساس موازین بین‌المللی هر کشوری می تواند منطقه دفاعی خود را مشخص کند. ایران اسلامی نیز این اقدام را انجام و نقشه ها را در اختیار همگان قرار داده و اگر ناو هواپیمابر آمریکایی وارد این منطقه شود به آن ها اخطار می دهد. در مقابل رسانه های غربی بلوا به پا می کنند که چرا ایران به آن ها اخطار داده است در حالی که ما براساس موازین بین‌المللی عمل کرده ایم.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توافقات انجام شده در برنامه جامع مشترک تصریح کرد: در بحث برجام، بارها مسئولین ما گفته اند که این توافق هیچ ربطی به حوزه دفاعی ندارد و مسائل مطرح شده در آن به موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای است که این را ما هم قبول داریم و به دنبال آن نیستیم اما آن ها با بلوا به دنبال گسترش دیگر حوزه ها هستند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حوزه داخلی هم کار عظیمی بر عهده حقوق دانان و مجلس وجود دارد؛ البته نیاز به کار علمی و پژوهشی بسیار دقیق و همه جانبه ای داریم که انتظار می رود نیروهای مسلح با همراهی دانشگاه ها به ویژه دانشگاه عالی دفاع ملی و نهادهای دیگر بتوانند در بحث تدوین حقوق دفاعی اقدامات مناسب را انجام دهند؛ البته باید از ظرفیت حقوقدانان و سایر دانشگاه ها نیز استفاده شود.


سرلشگر باقری در پایان خاطرنشان کرد: توجه به ایجاد ساختار حقوقی در نیروهای مسلح و آموزش حقوق به نظامیان و البته هماهنگی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته