دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 11:28

انتقاد از نبود نظارت درباره ساخت و ساز بر روی گسل‌های تهران

رئیس شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور با بیان اینکه گسل شمال تهران، مشا، فشم، پیشوا و ایوانکی از جمله گسل‌های مهم شرق و جنوب شرقی تهران هستند، گفت: در تمام دنیا از ساخت و ساز بر روی گسل‌های زلزله جلوگیری می‌شود، اما متاسفانه در ایران نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.
کد خبر : 20968

اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه اطلاع از فعال بودن و یا نبودن گسل‌ها نیاز به مطالعات کارشناسانه دارد، افزود: اگر وجود گسل به لحاظ علمی در منطقه‌ای اثبات و حریم آن نیز مشخص شود، به تبع آن ارگان‌های نظارتی موظف به جلوگیری از ساخت و ساز بر روی آنها هستند.


وی تصریح کرد: با مطالعات صورت گرفته بر روی گسل‌های تهران مکان تقریبی آنها مشخص و حتی شهرداری نیز نقشه‌ای از حریم آنها دارد اما اینکه تا چه میزان اجازه ساخت و ساز در این نقاط داده می‌شود باید گفت که نظارت دقیقی بر این امر وجود ندارد.


فرزانگان با تاکید بر اینکه مرجع در اختیار قرار دادن اطلاعات بافت فرسوده در پایتخت شهرداری استان است، ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از هر یک میلیون پلاک ثبتی در تهران 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد که این مناطق به علت ساخت و ساز بی‌قاعده و نبود آیین‌نامه 2800 در آن زمان نسبت به بافت نو آسیب‌پذیرتر هستند.


رئیس شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور با تاکید بر اینکه منطقه شهرری تهران از جمله نقاط مستعد وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ و خطرناک است، اضافه کرد: اگر چه تعیین محدوده‌های وقوع زمین‌لرزه به لحاظ وجود گسل فعال قابل پیش‌بینی است، اما ادعای تعیین روز و ساعت وقوع زلزله یقینا پایه علمی ندارد.








یقینا پس از وقوع زلزله شبکه‌ها و شریان‌های حیاتی شهر مانند آب، برق و ... از کار می‌افتند، اما مهم‌تر از همه این است که در چنین وضعیتی تا چه میزان مدیریت بحران وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات برخی درباره فرو رفتن شهر تهران در فاضلاب شهری به علت وجود شبکه فاضلاب در جنوب تهران در زمان وقوع زلزله صحت دارد، تاکید کرد: چنین صحبت‌هایی تنها به درد مجامع غیرعلمی می‌خورد و زلزله پدیده‌ای نیست که بتوان پیش‌بینی کرد پس از وقوع آن دقیقا چه اتفاقی برای تهران رخ می‌دهد.


فرزانگان گفت: یقینا پس از وقوع زلزله شبکه‌ها و شریان‌های حیاتی شهر مانند آب، برق و ... از کار می‌افتند، اما مهم‌تر از همه این است که در چنین وضعیتی تا چه میزان مدیریت بحران وجود دارد.


وی با بیان اینکه در زمان بروز زلزله ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده به ویژه جنوب تهران نسبت به سایر مناطق آسیب بیشتری می‌بینند، تصریح کرد: از طرفی در صورت ریزش آوار در معابر کم‌عرض شهر امکان دسترسی سخت‌تر می‌شود، اما مهم‌تر از همه این است که یک برنامه راهبردی برای مشخص شدن وظایف همه دستگاه‌ها در مدیریت بحران مشخص شود.


فرزانگان با تاکید بر اینکه انتظار نداریم بافت فرسوده تهران در سال آینده نیز به همین ترتیب باقی بماند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بخشی از بافت‌های فرسوده نوسازی و بر اساس اسکلت‌بندی و نظارت مهندس ناظر ساخته شده‌اند که چنین اقدامی به کاهش میزان خسارت در زمان بروز زمین‌لرزه و زلزله کمک می‌کند.


رئیس شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور با بیان اینکه همه انتظار میزان تلفات بالا در زلزله نپال را به لحاظ بافت فرسوده و تاریخی این کشور داشتند، بیان کرد: اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و میزان تلفات از انتظارات کم‌تر بود که این امر را می‌توان از ویژگی‌های زمین‌لرزه دانست.


وی تاکید کرد که امکان پیش‌بینی و اعلام آمار و ارقام میزان خسارت پیش از وقوع زمین‌لرزه وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته