دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1393 - 10:45

مفاد اعلامیه قانون اساسی یمن

کمیته‌های انقلابی یمن جمعه شب اعلامیه قانون اساسی برای مرحله انتقالی جدید در این کشورصادر کردند که از مهمترین مفاد آن تشکیل مجلس ملی انتقالی به جای مجلس نمایندگان منحل شده است.
کد خبر : 2096

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه «العالم»، این اعلامیه جمعه شب در مراسمی که در کاخ ریاست‌جمهوری یمن و با حضور هیئت‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی و دانشگاهی از جمله شماری از وزیران سابق برگزار گردید، قرائت شد.


در این اعلامیه با تاکید بر اینکه به همه، فردایی بهتر و وطنی آباد را وعده می‌دهیم، آمده است: رهبر انقلاب یمن بر اساس خواست ملت که از ستم حاکمانش رنج برده است، به مسئولیت‌های ملی خود در قبال اوضاع فعلی عمل خواهد کرد.


در این اعلامیه خاطرنشان شده است: از همه انتظار داریم در بازسازی وطن شرکت کنند تا تلاش برای اجرای قانون اساسی ادامه یابد. همچنین حقوق و آزادی‌ها تضمین‌شده است و نظام متعهد به حفظ آن است.


در این اعلامیه همچنین بر حل مسالمت‌آمیز منازعات به گونه‌ای که منافع ملی را تضمین کند، تاکید شده و آمده است: سیاست خارجی بر اساس اصل حسن همجواری و مداخله نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر است.


این اعلامیه همچنین بر تشکیل مجلس ملی انتقالی با 551 عضو تاکید می‌کند که جایگزین مجلس نمایندگان منحل‌شده خواهد بود.


در اعلامیه قانون اساسی آمده است: ریاست‌جمهوری در مرحله انتقالی به عهده شورای ریاست‌جمهوری شامل 5 عضو است که مجلس ملی آنان را انتخاب خواهد کرد و کمیته‌های انقلابی آنان را تایید خواهد کرد.


براساس این اعلامیه، شورای ریاست‌جمهوری شخصی از داخل یا خارج شورای ملی را برای تشکل دولت انتقالی از شخصیت‌های دارای شایستگی ملی مامور خواهد کرد.


این اعلامیه همچنین آورده است: کمیته‌های انقلابی به مسئولیت‌های خود در قبال حفظ وطن و شهروندان عمل خواهد کرد.


این اعلامیه از تاریخ صدورش قابلیت اجرا دارد و قوانین معمول که مغایر با اعلامیه نباشد، صادر می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: قانون اساسی یمن
ارسال نظر
قالیشویی ادیب