دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حیدریان سیاست‌های تازه سازمان سینمایی را تشریح کرد

رییس سازمان سینمایی با ارائه توضیحاتی درباره ساز‌و‌کار خود برای مدیریت سینمای ایران گفت: تلاش کرده‌ایم که یک هدف واحد و تفاهم صد در صدی را برای خود ایجاد کنیم.
کد خبر : 209565

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان؛ رییس سازمان سینمایی درباره فاصله سینمای ایران با جهان گفت: در حالیکه دنیا با سرعت نور از گذشته فاصله می‌گیرد سینما این توانایی را داشته که از درون خود زایش داشته باشد. در طول عمر صد و چند ساله خودش سینما دچار تحولاتی شده که اساسا باز تعریف شده است و توانسته خودش را با شرایط جدید همراه کند، این قابلیت ویژه و کم‌نظیری است که در تمامی نگاه‌ها و تعاریفی که از سینما داریم مشهود است. اما در سینمای ما این اتفاق کمتر رخ داده و دچار تکرار شده‌ایم و گاهی هم بازگشت رو به عقب داشته‌ایم که از نظام تصویر جهان عقب افتاده‌ایم.
او درباره وظیفه خانواده سینما در دنیای امروز برای پیشرفت سینمای ایران توضیح داد: آنچه وظیفه اصلی خانواده سینما است این است که اقتضای امروز سینمای جهان چیست و حیات طبیعی که باید سینمای ما پیدا کند چگونه ایجاد می‌شود؟ اگر بخش‌هایی هست که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به حیات طبیعی برسیم آن‌ها را تقویت کنیم. دست ما به دلیل پیشنه‌مان و محتوای تمدنی که در اختیار داریم پر است و باید در میدان مسابقه حیات طبیعی در رقابت قرار بگیریم، اگر سخت است باید از این گذرگاه عبور کنیم و مطمئن هستم می‌توانیم با استفاده از زبان هنری به بیان مسائل بپردازیم.
حیدریان افزود: ما به تجربه پیشکسوتان سینما، نیرو و خلاقیت جوانان این حوزه نیاز داریم و باید این تعادل را برقرار کنیم و این کار را خواهیم کرد و نشست‌های مختلفی را با اعضای سینمای خواهیم داشت.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: در این چند ماهه گذشته تلاش کرده‌ایم که یک هدف واحد و تفاهم صد در صدی را برای خود ایجاد کنیم و بدون داشتن مفاهمه و هم درکی نسبت به مسیری که باید برویم به مشکل خواهیم خورد.
حیدریان درباره میزان تنوع سینمای ایران و جایگاهی که در بازار جهانی دارد بیان کرد: ما برای اخذ سهم از بازار دنیا نیاز به تنوع در تولید داریم، الان مخاطبین سینما در کشور بسیار محدود هستند و این خطر بزرگی است که سینمای ما را تهدید می‌کند به دلیل آنکه ما تنوع در موضوعات فیلم‌هایمان نداریم و خودمان را از یک مخاطب ۵۰ میلیونی محروم کرده ایم و به پنج شش میلیون بسنده کرده‌ایم.
او ادامه داد: ما با کپی‌سازی راه به جایی نخواهیم برد و باید ببینیم خودمان چه داریم و کجا هستیم؟ و اولین قدم این کار این است که ما باید فرهنگ خود را بشناسیم و که با امروزی شدن خودمان را ارائه کنیم، آن وقت دیده می‌شویم و پسندیده می‌شویم و می‌توانیم صاحب سهم شویم.
حیدریان در مورد اینکه بستر فیلمسازی درباره معضلات جامعه فراهم است یا نه توضیح داد: ما حتما سینما را برای این می‌خواهیم که یک هدفی را پشت آن ارائه کنیم و مسئله‌ای را بیان کنیم.
او ادامه داد: من سینما برای سینما را نمی‌فهمم، خیلی برای سینما احترام قائل هستم، در سال‌های گذشته دیده‌ایم که سینما چطور توانسته بر وضعیت دنیا تاثیرگذار باشد و دگرگونی‌هایی را ایجاد کند. این کار از هر هنری برنمی‌آید. از این بابت سینما مهم است و به میزانی که مهم است می‌تواند خطرناک هم باشد. یک انگلیسی و فرانسوی به من می‌گفتند که ما مورد تهاجم غرب هستیم و فرار مغزها داریم و غربی‌ها دارند بر روی فرهنگ ما تاثیر می‌گذارند و تمام هنر سینمای ما به هالیوود اختصاص داده شده است؛ پس سینما می‌تواند فرهنگ ما را مورد تهاجم قرار دهد و این اتفاق در داخل هم می‌تواند رخ دهد.
حیدریان همچنین گفت: در افق‌هایی که ما برای سینما در نظر گرفته‌ایم و چاره‌ای جز حرکت به سوی آن‌ها نداریم و نمی‌توانیم تصویر غلطی از جامعه را نشان دهیم، مردم آن را قبول می‌کنند؟ اگر سینما مشکلات عمیقی که در جامعه ما وجود دارد را نشان دهد و دلیل آن هم مطرح کند ما دیگر حرفی نداریم، فیلمساز باید توجیه کند که چرا مشکلاتی که مردم خود با آن در ارتباط هستند را در سوژه فیلم قرار می‌دهد، مثلا کارگردان بگوید به نحوی مشکلات را نشان می‌دهم که بتوانم جامعه را آسیب‌شناسی کنم. بالاخره مسائل واقعی را باید در حد جامعه مطرح کنیم. سینما وظیفه‌اش بیان معضلات و ارائه راه حل است، سینمای صرفا سرگرمی که وجود دارد ماموریت و اصالت سینما نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب