دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انعقاد قرارداد راه‌اندازخط اعتباری ایران با اتریش، دانمارک و ایتالیا؛

30میلیارد دلار مجموع ارزش قراردادها/ یورو جایگزین دلار در قراردادها می‌شود

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌ریزی برای انعقاد قرارداد ۳۰ میلیارد دلار در ماه سپتامبر با سه کشور اروپایی خبر داد و گفت: ایران با اتریش، دانمارک و ایتالیا قرارداد خط اعتباری منعقد می‌کند.
کد خبر : 209562

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا،‌ محمد خزاعی درباره جزییات انعقاد قراردادهای خطوط اعتباری، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در راستای مذاکرات یک‌ساله قرارداد خطوط اعتباری در ماه سپتامبر با سه کشور اروپایی اتریش، دانمارک و ایتالیا منعقد شود.


معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: درمجموع ارزش تفاهماتی که تا یک ماه و نیم آینده به قرارداد منتهی می‌شود، حدود ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.


وی تأکید کرد: امضای قراردادهای خطوط اعتباری به معنای موجود بودن منابع مالی برای استفاده شورای اقتصاد، بانک مرکزی و سیستم بانکی است و برای کشور بدهی ایجاد نمی‌کند زیرا بعد از دوره تنفس، بدهکاری‌ها شروع می‌شود که در هر کشوری در دنیا این سیستم وجود دارد.


رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران خاطرنشان کرد: اگر هنر داشته باشیم و بتوانیم ده‌ها میلیارد دلار پول را آماده‌سازی کنیم اما در مصرف آن دقت‌های لازم انجام نشود، سودی نخواهد داشت و شورای اقتصاد باید با دقت بررسی و پروژه‌ها را اولویت‌بندی کند.


خزاعی در مورد اینکه برای دریافت رقم حدود ۳۰ میلیارد دلار با چند بانک هماهنگی انجام شده است، گفت: در بعضی کشورها کنسرسیوم بانکی ایجادشده برای مثال در ایتالیا دو تا سه بانک و در اتریش یک بانک هستند. ضمن آنکه در کره و چین نیز طرف ما اگزیم بانک‌ها هستند که ممکن است منابعی را از بانک‌های دیگر کره‌ای یا چینی جذب کنند.


معاون وزیر اقتصاد به محدودیت معاملات دلاری نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌های دلاری که وجود دارد، این قراردادها با یورو تنظیم خواهند شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته