دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1396 - 14:09
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خبر داد

تخفیف خدمت سربازی برای فارغ‌التحصیلان فنی‌حرفه‌ای و کاردانش

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از پیشنهادهای وزارت آموزش و پرورش به سازمان وظیفه عمومی ناجا خبر داد و اعلام کرد: دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از رشته‌های کاردانش و فنی‌حرفه‌ای در دوره خدمت سربازی، در رشته‌های تحصیلی خود مشغول به کار شوند و به همین جهت از تخفیف در مدت خدمت بهره‌مند شوند.
کد خبر : 209308

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی زرافشان در نشست خبری که با موضوع تعالی مدیریت مدرسه برگزار شد، اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته، 4 هزار و 106 مدرسه در دوره اول متوسطه، 2هزار و 535 مدرسه در دوره نظری، 830 مدرسه در مقطع فنی‌‌حرفه‌ای و کاردانش و 3هزار و 781 مدرسه در دوره ابتدایی تحت پوشش برنامه تعالی مدیریت مدرسه قرار گرفتند که در مجموع می‌توان گفت 11هزار و 251 مدرسه در این طرح تحت پوشش قرار داشتند.


وی با توجه به ویژگی‌های اجرای برنامه‌ تعالی مدیریت مدرسه افزود: مهم‌ترین ویژگی این برنامه آن است که مدیران مدرسه به صورت خودکفا می‌توانند در ارتقا و بهبود کیفیت مدارس خود تلاش کنند. تمام مدیران طی سال عملکرد خود را ارزیابی می‌کنند و در پایان سال تمامی مدارس توسط ارزیابان خارجی و یا ملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که امسال از تاریخ 19 شهریور ارزیابی بیرونی مدارس به شکل ملی آغاز شده و 554 مدرسه توسط استان‌ها حائز شرایط برتر تشخیص داده شده‌اند.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این 554 مدرسه توسط سه تیم ارزیاب مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت 55 مدرسه در طرح تعالی با عنوان مدرسه برتر شناسایی می‌شوند.



اعطای جایزه ملی کیفیت به مدارس برتر کشور


زرافشان همچنین یادآور شد: طی اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه، وزارت آموزش و پرورش بحث جایزه ملی کیفیت را نیز دنبال کرد. بدین صورت که وزارت آموزش و پرورش با مسئولان سازمان استاندارد رایزنی‌هایی را انجام داد تا مدارس نیز مانند سایر دستگاه‌های برتر در کسب جایزه ملی کیفیت مورد ارزیابی قرار بگیرند و در صورت داشتن شرایط مناسب بتوانند این جایزه را کسب کنند که از جمله فواید این طرح می‌توان به مشارکت مدارس در کسب جایزه ملی کیفیت و حضور ارزیابان مدارس در بانک ارزیابان سازمان استاندارد می‌توان اشاره کرد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال بدون احتساب مدارس ابتدایی، تعداد مدارس مجری برای اجرای طرح تعالی مدیریت به 18هزار و 588 مدرسه ارتقا پیدا کرده است که امیدواریم با حضور فعال مدیران، ارزیابان و مشاوران شاهد ارتقای کیفی عملکرد و آموزشی در مدارس کشور باشیم.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم خللی که در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود دارد، با اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه بهبود یابد، یادآور شد: در این طرح طبق سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تحول و یادگیری است که توجه به آن می‌تواند موجب ارتقای کیفیت خدمات آموزشی به دانش‌آموزان باشد.


به گفته وی، رسیدن به کیفیت مسیر بی‌پایان است که باید برای تعالی آن بیشتر تلاش کنیم که امید است مدیران مدرسه و مدیران طرح تعالی در این زمینه همکاری لازم را با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند.


زرافشان اجرای طرح تعالی مدارس را براساس الگوی ملی دانست و گفت: الگوی اجرا شده، برگرفته از تز دکترای یکی از دانشجویان دانشگاه تهران است که ما با استفاده از آن و بومی‌سازی، آن را در کشور اجرا کردیم که خوشبختانه تاکنون نتایج مطلوبی حاصل شده، اما اگر در مسیر اجرا با مشکل و یا کمبودی مواجه شویم، برای رفع آن تلاش خواهیم کرد.


وی عدالت آموزشی را یکی دیگر از اهداف مهم سند تحول بنیادین و برنامه‌های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی بدان معناست که تمام دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در سراسر کشور بدون در نظر گرفتن جنسیت و یا منطقه زندگی، از خدمات آموزشی به صورت رایگان و با کیفیت مناسب بهره‌مند شوند که برای دستیابی به این هدف تلاش‌های بسیاری انجام شده است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: اولین تکلیف ما برای اجرای عدالت آموزشی پوشش کامل تحصیلی است که خوشبختانه در این راستا موفق بوده‌ایم و گام بعدی توسعه کمی خدمات ارائه شده است.



نرخ پوشش تحصیلی در کشور


وی یادآور شد: سال گذشته در دوره اول متوسطه پوشش واقعی تحصیلی 97درصد بوده است. در واقع تنها کمتر از 3درصد دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در سن 12 تا 14 سال از تحصیل بازمانده‌اند.


به گفته زرافشان، نرخ پوشش واقعی در دوره متوسطه دوم نیز 82 درصد و نرخ پوشش گروه سنی 15 تا 17 ساله ها 87 درصد است.


وی افزود: برای جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با سازمان بهزیستی همکاری‌هایی انجام داده‌ایم تا بتوانیم سهم پوشش تحصیلی را برای دانش‌آموزان به صددرصد برسانیم.


زرافشان یادآور شد: همچنین کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته مناطق محروم تشکیل دادیم که در این کمیته دستگاه‌های حمایتی نیز با ما همکاری‌ لازم را دارند تا بتوانیم در 5 استان از جمله سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان و 100منطقه آموزشی عملکرد خود را برای عدالت تحصیلی ارتقا دهیم.


به گفته وی، وزارت آموزش و پرورش در بحث عدالت آموزشی کیفیت زیستی و زندگی دانش‌آموزان را نیز در اولویت قرار داده که در این راستا با وزارت بهداشت جهت ارائه خدمات بهداشتی – درمانی و وزارت رفاه برای ارائه بسته‌های حمایتی غذایی همکاری‌هایی صورت گرفته است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با توجه به شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» یادآور شد: براساس این شعار، وزارت آموزش و پرورش آموزش‌های مهارتی را در اولویت‌های خود قرار داده و در این راستا جلساتی را با سازمان نظام وظیفه و سایر ارگان‌ها برگزار و پیشنهاداتی را ارائه کرده است. بدین صورت که دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از رشته‌های کاردانش و فنی‌حرفه‌ای در دوره خدمت سربازی در رشته‌های تحصیلی خود مشغول به کار شوند و به همین جهت از تخفیف خدمت بهره‌مند شوند که البته این پیشنهاد هنوز به تصویب نرسیده است.


وی افزود: امسال 7 رشته در شاخه فنی‌حرفه‌ای و 7 رشته نیز در شاخه کاردانش به مجموعه رشته‌ها افزوده شده است که امید است با افزایش رشته‌های مهارتی بتوانیم میزان مشارکت دانش‌آموزان و خانواده‌ها را در این رشته‌ها ارتقا ببخشیم.


به گفته زرافشان، وزارت آموزش و پرورش امسال برای تجهیز، به روزرسانی و غیره مدارس فنی و حرفه‌ای منابع مالی را نیز در نظر گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب