دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1396 - 17:20
دیهیم در یک نشست حقوق بشری مطرح کرد

در پس پرده حقوق‌بشر غربی، اهداف جنگ طلبانه دیده می‌شود

مدیرکل اسبق حقوقی وزارت امورخارجه گفت: باید مراقب بود که تاریخ به درستی حفظ شود و این باید دقت شود که ما وقتی از عدالت حمایت می‌کنیم بیشتر ناظر بر قربانی‌ها است.
کد خبر : 209293

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست علمی «آشنایی با ظرفیت‌ها و روندهای جدید حقوقی در دیوان کیفری بین‌المللی برای پیگرد جنایات داعش در عراق و سوریه» عصر روز گذشته (یکشنبه) در دفتر مرکزی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد.


علیرضا دیهیم مدیرکل اسبق حقوقی وزارت امورخارجه در این نشست علمی گفت: «دکترین آمریکایی تلاشی را آغاز کرده است که به نظر می‌رسد ماهیتی دولتی دارد و درواقع همان دکترین دانشمندان آمریکایی است. به‌عنوان نمونه، در ابتدای سال آقای مایر جاناتان مقاله‌ای نوشت و از اصطلاح رایج حقوق بشری در گزارش خود استفاده کرد، منتها در رابطه با تروریسم سایبری. او سپس در این مقاله اساتید زیادی را نام می‌برد که از این اصطلاحات استفاده می‌کنند.»


وی افزود:‌ «در حقوق جنگ نیز یکی از اساتید دانشگاه اورشلیم اسرائیل گزارشی را چاپ کرده که در مسیر دیگری از همین دست اصطلاحات استفاده کرده است. در حال حاضر این خط مشی دنبال می‌شود که آیا ما می‌توانیم از این دست اصطلاحات حقوق بشری استفاده کنیم و به مصلحت هست یا نیست؟ من احساس می‌کنم کمی باید با ملاحظه بیشتری به این قبیل الفاظ در عرصه حقوقی توجه شود.»



این استاد حقوق کیفری بین‌المللی تصریح کرد: «مایر می‌گوید تروریسم هسته‌ای نوعی جنگ است که اصطلاحا نامش را تروریسم هسته‌ای می‌گذارند و نوعی جنگ به سبک غیر کلاسیک ارزیابی می‌شود. آقای مایر جاناتان در این مقاله اساتیدش را به تفسیر نام می‌برد که معتقدند هدف‌شان این است که می‌خواهند موضوع دفاع مشروع را در جنگ‌های پارتیزانی مطرح کنند. همانگونه که به‌طور مداوم می‌گویند هیچ چیزی از روی میز برداشته نشده است، یعنی در پس پرده ظواهر حقوقی، اهداف جنگ طلبانه دیده می‌شود.»


وی در ادامه می‌افزاید:‌ «در موضوع ساحل عاج دیوان حقوق بشر چه کاری کرد؟ دیوان آمد آقای لوران باگبو (چهارمین رئیس‌جمهوری ساحل عاجل که سال 2010 در راس قدرت بود) را محاکمه کرد (که طبعا ممکن است به جهاتی مرتکب جنایتی شده باشند)، ولی شروع این اتفاقات از کجا بود؟ اتفاقاتی درباره ریاست‌جمهوری او رخ داد که در این زمینه تشکیک ایجاد شد. حالا ما مدعی این نیستیم که چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ، ولی دولت‌های غربی و در کنارش فرانسه به بمباران کاخ ریاست‌جمهوری باگبو اقدام کردند. او شکست خورده بود و باید کنار می‌رفت.»


دیهیم افزود: «فرانسوی‌ها به ایجاد نیروهای شورشی در ساحل عاج کمک کردند و وارد پایتخت شدند و بعد گفتند که اینها مرتکب جرم شدند. اما دیوان بین‌المللی کیفری چه کسی را محاکمه می‌کند؟ باید مراقب بود که تاریخ به درستی حفظ شود و این باید دقت شود که ما وقتی از عدالت حمایت می‌کنیم بیشتر ناظر بر قربانی‌ها است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته